Du er her:

Trondheim har Norges billigste kollektivtrafikk. (Foto: Jens Erik Widen)

Trondheim har Norges billigste kollektivtrafikk. (Foto: Jens Erik Widen).

Kristiansand dyrest, Trondheim billigst:

Norge fortsatt dyrest i Norden

Å reise kollektivt i våre største byer har bare blitt marginalt dyrere de siste to årene. Men Norge er fortsatt Nordens dyreste pendlerland for kollektivtrafikanter.

Trondheim er Norges billigste bussby. Det viser en undersøkelse foretatt av Natur & miljø. Kjøper du et kort som gjelder for et halvt år, får du reise ubegrenset i trønderhovedstaden og omegn for 533 kroner i måneden.
- Prisene bestemmes av politiske vedtak. Vi er likevel stolte av å være billigst, og fokuserer på å ta vare på våre lojale kunder, sier Grethe Opsal, kommunikasjonssjef i AtB i Trondheim.

Se alle prisene her.

650 kroner i Kristiansand
I Kristiansand må du ut med 650 kroner for det samme privilegiet, noe som gjør sørlandsbyen til Nordens dyreste.
- Vi har nå startet budsjettprosessen for 2015, og takstene er en del av denne. Vi har to inntektskilder, billettinntekter og tilskudd. Takstene vil avhenge av hvilke behov som finnes, og hvilken tilskuddsandel vi får. Setter vi ned prisen, vil det gå utover noe, sier Siv Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk.

- Bruk bompenger
- Dette viser at kollektivtrafikken i Kristiansand og Agder er underfinansiert. Vi må bruke av bompengeinntektene til drift av bussen, sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe i Naturvernforbundet i Kristiansand.
Ulltveit-Moe skryter likevel litt av Agder Kollektivtrafikk. De har et rimelig månedskort for ungdom som dekker hele Sørlandet. De har også rabattert månedskort for alle under 30 år, alle studenter tilknyttet studiesteder i Agder og honnørreisende. Men for voksne, yrkesaktive mennesker, som er den gruppen som kjører mest bil, er Kristiansand og omegn Nordens dyreste kollektivby.
- Vi må nok innrømme at vi er av de dyreste. Vi har også en avtale med våre eiere om at takstene skal økes i tråd med den generelle prisstigningen. Men dette er snittall, og innretningen på dette kan diskuteres, sier Wiken.

Island billigst
Det billigste kollektivtilbudet for faste pendlere finner vi på Island. Hvis du kjøper et 9-måneders kort for kollektivtrafikken i Reykjavik, kommer du under 300 kroner i månedlig utgift. De største hovedstedene Stockholm og København er dyrere enn andre byer i samme land, mens Oslo og Helsinki ligger i nedre prissjikt for sitt land.
Det er imidlertid ulikheter på hva kortene dekker. I Oslo, Stockholm og København kan du bruke kollektivtilbudet døgnet rundt uten å betale noe ekstra, mens i Bergen og Trondheim er ikke nattbusser inkludert. Kortet for Oslo og Trondheim gjelder også på tog, det gjør ikke kortene i Bergen, Stavanger og Kristiansand.
De forskjellige byene har også ulike tilbud til spesielle grupper: barn, ungdom, studenter, honnørreisende, funksjonshemmede og andre.

Her kan du lese alle priser som Natur & miljø har sjekket.

Nyheter

IStock-467298516 Foto santiphotois Istockphoto

Bildekk – et skittent kinderegg

10.05.2022 | Sist oppdatert: 10.05.2022

Store klimagassutslipp, mengder med mikroplast, miljøgifter og en vanvittig sløsing med fossile ressurser. Bildekk står som et symbol på forurensning og utslipp – et skittent kinderegg, som ingen helt vet hva vi skal gjøre med.

Maren Esmark_foto Fartein Rudjord (1)
Maren Esmark slutter som generalsekretær etter ti år

Ønsker et forbund med større takhøyde

08.04.2022

Etter ti år slutter Maren Esmark som generalsekretær i Naturvernforbundet når åremål nummer to går ut i august. Hun etterlater seg en organisasjon i vekst, med rekordmange medlemmer og god økonomi. Mye er bra, men hun ønsker seg et forbund med større takhøyde. – Ja, det er til dels lavt under taket. Jeg håper at Naturvernforbundet snart vil bli en bred organisasjon med plass til mange flere, sier Esmark.

MAG_2510

I Synnøves fotspor

04.04.2022

Synnøve Kvamme er opptatt av å etterlate seg et minimalt fotavtrykk på kloden, men som naturverner har hun allerede satt varige spor.

IStock-504226704 foto nightman1965 Istockphoto
KOMMENTAR

Oljeland i krig og krise

01.04.2022

Hvorfor er det så vanskelig å handle før en krise treffer oss med full kraft? Krigen i Ukraina og pandemien har blitt møtt med resolutt handlekraft. Stilt overfor klimakrisen, derimot, er innsatsen heller tafatt, selv om det er selve livsgrunnlaget vårt som er truet. Hvorfor er det slik?

DJI_0230
KRONIKK

Dristige veiplaner bør stå for fall

21.03.2022

Nå har folk for alvor begynt å forstå hvilke inngrep de nye motorveiene fører med seg. Det skyldes i stor grad at flere store utbygginger av firefelts motorvei for høy fart er i gang. For det er noe annet å betrakte gravemaskinene spise seg gjennom landskapet enn å se noen traseer på et kart.

IMG_6398

Den miljøvennlige byen

07.02.2022

Byene våre kan planlegges slik at transporten blir mer miljøvenning, og mindre skadelig. Kollektivtrafikk kan fungere, også i mindre byer. Og vi må bygge byene tettere.

2021

Rekord i veier og ødeleggelser

24.01.2022 | Sist oppdatert: 24.01.2022

Den forrige regjeringen satte rekord i investeringer i transport. Nye motorveier, bruer, tunneler, flyplasser, jernbanelinjer og godsterminaler vil, ifølge planene, dukke opp over det meste av landet de nærmeste årene. Hele 700 kilometer ny motorvei skal bygges. Men hva med naturen og miljøet? Hva med målet om nullvekst i privatbilismen? Og hvordan kan vi reise uten fly og bil?

Pernille Hansen Foto Lise Helset Eide

Optimist av natur

05.01.2022 | Sist oppdatert: 05.01.2022

Pernille Hansen lider verken av klimaangst eller miljødepresjon. Hun er overbevist om at det skyldes at hun alltid har stått på for naturen og miljøet – en oppskrift hun anbefaler på det varmeste!

Roan vindkraftverk Foto Statkraft Ole Martin Wold

Ulovlig vindkraft står for fall

16.12.2021

Oppe i fjellene på Fosen ligger Norges største vindkraftanlegg, ulovlig og uten konsesjon. Etter at Høyesterett bestemte at det er bygget i strid med urfolks rettigheter, står det som et monument over norske myndigheters overkjøring av samene. – Denne dommen er et historisk vendepunkt, sier Kjell M. Derås, sentralstyremedlem i Naturvernforbundet

Viser fra 1 til 12 av totalt 415 artikler