Cirka 3400 personer deltok i klimamarsj i Oslo. (Foto: Ole Gunnar Onsøien)

Cirka 3400 personer deltok i klimamarsj i Oslo. (Foto: Ole Gunnar Onsøien).

Parisavtalen vedtatt:

Les alle våre artikler fra klimatoppmøtet!

Her finner du alle Natur & miljøs artikler fra klimatoppmøtet i Paris.

Klimatoppmøtet i Paris, COP21, ble holdt fra 30. november til 12. desember på konferansesenteret Le Bourget i Paris. Natur & miljø dekket forhandlingene og folkelivet, og her kan du lese alle Natur & miljøs artikler fra toppmøtet.

Toppmøtet endte med at Parisavtalen ble vedtatt, verdens første klimaavtale som setter krav til alle land. Avtalen slår fast at målet er å holde temperaturstigningen godt under 2 grader sammenlignet med førindustriell tid, og strebe etter å stopep oppvarmingen på 1,5 grader. Ansvaret for å kutte klimagassutslippene ligger hos enkeltlandene, og landenes klimamål skal oppjusteres hvert 5. år, første gang i 2018. Industrialiserte land skal fortsatt bidra med støtte og teknologioverføring til fattigere land for å begrense deres utslipp.

Her er Natur & miljøs saker fra klimatoppmøtet:

12. desember:
Paris-avtalen vedtatt - oppdaterte nyheter fra Paris gjennom dagen

11. desember:
En verden i miniatyr

10. desember:
Gryende konflikter i Paris

9. desember:
Demonstrasjoner og koalisjoner
Aktivistsenter fylles med demonstranter

8. desember:
Norge slått av India, Polen og USA på klima

7. desember:
Satser på partnerskap med oljebransjen: Miljøorganisasjoner sier stopp

6. desember:
Besteforeldre marsjerte for klimahandling
Norge skal lede arbeidsgruppe på COP21

3. desember:
Norge sinke i utslippskutt
Fem på klimatoget til Paris

2. desember:
Nullpunktet: Det er nå vi må kutte

1. desember:
Kjemper for kvoter

30. november:
- Ikke en tid for taktikkeri og spill - Erna Solbergs hovedinnlegg
Åpner med store ord

27. november:
Hva skjer egentlig i Paris? - Slik følger du klimatoppmøtet

26. november:
Oppskrift på en klimaavtale - 23 år med forhandlinger

Les klima- og miljøminister Tine Sundtofts svar på våre spørsmål i forkant av Paris-toppmøtet!

Les Naturvernforbundets oppdateringer fra klimatoppmøtet i Paris!

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.