Solcellebedriften REC har i perioder sluppet ut mer enn dobbelt så mye forurensning enn tillatt til Frierfjorden. Statens forurensningstilsyn (SFT) ser alvorlig på saken.

REC Wafer på Herøya har hatt utslipp av kjemisk oksygenforbruk (KOF) som ligger skyhøyt over grensen i utslippstillatelsen. Det gjennomsnittlige utslippet for februar i år var 1772 kilo KOF per døgn. Utslippstillatelsen tillater enkeltdøgn med maksutslipp på 820 kilo. Årlig skal utslippet ikke overstige 630 kilo i døgnet.

— Alvorlig
— SFT ser alvorlig på at REC Wafer har hatt høyere utslipp av KOF enn utslippsgrensene tillater, står det i et brev fra SFT til bedriften i sommer.

Det dreier seg om ”sagmugg” fra sagingen av såkalte wafere, det vil si tynne skiver bearbeidet silisium til bruk i solcellepaneler. Stoffene har havnet i fjorden som følge av flere alvorlige mangler ved bedriftens avløps- og renseprosess.

— Hvis utslippet av KOF blir for høyt vil det gi dårlig oksygenforhold i fjorden, noe som forringer vannkvaliteten og kan påvirke levende organismer, sier Lars Petter Bingh, overingeniør i SFT.

Frierfjorden i Grenland har vært sterkt belastet av forurensning gjennom flere tiår med industriproduksjon. Miljømyndighetene har spesielt fokus på fjorden og ønsker å begrense nye forurensninger til fjorden så mye som mulig.

Begrenser produksjonen
For å holde seg innenfor utslippsgrensen har REC Wafer nå begrenset produksjonen. Ifølge en rapport selskapet sendte SFT i sommer ligger de nå innenfor utslippsgrensen.

— Vi venter på en rapport fra REC Wafer om tiltak for å redusere utslippene. Bedriften er selv ansvarlig for å gjennomføre tiltak som gir tilstrekkelig lave utslipp før de øker produksjonen i anlegget. Dersom SFT ser at de kjører i gang en større del av produksjonen med for høye utslipp, kan SFT treffe tiltak, sier Bingh.

— Imøtekommer SFTs krav
— Vi har gjort en rekke tiltak og jobber seriøst med denne saken. Vi er i dialog med SFT og ønsker å imøtekomme alle SFTs krav. REC Wafer på Herøya har som en prioritert målsetning å unngå overskridelser av utslippsgrensen i fremtiden, sier Sondre Høidalen, fabrikkdirektør i REC Wafer på Herøya.

Herøya industripark, der REC er lokalisert. Frierfjorden til venstre. (Foto: Gunnstein Lye/Flickr.com)

- Kan bli en papirlov

03.04.2009:

Betydelige midler til forskning og forvaltning er nødvendig hvis den nye naturmangfoldloven skal sikre norsk natur. - Uten solide bevilgninger kan dette bli en papirlov, sier fagleder Arnodd Håpnes i Norges Naturvernforbund.

Millionbot for oljeutslipp

12.03.2009:

StatoilHydro har nå vedtatt et forelegg på to millioner kroner etter et oljeutslipp i 2005, melder SFT. - Lommerusk, sier Naturvernforbundets Lars Haltbrekken.

Det bruser mindre på myra

04.03.2009:

Fuglefolket bekymrer seg for brushanen. Observasjoner tyder på at bestanden går tilbake. I år har Norsk Ornitologisk Forening (NOF) kåret den langtreisende, spillende fuglen, der noen individer opptrer som transvestitter, til Årets fugl for 2009.