Jordpyramide er kanskje Norges mest truede naturtype: Foto: Lars Erikstad/NINA/CC-BY-SA 4.0.

Naturtyper under press

Rødlista for truede arter er godt kjent. Men visste du at vi har en rødliste for truede naturtyper også?

I 2018 kom den nye rødlista for truede naturtyper. 258 forskjellige naturtyper ble vurdert. Av disse er 74 naturtyper vurdert som truet. Tre naturtyper på fastlandet og fire naturtyper på Svalbard er vurdert som kritisk truet.

Slåtteterreng truet Slåttemark er vurdert som en kritisk truet naturtype fordi slått som skjøtseslform nærmest har opphørt. Foto: Line Johansen/NIBIO/CC-BY-SA 4.0

I Fastlands-Norge er det slåttemark, jordpyramide og sørlig slåttemyr som er vurdert som kritisk truet. Slåttemarka er habitat for mange arter, men er truet på grunn av endringer i driftsformer i landbruket. Manglende eller ensidig skjøtsel er den viktigste trusselen mot naturtypen, og mer enn 80 prosent av arealet er enten gjengrodd eller forringet i løpet av de siste 50 årene. Sørlig slåttemyr er myrområder som der det har blitt bedrevet slått. Dette er en forholdsvis sjelden naturtype med mange små lokaliteter, som ofte trues av gjengroing eller nedbygging.

Morene med steinhatt
Jordpyramider er en raritet. Dette er søyleformede spisser av hardpakket morenemateriale, som har vært beskyttet av steiner mens materialet rundt har erodert vekk. Norge har de eneste kjente forekomstene av jordpyramider i Nord-Europa, og Nord-Gudbrandsdalen er stedet å se dem. Kvitskriuprestin i Sel er den mest kjente lokaliteten.

I tillegg til disse er naturtypene kalktuff, polar havis, arktisk steppe, kalkrik permafrost-myrkant og varm kilde regnet som kritisk truet. Disse finnes på Svalbard eller i havstrøkene rundt.

23 sterkt truede
I tillegg til de nevnte naturtypene er 23 naturtyper oppført på lista som «sterkt truet», blant annet dryppstein, sukkertareskog og kystlynghei. Flere typer myr har også funnet veien inn i denne kategorien. 43 naturtyper regnes som «sårbar», her finner vi blant annet de aller fleste isbreene, flygesanddyner, strandeng, regnskog og flere typer edelløvskog. Artsrikdommen i disse naturtypene varierer sterkt, men oftest er det slik at hvis en naturtype forsvinner, vil det gjøre livet vanskeligere for arter som er helt eller delvis avhengige av den. Variasjonen av naturtyper i Norge er enorm, og alle blir litt fattigere hvis noen forsvinner.

Naturvenforb-SMALFORSKNINGkorr
3 av 4 undersøkte småkraftrapporter står til stryk

Finner lite der det skal bygges

10.11.2016 | Sist oppdatert: 24.04.2017

De finner lite, selv der det bugner av truede arter og sjeldne naturtyper. I det siste er det avdekket en rekke saker der kraftselskapenes innleide konsulenter har oversett store naturverdier. Det fører ofte til at utbyggeren får legge elva i rør.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.