Du er her:

Kristiansand har Nordens dyreste pendlerkort på buss. Men enkeltbilletten er ganske rimelig, og de har gode rabattordninger.

Kristiansand har Nordens dyreste pendlerkort på buss. Men enkeltbilletten er ganske rimelig, og de har gode rabattordninger. Foto: Agder Kollektivtrafikk

Kristiansand Nordens dyreste buss-by for pendlere:

Oslo og Trondheim kutter prisene

Å reise kollektivt har blitt billigere de siste fire årene i alle større, norske byer bortsett fra Kristiansand. Nordens billigste kollektivtrafikk finner du på Island, men også i Göteborg, Tampere og Turku er prisen under 300 kroner måneden.

Norge er fortsatt dyrere enn våre nordiske naboland når det kommer til kollektivreiser i våre byer. Det viser en undersøkelse foretatt av Natur & miljø i januar 2012, der vi har brukt prisene som gjelder fra 1. februar i år i Nordens største byer.

- Mange rabatter
- Prisene stemmer, så vi er nok den dyreste byen når det gjelder det vanlige måneds- og halvårskortet for voksne. Samtidig har vi mange rabatterte tilbud, som for eksempel et 30-dagerskort for alle under 30 år, som koster 500 kroner for fri reising i begge Agderfylkene, og et fleksikort der hver reise koster bare 22 kroner, forteller Siv Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk.
Kristiansand er også den eneste norske byen i undersøkelsen der prisen ikke har gått ned de siste fire årene. Viken forklarer at de har fulgt den generelle prisstigningen.
- Vi har satt opp enkeltbillettene mer enn periodekortene. Da øker ikke prisen så mye for faste brukere av kollektivtrafikken, sier Wiken.

Kjempevekst i Trondheim
I 2008 undersøkte Miljøjournalen prisene på kollektivtrafikk i de samme byene. Trondheim har kuttet prisen på månedskort med 100 kroner siden da, og har i tillegg innført halvårskort. Dette gjør at faste pendlere nå betaler over 200 kroner mindre i måneden enn i 2008. Samtidig har sonen for bytakst økt markant i størrelse, så man kan reise langt inn i nabokommunene for samme pris. Dette har ført til en gedigen vekst i Trondheimsområdet. I 2011 var økningen på 10,8 prosent i bykommunen, og 25,1 prosent i omegnskommunene.
- I tillegg har hele kollektivtilbudet fått et løft med miljøvennlige busser. Vi har nå 10 hybridbusser og 175 gassbusser. Resten går på biodiesel. Enklere betalingsløsninger med nettbutikk og mobillett (billett via SMS eller mobilapplikasjon) og  mer tilgjengelig ruteinformasjon har også vært viktig, sier Grethe Opsal, markedssjef i Sør-Trøndelags kollektivselskap AtB.

Komplisert sammenligning
Forskjeller i prisstruktur gjør at sammenligninger er vanskelige. Noen har studentrabatt, andre, som Kristiansand, har ungdomsrabatt til alle under 30 år. Noen (som Stavanger, København, Gøteborg og Århus) har relativt små soner som bare dekker byen, mens andre (som Trondheim og Stockholm) har store områder utenfor byen som dekkes av samme billettpris eller kort. I Helsinki er trikken billigere enn bussen, mens Stavanger har ulike kort og priser, avhengig av om du skal reise bare med buss og båt, eller også med tog. Det er også forskjeller på om billettene/kortene inkluderer nattrafikk.
I vår undersøkelse har vi prøvd å finne billigste enkeltbillett for en reise som dekker byområdet, samt billigste pendlerkort for faste reisende innenfor byområdet. For to år siden gjennomførte Natur & miljø en prisundersøkelse for regional kollektivtrafikk, der reiseavstander på 3-4 mil fra byene ble sjekket. Da var Bergen billigst på regional trafikk, men dyrest for reiser i byen.

Nyheter

2021
KRONIKK

Opp som en løve, ned som en skygge

19.05.2022 | Sist oppdatert: 18.05.2022

I begynnelsen av mai feiret Klima- og miljødepartementet sin femtiårsdag med festtaler og prominente gjester. Men fortalte de hvordan det egentlig står til med naturen de skulle beskytte?

IStock-467298516 Foto santiphotois Istockphoto

Bildekk – et skittent kinderegg

10.05.2022 | Sist oppdatert: 10.05.2022

Store klimagassutslipp, mengder med mikroplast, miljøgifter og en vanvittig sløsing med fossile ressurser. Bildekk står som et symbol på forurensning og utslipp – et skittent kinderegg, som ingen helt vet hva vi skal gjøre med.

Maren Esmark_foto Fartein Rudjord (1)
Maren Esmark slutter som generalsekretær etter ti år

Ønsker et forbund med større takhøyde

08.04.2022

Etter ti år slutter Maren Esmark som generalsekretær i Naturvernforbundet når åremål nummer to går ut i august. Hun etterlater seg en organisasjon i vekst, med rekordmange medlemmer og god økonomi. Mye er bra, men hun ønsker seg et forbund med større takhøyde. – Ja, det er til dels lavt under taket. Jeg håper at Naturvernforbundet snart vil bli en bred organisasjon med plass til mange flere, sier Esmark.

MAG_2510

I Synnøves fotspor

04.04.2022

Synnøve Kvamme er opptatt av å etterlate seg et minimalt fotavtrykk på kloden, men som naturverner har hun allerede satt varige spor.

IStock-504226704 foto nightman1965 Istockphoto
KOMMENTAR

Oljeland i krig og krise

01.04.2022

Hvorfor er det så vanskelig å handle før en krise treffer oss med full kraft? Krigen i Ukraina og pandemien har blitt møtt med resolutt handlekraft. Stilt overfor klimakrisen, derimot, er innsatsen heller tafatt, selv om det er selve livsgrunnlaget vårt som er truet. Hvorfor er det slik?

DJI_0230
KRONIKK

Dristige veiplaner bør stå for fall

21.03.2022

Nå har folk for alvor begynt å forstå hvilke inngrep de nye motorveiene fører med seg. Det skyldes i stor grad at flere store utbygginger av firefelts motorvei for høy fart er i gang. For det er noe annet å betrakte gravemaskinene spise seg gjennom landskapet enn å se noen traseer på et kart.

IMG_6398

Den miljøvennlige byen

07.02.2022

Byene våre kan planlegges slik at transporten blir mer miljøvenning, og mindre skadelig. Kollektivtrafikk kan fungere, også i mindre byer. Og vi må bygge byene tettere.

2021

Rekord i veier og ødeleggelser

24.01.2022 | Sist oppdatert: 24.01.2022

Den forrige regjeringen satte rekord i investeringer i transport. Nye motorveier, bruer, tunneler, flyplasser, jernbanelinjer og godsterminaler vil, ifølge planene, dukke opp over det meste av landet de nærmeste årene. Hele 700 kilometer ny motorvei skal bygges. Men hva med naturen og miljøet? Hva med målet om nullvekst i privatbilismen? Og hvordan kan vi reise uten fly og bil?

Pernille Hansen Foto Lise Helset Eide

Optimist av natur

05.01.2022 | Sist oppdatert: 05.01.2022

Pernille Hansen lider verken av klimaangst eller miljødepresjon. Hun er overbevist om at det skyldes at hun alltid har stått på for naturen og miljøet – en oppskrift hun anbefaler på det varmeste!

Viser fra 1 til 12 av totalt 416 artikler