Redaktør Kristian Skjellum Aas.

Nå er Natur & miljø komplett på nett, forteller redaktør Kristian Skjellum Aas. (Foto: Martin Ødegaard).

Natur & miljø komplett på nett

- Dette er en milepæl i arbeidet med å gjøre norsk miljøbevegelses historie tilgjengelig på nett. Det sier redaktør Kristian Skjellum Aas i Natur & miljø.

Naturvernforbundets medlems- og fagblad Natur & miljø har blitt utgitt siden 1989. Nå er det digitale arkivet til magasinet komplett, og alle utgaver ligger tilgjengelig på magasinets nettside www.nogm.no/arkiv. Det er scannede eller digitale utgaver av papirbladene som er lagt ut, og magasinet vil fortsatt bli utgitt på papir, fem ganger i året. I tillegg vil nettsiden www.nogm.no bli oppdatert med større og mer aktuelle saker, mer bakgrunn og utfyllende opplysninger.

49 år med miljømagasiner
- Natur & miljø har vært gjennom mange faser, og hadde en periode på 1990-tallet et opplag på over 40 000. Fortsatt er magasinet godt likt av både medlemmer og abonnenter, og øker i opplag, selv om det er langt frem til nivåene på 1990-tallet, sier redaktør Kristian Skjellum Aas.
Naturvernforbundets produksjon av fagblader begynte i 1965, med magasinet Norsk Natur. Naturvernforbundet feirer således neste år 50 år med magasinproduksjon. I 1989 ble Norsk Natur sammenslått med Miljømagasinet. Navnet på nyskapningen ble Natur & miljø, et navn som har stått seg frem til i dag.

Vil digitalisere alt
Redaksjonen arbeider nå med å digitalisere alle utgaver av Norsk Natur helt tilbake til 1965. De fleste av disse er allerede tilgjengelige på nettsiden. I tillegg er det en ambisjon å nettpublisere alle de andre magasinene Naturvernforbundet har produsert.
- Miljøjournalen, vårt nyhetsblad som ble utgitt mellom 2005 og 2009, er allerede ute. I tillegg kommer alle utgaver av Natur & miljø Bulletin, som ble produsert fra 1989 til 2004 med opp til 24 utgaver årlig, på nett så snart som mulig, lover Aas.

Naturvenforb-SMALFORSKNINGkorr
3 av 4 undersøkte småkraftrapporter står til stryk

Finner lite der det skal bygges

10.11.2016 | Sist oppdatert: 24.04.2017

De finner lite, selv der det bugner av truede arter og sjeldne naturtyper. I det siste er det avdekket en rekke saker der kraftselskapenes innleide konsulenter har oversett store naturverdier. Det fører ofte til at utbyggeren får legge elva i rør.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.