Statsminister Erna Solberg presenterer klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft (i midten) for første gang. Foto: Tor Bjarne Christensen

Tine Sundtoft, ny miljøvernminister:

- Klimagassutslippene vil gå ned

Med regjeringen Solberg vil norske klimagassutslipp gå ned. Det sier Norges nye klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft (H) til Natur & miljø.

Statsminister Erna Solberg presenterte i dag mannskapet som skal styre Norge de fire neste årene. Etter å ha vært hos kongen, kom regjerngsmedlemmene ut på baksiden av Slottet for å møte pressen og ta imot gratulasjoner fra de mange fremmøtte. Vi fikk noen korte kommentarer fra den nye klima- og miljøministeren.

- Hvilke saker blir viktigst for deg som miljøvernminister?

- Jeg skal være med å realisere regjeringens plattform for miljøpolitikk, men jeg vil ikke gå inn på konkrete saker nå. Det får vi komme tilbake til.

- Vil klimagassutslippene i Norge bli redusert med regjeringen Solberg?

- I regjeringens plattform står det at klimaforliket skal følges opp, det er en viktig sak for oss. Det er et mål for denne regjeringen at klimagassutslippene i Norge skal gå ned.

Utnevnelsen av Tine Sundtoft som statsråd kom overraskende på de fleste. Hun var ikke blant kandidatene som ble nevnt i spekulasjonene rundt ministerposten i dagene før utnevnelsen. Sundtoft kommer fra stillingen som fylkesrådmann i Vest-Agder. Ønsket om å få inn en representant fra Agder og å øke kvinneandelen i regjeringen skal ha vært blant årsakene til at Sundtoft ble valgt.

Den nye miljøvernministeren ble ikke møtt med jubel fra miljøbevegelsen. Marius Holm fra miljøstiftelsen Zero var tidlig ute og uttrykte skepsis til valget av Sundtoft. Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken har ingen kommentarer til spørsmålet om han er skuffet over at det ikke ble en tyngre og mer profilert miljøvernminister.

- Vi kjenner henne ikke, men vi har tenkt å bli kjent med henne. Jeg håper vi har fått en handlekraftig miljøvernminister, sier Haltbrekken.

Naturvernforbundet har store forventninger til den nye regjeringens miljøpolitikk.

- Etter forrige klimaforlik gikk Høyre ut og sa at de dro den rødgrønne regjeringen i riktig retning, slik at vi fikk et mer ambisiøst klimaforlik. Vi har nå store forventninger til at Høyre skal fortsette å dra norsk klimapolitikk i riktig retning, sier Haltbrekken.

Noe av det første regjeringen Solberg gjør er imidlertid å flytte planavdelingen fra Miljøverndepartementet til Kommunaldepartementet. Det er ikke et skritt i riktig retning, ifølge Haltbrekken.

- Det er mildt sagt et paradoks. Plan- og bygningsloven har vært Miljøverndepartementets viktigste verktøy i miljøkampen. Med det har de for eksempel kunnet stanse kjøpesentre som vil øke biltrafiikken og utbygging i sårbare områder. Vi er sterkt mot flyttingen av planavdelingen, sier Haltbrekken.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.