Du er her:

Kristiansand har Nordens dyreste pendlerkort på buss. Men enkeltbilletten er ganske rimelig, og de har gode rabattordninger.

Kristiansand har Nordens dyreste pendlerkort på buss. Men enkeltbilletten er ganske rimelig, og de har gode rabattordninger. Foto: Agder Kollektivtrafikk

Kristiansand Nordens dyreste buss-by for pendlere:

Oslo og Trondheim kutter prisene

Å reise kollektivt har blitt billigere de siste fire årene i alle større, norske byer bortsett fra Kristiansand. Nordens billigste kollektivtrafikk finner du på Island, men også i Göteborg, Tampere og Turku er prisen under 300 kroner måneden.

Norge er fortsatt dyrere enn våre nordiske naboland når det kommer til kollektivreiser i våre byer. Det viser en undersøkelse foretatt av Natur & miljø i januar 2012, der vi har brukt prisene som gjelder fra 1. februar i år i Nordens største byer.

- Mange rabatter
- Prisene stemmer, så vi er nok den dyreste byen når det gjelder det vanlige måneds- og halvårskortet for voksne. Samtidig har vi mange rabatterte tilbud, som for eksempel et 30-dagerskort for alle under 30 år, som koster 500 kroner for fri reising i begge Agderfylkene, og et fleksikort der hver reise koster bare 22 kroner, forteller Siv Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk.
Kristiansand er også den eneste norske byen i undersøkelsen der prisen ikke har gått ned de siste fire årene. Viken forklarer at de har fulgt den generelle prisstigningen.
- Vi har satt opp enkeltbillettene mer enn periodekortene. Da øker ikke prisen så mye for faste brukere av kollektivtrafikken, sier Wiken.

Kjempevekst i Trondheim
I 2008 undersøkte Miljøjournalen prisene på kollektivtrafikk i de samme byene. Trondheim har kuttet prisen på månedskort med 100 kroner siden da, og har i tillegg innført halvårskort. Dette gjør at faste pendlere nå betaler over 200 kroner mindre i måneden enn i 2008. Samtidig har sonen for bytakst økt markant i størrelse, så man kan reise langt inn i nabokommunene for samme pris. Dette har ført til en gedigen vekst i Trondheimsområdet. I 2011 var økningen på 10,8 prosent i bykommunen, og 25,1 prosent i omegnskommunene.
- I tillegg har hele kollektivtilbudet fått et løft med miljøvennlige busser. Vi har nå 10 hybridbusser og 175 gassbusser. Resten går på biodiesel. Enklere betalingsløsninger med nettbutikk og mobillett (billett via SMS eller mobilapplikasjon) og  mer tilgjengelig ruteinformasjon har også vært viktig, sier Grethe Opsal, markedssjef i Sør-Trøndelags kollektivselskap AtB.

Komplisert sammenligning
Forskjeller i prisstruktur gjør at sammenligninger er vanskelige. Noen har studentrabatt, andre, som Kristiansand, har ungdomsrabatt til alle under 30 år. Noen (som Stavanger, København, Gøteborg og Århus) har relativt små soner som bare dekker byen, mens andre (som Trondheim og Stockholm) har store områder utenfor byen som dekkes av samme billettpris eller kort. I Helsinki er trikken billigere enn bussen, mens Stavanger har ulike kort og priser, avhengig av om du skal reise bare med buss og båt, eller også med tog. Det er også forskjeller på om billettene/kortene inkluderer nattrafikk.
I vår undersøkelse har vi prøvd å finne billigste enkeltbillett for en reise som dekker byområdet, samt billigste pendlerkort for faste reisende innenfor byområdet. For to år siden gjennomførte Natur & miljø en prisundersøkelse for regional kollektivtrafikk, der reiseavstander på 3-4 mil fra byene ble sjekket. Da var Bergen billigst på regional trafikk, men dyrest for reiser i byen.

Nyheter

Partiguide_some_miljøguide totalt
Naturvernforbundets partiguide

Her er partienes miljøpolitikk

16.08.2021

SV, MDG, Rødt og Venstre får grønt lys i Naturvernforbundets guide til årets stortingsvalg. Naturvernforbundet gir rødt lys til Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, som havner på bunnen med den dårligste miljøpolitikken. Ap og KrF ligger midt på treet med gult lys.

Anne-Lise Thingnes Førsund

Folk og fest for Førdefjorden

06.09.2021

– I dag opplever jeg at naturen er tilnærmet rettsløs, sier Anne-Line Thingnes Førsund. Lederen for Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane har kjempet mot gruvedumping i Førdefjorden i over 14 år, og er ikke imponert over rettsvernet for fjordene, Norges kanskje fremste merkevare.

IMG_2848

Vei og bane gjennom vernet natur

30.08.2021

Først flyttet de den planlagte jernbanestrekningen dit alle naturvernere sa den i hvert fall ikke burde gå. Så plusset de på en firefelts motorvei. Velkommen til Ringerike.

Truls Gulowsen foto Håkon Mosvold Larsen NTB
Truls Gulowsen (47) er Naturvernforbundets leder

Speideren som ble aktivist

24.08.2021

Han har aksjonert mot oljerigger, vært sersjant i Forsvaret, demonstrert for ulv blant flere tusen ulvemotstandere og saksøkt staten for oljeboring i Arktis. Nå skal Truls Gulowsen (47) lede Naturvernforbundet, og han legger ikke skjul på at han har store ambisjoner.

Partiguide_some_klima- og oljepolitikk
Naturvernforbundets partiguide

Klima- og oljepolitikk

16.08.2021

Aldri har situasjonen vært mer alvorlig. Ifølge den ferske rapporten fra FNs klimapanel må alle land gjennomføre store og raske kutt i utslippene av klimagasser for å hindre katastrofale klimaendringer. FNs generalsekretær António Guterres har oppfordret alle land til å slutte å lete etter mer olje og gass. Hva vil norske partier gjøre?

Partiguide_some_naturmangfold
Naturvernforbundets partiguide

Stans tapet av naturmangfold

16.08.2021

Tap av arter og natur er en stor miljøtrussel, like alvorlig som klimaendringene. Men hvordan møter partiene på Stortinget denne trusselen? Naturvernforbundets partiguide viser at det bare er tre partier som får grønt lys for sin naturmangfoldpolitikk.

Partiguide_some_samferdsel
Naturvernforbundets partiguide

Miljøvennlig samferdsel

16.08.2021

Samferdsel står for en stor andel klimautslippene i Norge. Hvilke partier vil satse på tog framfor nye store motorveier, hvem vil få ned biltrafikken og satse målrettet på syklisme?

Partiguide_some_forbruk(1)
Naturvernforbundets partiguide

Miljøvennlig forbruk

16.08.2021

Norge er blant landene med høyest forbruk av ressurser i verden. Når vi kjøper nye ting, er vi med og forårsaker naturødeleggelser og utslipp av klimagasser og annen forurensning. Hvordan vil partiene på Stortinget arbeide for at det norske forbruket skal bli bærekraftig? Noen av svarene finner du her.

Partiguide_some_naturens rettssikkerhet
Naturvernforbundets partiguide

Rettssikkerhet for naturen

12.08.2021

Sårbar natur bygges ned, antall truede arter stiger og hensynet til natur om miljø kommer ofte i annen rekke. Må det gjøres noen grep for å sørge for naturens rettssikkerhet? Se hva partiene på Stortinget mener om saken her.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil

Tidenes viktigste valg?

01.08.2021 | Sist oppdatert: 31.08.2021

Tidligere generasjoner har vært stilt overfor store kriser, men natur- og miljøkrisene overgår dem alle, fordi konsekvensene kan bli voldsomme og langvarige. Hvordan svarer norske partier på denne utfordringen? Vi har bedt dem svare.

DSC_0117 ps

Og bakom faller skogene

25.06.2021 | Sist oppdatert: 25.06.2021

Ved Follsjå i Notodden fortsetter flatehogsten i skog med nasjonale verneverdier. I et unikt skoglandskap, hvor det er funnet 116 rødlistearter, faller nå skogene, en etter en. Tømmeret blir merket og solgt med miljøstempelet PEFC. Også de døde trærne, som er så viktig for artsmangfoldet, hogges og kuttes til flis.

Viser fra 1 til 12 av totalt 397 artikler