Mljøbevegelsen er svært skuffet etter USAs president Barack Obamas tale i København. (Foto: COP15).

- Kastet nøkkelen ut vinduet

Skuffelsen er enorm i København etter den amerikanske presidenten Barack Obamas tale. - Han er tydeligvis klar til å koke kloden, sier Natur og Ungdoms leder Ingeborg Gjærum.

Den amerikanske presidenten Barack Obama har ikke til hensikt å redde en ambisiøs klimaavtale i København. Under sin tale i dag kom han ikke med en eneste ny lovnad, ulikt president Lula da Silva fra Brasil og statsminister Wen Jiabao fra Kina, som begge la nye momenter på bordet.

- Fortsatt en sinke
- USA er fortsatt en sinke i internasjonalt klimaarbeid.  Dette var skuffende, sier Norges Naturvernforbunds leder Lars Haltbrekken, som har mistet den siste troen på en ambisiøs klimaavtale i København.

- Presidentene fra Brasil og Kina gikk mye lenger i å påta seg nye forpliktelser når det gjelder kutt i utslipp og finansiering av klimatiltak, understreker Haltbrekken.

Også Natur og Ungdoms leder Ingeborg Gjærum er svært skuffet etter Obamas tale.

- Dette viser at USA og Obama er klare til å koke kloden. Obama satt med nøkkelen, men kastet den akkurat ut av vinduet, sa Gjærum rett etter Obamas tale.

"Dette har vi hørt før"
Etter at Kinas statsminister Wen Jiabao hadde sagtt Kina gjerne kan tenke seg å overoppfylle sine utslippsmål, og Brasils president Lula da Silva sa at Brasil, i tillegg til å overoppfylle sine mål, vil bli det første u-land til å bidra med penger til klimatiltak i andre u-land, var forventningene i pressesenteret i Bella Center i København skyhøye når Barack Obama gikk på scenen. Natur & miljø satt sammen med blant andre The Guardian, BBC og Fox News i pressesenteret, og blant klimareporterne var reaksjonen unison: "Dette har vi hørt før".

Forhandlingene om en reell klimaavtale i København har mer eller mindre stanset opp, og det forhandles nå om en og lite forpliktende tekst på tre sider. Det er usikkert om man klarer å enes om selv den.

- Uklart om det blir avtale i det hele tatt
I forkant av Obamas tale holdt statsminister Jens Stoltenberg et møte med pressen. Han er heller ikke særlig optimistisk når det gjelder utfallet av klimaforhandlingene i København.

– Det er usikkert om det blir en avtale i det hele tatt, og hvis det blir en avtale er det er usikkert om den blir politisk bindende. Det gjenstår fortsatt å komme til enighet på flere viktige punkter, sa Stoltenberg.

Han trakk frem tallfesting av utslippskutt, finansiering av klimatiltak i u-land og kontrollsystem for utslippskutt som de vanskeligste temaene.

– Det er ikke enighet om tall for utslippskutt, verken i rike eller fattige land, sier Stoltenberg.

Likevel så han ett lyspunkt.

– Vi har sett betydelig fremgang på skog. Her har man kommet langt med
enighet om konkrete tekster, sier Stoltenberg.

Naturvenforb-SMALFORSKNINGkorr
3 av 4 undersøkte småkraftrapporter står til stryk

Finner lite der det skal bygges

10.11.2016 | Sist oppdatert: 24.04.2017

De finner lite, selv der det bugner av truede arter og sjeldne naturtyper. I det siste er det avdekket en rekke saker der kraftselskapenes innleide konsulenter har oversett store naturverdier. Det fører ofte til at utbyggeren får legge elva i rør.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.