Exxons anlegg ved Fife i Skottland. Exxon er blant de verste utslipperne i verdenshistorien. Norge har investeringer i 44 av de 90 verste utslipperne, ifølge statistikk publisert i The Guardian. Foto: Kristian Dela Cour/Flickr.com

Norge tungt inne i utslippsgigantene

Statens pensjonsfond har investert i 44 av de 90 verste utslipperne i verdenshistorien. I tillegg står Statoil for cirka 0,3 prosent av verdens samlede utslipp av klimagasser. - Noen av inntektene kommer fra disse selskapene. Da ville det være svært inkonsekvent om fondet skulle utelukke investeringer i de samme selskapene, sier statssekretær Paal Bjørnestad i Finansdepartementet.

Den britiske avisen The Guardian publiserte i går en liste over de nitti utslipperne som har skapt klimakrisen som verden nå står stilt overfor. Disse selskapene er ansvarlig for 63 prosent av verdens totale utslipp av klimagasser siden 1750.

En gjennomgang Naturvernforbundet og Natur & miljø har foretatt viser at det norske oljefondet har investert i 44 av de 90 verste utslipperne. Av disse er 38 investoreide og seks statlige selskaper. Investeringene utgjør totalt 163 milliarder kroner, hvorav 154 milliarder er i investoreide selskaper og 9 milliarder er i statlig eide selskaper.

– Et stort ansvar
– Vi påtar oss et stort ansvar for en kokt klode om vi ikke straks trekker oss ut av disse selskapene. Norge er tungt inne i mange av de 90 verste klimaforurenserne i verden, sier Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken, som for øyeblikket er på FNs klimatoppmøte i Warszawa.

– Statoil har også et stort ansvar for de dramatiske klimaendringene med tørke, redusert matproduksjon og store oversvømmelser som vi står overfor om ikke utslippene reduseres kraftig og en stor andel av de allerede oppdagede fossile ressursene blir liggende, sier Haltbrekken.

- Inkonsekvent å utelukke oljeselskaper
- Målet for Statens pensjonsfond utland er høy avkastning med moderat risiko. Denne avkastningen skal finansiere offentlig velferd i generasjoner fremover. Gjennom eierskap har vi mulighet til å påvirke selskaper. Selger vi oss ut mister vi denne muligheten – uten at selskapene får andre insentiver til å redusere sine klimautslipp. Vi har allerede en systematisk tilnærming til hvilke selskaper som skal utelukkes fra fondet. Etikkrådet gir råd om utelukkelser til departementet basert på kriterier som har vært diskutert i Stortinget flere ganger.
- Rapporten trekker frem selskaper som produserer fossile brennstoff. Av selskapsnavn som særlig trekkes frem er store internasjonale oljeselskaper. Da skal vi ikke glemme hvor inntektene til Statens pensjonsfond utland utelukkende kommer fra – fra olje- og gassproduksjon på norsk sokkel. Noen av inntektene kommer fra produksjon på norsk sokkel fra de samme selskapene som trekkes frem i rapporten. Da ville det være svært inkonsekvent om fondet skulle utelukke investeringer i de samme selskapene, sier statssekretær Paal Bjørnestad i Finansdepartementet i en kommentar på e-post.

Her er listen over de norske investeringene i utslippsgigantene:

INVESTOREIDE SELSKAPER MILLIARDER KRONER INVESTERT

Kilde: The Guardian/Climate Accountability Institute

Naturvenforb-SMALFORSKNINGkorr
3 av 4 undersøkte småkraftrapporter står til stryk

Finner lite der det skal bygges

10.11.2016 | Sist oppdatert: 24.04.2017

De finner lite, selv der det bugner av truede arter og sjeldne naturtyper. I det siste er det avdekket en rekke saker der kraftselskapenes innleide konsulenter har oversett store naturverdier. Det fører ofte til at utbyggeren får legge elva i rør.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.