Du er her:

Kristiansand har Nordens dyreste pendlerkort på buss. Men enkeltbilletten er ganske rimelig, og de har gode rabattordninger.

Kristiansand har Nordens dyreste pendlerkort på buss. Men enkeltbilletten er ganske rimelig, og de har gode rabattordninger. Foto: Agder Kollektivtrafikk

Kristiansand Nordens dyreste buss-by for pendlere:

Oslo og Trondheim kutter prisene

Å reise kollektivt har blitt billigere de siste fire årene i alle større, norske byer bortsett fra Kristiansand. Nordens billigste kollektivtrafikk finner du på Island, men også i Göteborg, Tampere og Turku er prisen under 300 kroner måneden.

Norge er fortsatt dyrere enn våre nordiske naboland når det kommer til kollektivreiser i våre byer. Det viser en undersøkelse foretatt av Natur & miljø i januar 2012, der vi har brukt prisene som gjelder fra 1. februar i år i Nordens største byer.

- Mange rabatter
- Prisene stemmer, så vi er nok den dyreste byen når det gjelder det vanlige måneds- og halvårskortet for voksne. Samtidig har vi mange rabatterte tilbud, som for eksempel et 30-dagerskort for alle under 30 år, som koster 500 kroner for fri reising i begge Agderfylkene, og et fleksikort der hver reise koster bare 22 kroner, forteller Siv Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk.
Kristiansand er også den eneste norske byen i undersøkelsen der prisen ikke har gått ned de siste fire årene. Viken forklarer at de har fulgt den generelle prisstigningen.
- Vi har satt opp enkeltbillettene mer enn periodekortene. Da øker ikke prisen så mye for faste brukere av kollektivtrafikken, sier Wiken.

Kjempevekst i Trondheim
I 2008 undersøkte Miljøjournalen prisene på kollektivtrafikk i de samme byene. Trondheim har kuttet prisen på månedskort med 100 kroner siden da, og har i tillegg innført halvårskort. Dette gjør at faste pendlere nå betaler over 200 kroner mindre i måneden enn i 2008. Samtidig har sonen for bytakst økt markant i størrelse, så man kan reise langt inn i nabokommunene for samme pris. Dette har ført til en gedigen vekst i Trondheimsområdet. I 2011 var økningen på 10,8 prosent i bykommunen, og 25,1 prosent i omegnskommunene.
- I tillegg har hele kollektivtilbudet fått et løft med miljøvennlige busser. Vi har nå 10 hybridbusser og 175 gassbusser. Resten går på biodiesel. Enklere betalingsløsninger med nettbutikk og mobillett (billett via SMS eller mobilapplikasjon) og  mer tilgjengelig ruteinformasjon har også vært viktig, sier Grethe Opsal, markedssjef i Sør-Trøndelags kollektivselskap AtB.

Komplisert sammenligning
Forskjeller i prisstruktur gjør at sammenligninger er vanskelige. Noen har studentrabatt, andre, som Kristiansand, har ungdomsrabatt til alle under 30 år. Noen (som Stavanger, København, Gøteborg og Århus) har relativt små soner som bare dekker byen, mens andre (som Trondheim og Stockholm) har store områder utenfor byen som dekkes av samme billettpris eller kort. I Helsinki er trikken billigere enn bussen, mens Stavanger har ulike kort og priser, avhengig av om du skal reise bare med buss og båt, eller også med tog. Det er også forskjeller på om billettene/kortene inkluderer nattrafikk.
I vår undersøkelse har vi prøvd å finne billigste enkeltbillett for en reise som dekker byområdet, samt billigste pendlerkort for faste reisende innenfor byområdet. For to år siden gjennomførte Natur & miljø en prisundersøkelse for regional kollektivtrafikk, der reiseavstander på 3-4 mil fra byene ble sjekket. Da var Bergen billigst på regional trafikk, men dyrest for reiser i byen.

Nyheter

IStock-495693066 lite

En oppvekst i plast

26.06.2020

Der det tidligere var gress, grus og jord er det nå lagt gummi og plast på tusenvis av lekeområder og fotballbaner. Plasten inneholder miljøgifter som kan skade miljø og helse. En undersøkelse Naturvernforbundet står bak viser at plastdekke i barnehager inneholder like mye miljøgifter som farlig avfall.

Ramsås_gammelskog2 lite
Unik gammelskog hogges ved Follsjå i Notodden

Før de siste skogene faller

02.06.2020

Det er nesten som «Jurassic Park». Ved Follsjå i Telemark er det oppdaget et skoglandskap med eventyrlige gammelskoger, store mengder truede arter og en ubrutt linje tilbake til skogene som vokste opp etter forrige istid. Det finnes trolig ikke maken. Men nå har hogstmaskinene nådd fram, også hit. Store felt er snauhogd, og nyplantet gran vokser i restene etter et biologisk skattkammer.

Bolocera tueidae - Førdefjorden 21-04-2016_5 lite

Levende eller nedslammet fjord

Unike undervannsbilder fra Jøssingfjorden gir oss en antydning om hva som står på spill når gruveavfall skal deponeres på fjordbunnen i Førdefjorden.

Løken Nordstrand 1_Foto Laila Borge NNV liten

Hjalp Norge å bli oljefri

27.05.2020

Nå er det forbudt for privatpersoner å fyre med olje og parafin. Det skyldes blant annet kampanjen oljefri.no, som Naturvernforbundet står bak. Dette er historien om hvordan Norge sluttet å fyre med olje.

Sigurd Hverven forminsket Foto Tor Bjarne Christensen

Naturen kommer først

18.05.2020

Hvorfor fortsetter vi mennesker å ødelegge naturen og endre klimaet, når vi vet at det vil ramme jordkloden hardt? Naturfilosofen Sigurd Hverven mener at det er på høy tid at mennesket forstår at naturen er grunnlaget for alt. – Økonomien er kun en del av naturen, ikke omvendt. Hvis vi ødelegger naturen, ødelegger vi økonomien. Vi har snudd det hele på hodet, sier Hverven.

1979_demokrati_detsika
Bokomtale og kampskrift:

Hva kan vi lære av "Stormen oppi Stilla"?

13.05.2020

Det har gått 40 år. Her deler Kjell M. Derås, Altaaktivist og varamedlem i Naturvernforbundets sentralstyre, sine betraktninger om Altakampen, folkebevegelsebygging og boka "Altakampen" av Alfred Nilsen.

Drone Åkersvika juli 06 lite foto Christian E Bergheim
Tapt villmark og nedbygd natur

Mister 30 «fotballbaner» med villmark hver dag

13.05.2020

Måten vi bruker arealene er den største trusselen mot naturmangfoldet i Norge. Det har ført flere tusen arter til rødlisten og satt mange naturtyper i fare. Områdene uten tunge tekniske inngrep blir stadig mindre. De siste tiårene har vi mistet 30 fotballbaner med villmarkspreget natur hver eneste dag. Ingenting tyder på at trenden vil snu, snarere tvert imot.

Ekofisk ConocoPhilips

Oljeeventyret

12.12.2019

Ingen trodde at Norge kunne bli en storprodusent av olje og gass. Men det er forvaltningen av rikdommene som skiller Norge fra andre oljeland.

GP0STQ8D5_High_res2

Klimasaken til domstolene

25.11.2019

Flere steder i verden trekkes stater og selskaper for domstolene på grunn av manglende evne til å kutte klimagassutslipp. I FNs klimaforhandlinger krever mange land adgang til erstatning fra rike utslippsland for tap og skade som skyldes klimaendringer. Det kan bli dyrt for Norge, mener tidligere høyesterettsadvokat.

Wenche Skorge foto TBC
Fra Statoil til Naturvernforbundet

Oljedama som ble miljøverner

22.11.2019

– Det er nesten bare i Norge det kreves at debatten må nyanseres med at gass er klimavennlig. Gass er oljas svar på Marlboro light. Røyker du Marlboro light, spør Wenche Skorge i en facebookpost. Hun har gått fra et liv i oljebransjen til Naturvernforbundets sentralstyre. Noen ser på henne som en sviker.

Oppslag 1
Naturvernforbundet dro til Troll A-plattformen

Møtte trollet på norsk sokkel

18.11.2019

Det er enorme mengder gass der, nok til å fortsette produksjonen lenge etter at alle klimautslipp må være kuttet. Silje Ask Lundberg dro til Nordsjøen for å måle krefter med det største trollet på norsk sokkel.

Oljeplattform Foto nightman1965 Istockphoto
Det norske paradokset

Med olje på samvittigheten

15.11.2019

Hvem har skylda når massive utslipp fra norsk olje og gass bidrar til ødeleggende klimaendringer i andre land? Vi som produserer det, eller de som brenner det? I flere tiår har norske regjeringer holdt olja utenfor klimapolitikken, men nå er dette skillet i ferd med å bryte sammen.

Viser fra 1 til 12 av totalt 354 artikler