Partiene med den svakeste miljøpolitikken gjorde gode valg, mens alle som kjempet for miljø i valgkampen gikk tilbake.

Da Natur & miljø vurderte partienes valgprogram havnet Fremskrittspartiet på bunnen med karakteren "svært dårlig", mens Høyre fikk "dårlig" og Arbeiderpartiet bare oppnådde "under middels". Fremskrittspartiet fikk sitt beste valgresultat noen sinne, og både Høyre og Arbeiderpartiet kunne notere en fremgang på cirka tre prosent, sammenlignet med forrige stortingsvalg.

Miljøpartiene tilbake
De to partiene som selv fremhever miljø som sin hovedsak, Venstre og SV, gikk også mest tilbake, henholdsvis 2,0 og 2,6 prosent. Disse to partiene havnet på topp i Natur & miljøs vurdering av partiprogrammene, begge med karakteren "bra".

Også Kristelig Folkeparti og Senterpartiet gikk tilbake. I vår undersøkelse fikk de begge karakteren "over middels".

Tapte 13 representanter
Totalt tapte SV, Venstre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet 13 stortingsplasser til politikere fra partier som gikk til valg på en langt svakere miljøpolitikk. Disse fire partiene har nå 34 av Stortingets 169 plasser. Det er 7 plasser færre enn Fremskrittspartiet fikk alene og bare fire plasser mer enn Høyre.

Les også: Natur & miljøs vurdering av partiprogrammene

Les også: Hvem er best for miljøet?

Det blir 34 færre representanter fra partiene som gikk til valg på den beste miljøpolitikken i den kommende stortingsperioden. (Foto: Leslie Banks/Istockphoto)

- Mental forurensning er farligst

01.12.2009:

- Man kan ikke se sporene etter 300 år med reindrift på Finnmarksvidda. Men nå går sporene på kryss og tvers, sier samiske Vera Eriksen. Hun utfordrer samer og nordmenn til å lære bærekraftig utvikling av gamle samiske tradisjoner.

En siste rest av det gamle Europa

25.11.2009:

Mellom Polen og Hviterussland ligger en av Europas siste store urskoger. En glemt verden, der bisonen fortsatt gresser i lysningene mellom mosegrodde stammer. En gang var Europa dekket av slike dype skoger. Nå vil Polen utvide nasjonalparken, men lokalbefolkningen stritter imot.

Bussprosjekt i stampe

23.11.2009:

Mens EFTAs overvåkingsorgan ESA vurderer lovligheten av norske ekspressbusser, står planene for en høyfrekvent busslinje fra Stavanger til Trondheim fast i en juridisk hengemyr. Les historien om hvor vanskelig det kan være å starte en busslinje i Norge.

Forbereder ny vassdragskamp

16.11.2009:

Grønne sertifikater åpner for nytt press på vassdragene, og Per Flatberg i Naturvernforbundet sier at man nå må kjempe for at Stoltenbergs uttalelse om at de store vassdragutbyggingene er over blir stående.