Du er her:

Yasuni i Ecuador er verdens mest artsrike regnskog. Likevel sliter Ecuador med å få støtte til sitt prosjekt for å redde regnskogen.

Yasuni i Ecuador er verdens mest artsrike regnskog. Likevel sliter Ecuador med å få støtte til sitt prosjekt for å redde regnskogen. Foto: Geoff Gallice

Lar oljen ligge hvis verden betaler

Hvis verden betaler, vil Ecuador la 20 prosent av oljereservene sine bli liggende der de er, under verdens rikeste regnskog. Norge sier nei til å støtte prosjektet. – Overraskende, sier Peter Johan Schei i Nanseninstituttet.

Det er verdens rikeste regnskog. Ingen skog har flere dyre- og plantearter enn Yasuni, nord i Ecuador. Her lever over tyve globalt truede pattedyr, og et mangfold av trær, fugler, flaggermus, insekter, frosker, fisk og planter som overgår det meste. Regnskogen huser også noen av de siste urfolkene i Amazonas som ennå lever er isolert fra verden omkring.

Olje truer skogen
Men skogen har også andre skatter. Store mengder olje befinner seg under det rike plante- og dyrelivet. Kombinasjonen fattigdom, olje og skog har vært en oppskrift på miljøødeleggelser i Ecuador de siste tiårene. Landet har den høyeste avskogingen i hele Sør-Amerika. Nå vil Ecuadors regjering snu utviklingen. Hvis verdenssamfunnet stiller opp med penger, vil Ecuador la oljen ligge. Det dreier seg om 846 millioner fat olje til en verdi av 7,2 milliarder dollar. Prosjektet vil forhindre at 407 millioner tonn CO2 slippes ut i atmosfæren. Det tilsvarer åtte ganger Norges årlige utslipp. Samtidig sikres de unike naturverdiene i Yasuni.

Fikk ingenting Solheim
I slutten av november var Ecuadors minister for kulturarv, Maria Fernanda Espinosa, i Norge for å be om støtte til prosjektet. Hun måtte vende tomhendt hjem.

– Vi fikk vite at det ikke blir noen bilateral støtte fra Norge, sa Espinosa rett etter møtet med miljø- og utviklingsminister Erik Solheim, da hun deltok på et seminar i Miljøhuset G9 i Oslo.

– Det er svært viktig at Norge blir med. Vi har ikke lyktes ennå, men vil jobbe videre med saken, sa Espinosa, som var tydelig frustrert etter møtet med Solheim.

– Norge har vært et foregangsland i kampen for klima og biologisk mangfold så langt. Det er vanskelig å forstå hvorfor Norge støtter vern av regnskog i Brasil og Guyana, mens det er så vanskelig med å få Norge med i Ecuador, som har det rikeste naturmangfoldet, sa Espinosa.

Fra olje til fornybar energi
Ecuador har bedt det internasjonale samfunnet om å bidra med minst 3,6 milliarder dollar. Pengene skal administreres av FN miljøkontor (UNEP) og brukes til å finansiere en omlegging landets energibruk, fra en olje til fornybare energikilder. I tillegg skal pengene brukes til skogplanting, vern, sosiale programmer, forskning og utvikling. Innen 2013 skal avskogingen halveres. 20 prosent av landets skoger er i dag beskyttet. Regjeringen ønsker å verne ytterligere 20 prosent urskogene.

Direktør Peter Johan Schei i Nanseninstituttet mener det er overraskende at Norge vil støtte prosjektet.

– Dette er absolutt et prosjekt det er verdt å gå inn i. Garantiene til Ecuador er like sikre som de Brasil gir for vern av sin regnskog. Ecuador ønsker i tillegg å gjennomføre et skifte i sin politikk, fra olje til fornybare energikilder. Det er veldig bra at et land vil gå så langt, sier Schei.

– Norge bør støtte
Også Regnskogfondet mener at Norge bør støtte prosjektet.

– Jeg forstår Ecuadors frustrasjon. Vi mener at Norge bør gå inn i forhandlinger om politisk og økonomisk støtte til Yasuni-initiativet, sier Regnskogsfondets leder Lars Løvold, som har sendt Solheim et brev med sine anbefalinger.

– Vi har fulgt saken i flere år. Den har utviklet seg enormt, og Ecuador har tatt inn over seg den kritikken som har kommet. Nå har det blitt et interessant og gjennomarbeidet prosjekt, sier Løvold.

Både Schei og Løvold antyder at Norges rolle som oljeprodusent kan være årsaken til at man ikke har gått inn i prosjektet.

– Å betale for å la olje ligge er nok et følsomt tema for Norge som oljeproduserende land, sier Løvold.

– Vil ikke stanse oljeproduksjonen
Det ble imidlertid reist flere kritiske spørsmål til prosjektet under seminaret i Miljøhuset. Flere lurte på hvordan Ecuador skal hindre lekkasje, slik at oljeproduksjonen ikke trappes opp andre steder i landet.

– Hvordan hindrer dere at oljeselskapene ikke drar et annet sted i Ecuador og utvinner oljen der, spurte Schei.

Espinosa mener at spørsmålet ikke er relevant.

– Vi gir opp 20 prosent av vår totale olje, men vil ikke slutte å utvinne olje i Ecuador. 40 prosent av våre inntekter kommer fra oljen. Vi kan ikke si at vi skal stanse oljeproduksjonen nå. Det ville være uansvarlig. Det blir det samme for Norge, sa Espinosa.

De rike nøler
Foreløpig er det land med begrensede midler som har støttet Yasuni-fondet, noe Espinosa fant grunn til å bemerke da hun var i Oslo.

– Det første landet som bidro til fondet var Chile, som nettopp hadde opplevd et jordskjelv. Det andre landet som ble med var Spania, som gjennomgår en økonoimisk krise. Det tredje landet var Peru, som har store økonomiske utfordringer. De store økonomiene i verden står foreløpig utenfor, forteller Esponosa.

Erik Solheim lukket imidlertid ikke døren helt på møtet i november. Espinosa er optimistisk.

– Vi ser frem til å få Norge med, sa hun.

Nyheter

IStock-637554944

En verden der alt går rundt

24.05.2022

Tenk deg en verden der ingenting kastes. Alle produkter er laget slik at de er enkle å reparere, bytte deler på, gjenbruke og gjenvinne. Hvis noe kastes, blir alle materialer brukt på nytt. En verden der alt går rundt, helt enkelt!

2021
KRONIKK

Opp som en løve, ned som en skygge

19.05.2022 | Sist oppdatert: 18.05.2022

I begynnelsen av mai feiret Klima- og miljødepartementet sin femtiårsdag med festtaler og prominente gjester. Men fortalte de hvordan det egentlig står til med naturen de skulle beskytte?

IStock-467298516 Foto santiphotois Istockphoto

Bildekk – et skittent kinderegg

10.05.2022 | Sist oppdatert: 10.05.2022

Store klimagassutslipp, mengder med mikroplast, miljøgifter og en vanvittig sløsing med fossile ressurser. Bildekk står som et symbol på forurensning og utslipp – et skittent kinderegg, som ingen helt vet hva vi skal gjøre med.

Maren Esmark_foto Fartein Rudjord (1)
Maren Esmark slutter som generalsekretær etter ti år

Ønsker et forbund med større takhøyde

08.04.2022

Etter ti år slutter Maren Esmark som generalsekretær i Naturvernforbundet når åremål nummer to går ut i august. Hun etterlater seg en organisasjon i vekst, med rekordmange medlemmer og god økonomi. Mye er bra, men hun ønsker seg et forbund med større takhøyde. – Ja, det er til dels lavt under taket. Jeg håper at Naturvernforbundet snart vil bli en bred organisasjon med plass til mange flere, sier Esmark.

MAG_2510

I Synnøves fotspor

04.04.2022

Synnøve Kvamme er opptatt av å etterlate seg et minimalt fotavtrykk på kloden, men som naturverner har hun allerede satt varige spor.

IStock-504226704 foto nightman1965 Istockphoto
KOMMENTAR

Oljeland i krig og krise

01.04.2022

Hvorfor er det så vanskelig å handle før en krise treffer oss med full kraft? Krigen i Ukraina og pandemien har blitt møtt med resolutt handlekraft. Stilt overfor klimakrisen, derimot, er innsatsen heller tafatt, selv om det er selve livsgrunnlaget vårt som er truet. Hvorfor er det slik?

DJI_0230
KRONIKK

Dristige veiplaner bør stå for fall

21.03.2022

Nå har folk for alvor begynt å forstå hvilke inngrep de nye motorveiene fører med seg. Det skyldes i stor grad at flere store utbygginger av firefelts motorvei for høy fart er i gang. For det er noe annet å betrakte gravemaskinene spise seg gjennom landskapet enn å se noen traseer på et kart.

IMG_6398

Den miljøvennlige byen

07.02.2022

Byene våre kan planlegges slik at transporten blir mer miljøvenning, og mindre skadelig. Kollektivtrafikk kan fungere, også i mindre byer. Og vi må bygge byene tettere.

2021

Rekord i veier og ødeleggelser

24.01.2022 | Sist oppdatert: 24.01.2022

Den forrige regjeringen satte rekord i investeringer i transport. Nye motorveier, bruer, tunneler, flyplasser, jernbanelinjer og godsterminaler vil, ifølge planene, dukke opp over det meste av landet de nærmeste årene. Hele 700 kilometer ny motorvei skal bygges. Men hva med naturen og miljøet? Hva med målet om nullvekst i privatbilismen? Og hvordan kan vi reise uten fly og bil?

Viser fra 1 til 12 av totalt 417 artikler