Demonstrantene i Warszawas gater i helgen, som krevde økt handling mot klimaendringer, ser ikke ut til å få sin vilje. Nå beskrives årets klimatoppmøte som et "kappløp mot bunnen". Foto: Kristian S. Aas

Klimaforhandlingene «et kappløp mot bunnen»:

Knusende kritikk av Australia

- De holder innlegg om at forhandlinger sent på kvelden er dårlig for helsen, møter opp i t-skjorte og mumser snacks mens andre land forsøker å ha en god tone og forhandle. Ria Voorhaar i Climate Action Network leverer knusende kritikk av Australias rolle under klimaforhandlingene i Warszawa.

For første gang på 16 år har ikke Australia sendt politikere til FNs klimatoppmøte. Landets nye regjering tok over makten i september, og erklærte kort tid etter innsettelsen at de ønsket en «dyp og sterk internasjonal avtale» under klimaforhandlingene. Men under klimatoppmøtet i Warszawa har landet spilt en rolle som har vært alt annet enn konstruktiv. Samtalene om opprettelse av en mekanisme for erstatning av tap og skade som følge av klimaendringer brøt sammen i natt, og observatørorganisasjonen Climate Action Network (CAN) legger all skyld på Australia.

- Gikk i t-skjorte og mumset snacks
- Tonen mellom de andre landene er god, og forhandlingene gikk fremover. Så kom Australia, nektet å være med på noe og ønsket å putte alle forslag som betyr noe i parenteser (som på FN-språk betyr at det ikke er enighet om punktet). Da forlot G77 (u-landsgruppen) møtet, fortalte Saleemul Huq fra International Institute for Environment and Development under CANs pressekonferanse i Warszawa onsdag.
- Australias forhandlere nektet å delta i substansielle samtaler, holdt innlegg om at forhandlinger sent på kvelden var dårlig for helsa og burde bli stoppet, gikk i t-skjorter og mumset snacks midt under forhandlingene. Jeg tenker det gir en ganske klar indikasjon på deres takt, tone og oppførsel, sa CANs Ria Voorhaar på pressekonferansen.

Fjernet alle klimatiltak
Australias nye regjering startet arbeidet med å fjerne landets klimatiltak med en gang de hadde inntatt posisjonen. Landets klimakommisjon og fond for finansiering av fornybar energi har blitt nedlagt, landets skatt på CO2-utslipp er fjernet og de har ikke lenger noe mål om utbygging av fornybar energi. Men selv om Australia fremstår som de minst villige under klimaforhandlingene, gjør ikke andre land så veldig mye mer, selv om de fremstår noe mer siviliserte i møterommene i Warszawa. En ny rapport fra Climate Action Tracker kaller Warszawa-forhandlingene «Et kappløp mot bunnen», og fastslår at med de målene som land setter seg under dette klimatoppmøtet vil vi få utslipp som sannsynligvis vil gi en temperaturøkning på 3,6 grader bare dette hundreåret.

Høyeste varslede 2020-utslipp noensinne
Rapporten sier at positive signaler fra USA og Kina blir spist opp av svekkede målsettinger fra Japan og Australia. Gapet mellom det som trengs for å nå målet om maksimalt to graders oppvarming, og det landene faktisk vil gjøre, blir større.
- For første gang analyserte vi om politikken som faktisk føres er tilstrekkelig for å møte landenes utslippsmål. Vi fant at selv om viktige og signifikante tiltak blir gjort er det ikke nok, sier Niklas Höhne, direktør for energi- og klimapolitikk hos Ecofys.
- Vi ser svekkede tiltak, og en utvanning av målsetninger som fører til at vår fremskriving av utslippsnivået i 2020 viser det høyeste nivået Climate Action Tracker noengang har varslet, sier Marion Vieweg i Climate Analytics.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.