Guinness rekordbok har kåret teflon til "verdens glatteste stoff". Men nå har teflon havnet i problemer som det ikke blir lett å gli unna.

Det kjemiske stoffet polytetrafluoretylen (PTFE) er bedre kjent som teflon. I juli i år ble produsenten av teflon, DuPont, saksøkt i flere amerikanske stater. Anklagen er at teflon slipper ut meget skadelige stoffer under vanlig oppvarming ved bruk av kjøkkenpanner. Et av stoffene som nevnes i søksmålet er PFOA, et meget helse- og miljøskadelige stoff som hoper seg opp i næringskjeden og blant annet kan gi fosterskader.

Et annet punkt i søksmålet er at produsentene ikke opplyser, på pakningen, om at stoffet er helsefarlig.

DuPont innrømmer at PFOA blir brukt i produksjonen av teflon, men de garanterer for at stoffet ikke finnes i det ferdige produktet. Selskapet hevder også at teflon må varmes opp til svært høy temperatur for at giftige gasser skal kunne sige ut.

- Konspirasjon

Det engelske miljøbladet The Ecologist skrev i sommer at teflon har vært et så nyttig stoff at forskere og forbrukere har glemt å spørre om det kunstig fremstilte, plastlignende stoffet kan være farlig. Stoffer finnes i nesten alle slags produkter, fra klær og kosmetikk til romskipsdeler og husmaling, men stoffet er vel best kjent for å gjøre livet på kjøkkenet langt lettere.

The Ecologist skriver også at amerikanske myndigheter og mektige bedrifter gjør alt de kan for å skjule sannheten om hvor farlig stoffet virkelig er.

Et eksempel er det amerikanske miljøverndepartementet U.S Environmental Protection Agency (EPA). EPA har forsket på bruk av teflon i hverdagen i mer enn to år - uten å komme frem til ett eneste klart svar på spørsmålet om teflon er skadelig eller ikke.

Den uavhengige organisasjonen Environmental Working Group (EWG) mener de kan gi EPA mye interessant lesestoff. EWG hevder å ha bevis for at DuPont har sittet på informasjon om at teflon er meget skadelig, både for natur og mennesker, i over 50 år. Organisasjonen mener at både produksjonen av teflon og bruk av stoffet i hverdagen kan føre til fatale skader, og har i lang tid advart amerikanerne mot å bruke teflonpanner når de lager mat.

Stekepannen

Et av de heteste temaene i diskusjonen er spørsmålet om hvilken temperatur som må til for at teflon skal utløse skadelige gasser.

DuPont nekter ikke for at teflon kan frigi farlige gasser, men de hevder at det kun vil skje ved oppvarming til over 340 grader celsius, en temperatur de mener er mye høyere enn ved vanlig hjemmebruk.

Et studium gjort ved Universitetet i Toronto konkluderte derimot med at teflonpanner slapp ut minst seks giftige gasser, hvoriblant nervegasser og drivhusgasser, ved 166 grader.

Opplysningskontoret for kjøtt anbefaler å steke en god norsk biff på 260-280 grader.

Mer om denne saken kan du lese i Miljøjournalen nummer 9 som bestilles HER

- Mental forurensning er farligst

01.12.2009:

- Man kan ikke se sporene etter 300 år med reindrift på Finnmarksvidda. Men nå går sporene på kryss og tvers, sier samiske Vera Eriksen. Hun utfordrer samer og nordmenn til å lære bærekraftig utvikling av gamle samiske tradisjoner.

En siste rest av det gamle Europa

25.11.2009:

Mellom Polen og Hviterussland ligger en av Europas siste store urskoger. En glemt verden, der bisonen fortsatt gresser i lysningene mellom mosegrodde stammer. En gang var Europa dekket av slike dype skoger. Nå vil Polen utvide nasjonalparken, men lokalbefolkningen stritter imot.

Bussprosjekt i stampe

23.11.2009:

Mens EFTAs overvåkingsorgan ESA vurderer lovligheten av norske ekspressbusser, står planene for en høyfrekvent busslinje fra Stavanger til Trondheim fast i en juridisk hengemyr. Les historien om hvor vanskelig det kan være å starte en busslinje i Norge.

Forbereder ny vassdragskamp

16.11.2009:

Grønne sertifikater åpner for nytt press på vassdragene, og Per Flatberg i Naturvernforbundet sier at man nå må kjempe for at Stoltenbergs uttalelse om at de store vassdragutbyggingene er over blir stående.