Du er her:

Kristiansand har Nordens dyreste pendlerkort på buss. Men enkeltbilletten er ganske rimelig, og de har gode rabattordninger.

Kristiansand har Nordens dyreste pendlerkort på buss. Men enkeltbilletten er ganske rimelig, og de har gode rabattordninger. Foto: Agder Kollektivtrafikk

Kristiansand Nordens dyreste buss-by for pendlere:

Oslo og Trondheim kutter prisene

Å reise kollektivt har blitt billigere de siste fire årene i alle større, norske byer bortsett fra Kristiansand. Nordens billigste kollektivtrafikk finner du på Island, men også i Göteborg, Tampere og Turku er prisen under 300 kroner måneden.

Norge er fortsatt dyrere enn våre nordiske naboland når det kommer til kollektivreiser i våre byer. Det viser en undersøkelse foretatt av Natur & miljø i januar 2012, der vi har brukt prisene som gjelder fra 1. februar i år i Nordens største byer.

- Mange rabatter
- Prisene stemmer, så vi er nok den dyreste byen når det gjelder det vanlige måneds- og halvårskortet for voksne. Samtidig har vi mange rabatterte tilbud, som for eksempel et 30-dagerskort for alle under 30 år, som koster 500 kroner for fri reising i begge Agderfylkene, og et fleksikort der hver reise koster bare 22 kroner, forteller Siv Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk.
Kristiansand er også den eneste norske byen i undersøkelsen der prisen ikke har gått ned de siste fire årene. Viken forklarer at de har fulgt den generelle prisstigningen.
- Vi har satt opp enkeltbillettene mer enn periodekortene. Da øker ikke prisen så mye for faste brukere av kollektivtrafikken, sier Wiken.

Kjempevekst i Trondheim
I 2008 undersøkte Miljøjournalen prisene på kollektivtrafikk i de samme byene. Trondheim har kuttet prisen på månedskort med 100 kroner siden da, og har i tillegg innført halvårskort. Dette gjør at faste pendlere nå betaler over 200 kroner mindre i måneden enn i 2008. Samtidig har sonen for bytakst økt markant i størrelse, så man kan reise langt inn i nabokommunene for samme pris. Dette har ført til en gedigen vekst i Trondheimsområdet. I 2011 var økningen på 10,8 prosent i bykommunen, og 25,1 prosent i omegnskommunene.
- I tillegg har hele kollektivtilbudet fått et løft med miljøvennlige busser. Vi har nå 10 hybridbusser og 175 gassbusser. Resten går på biodiesel. Enklere betalingsløsninger med nettbutikk og mobillett (billett via SMS eller mobilapplikasjon) og  mer tilgjengelig ruteinformasjon har også vært viktig, sier Grethe Opsal, markedssjef i Sør-Trøndelags kollektivselskap AtB.

Komplisert sammenligning
Forskjeller i prisstruktur gjør at sammenligninger er vanskelige. Noen har studentrabatt, andre, som Kristiansand, har ungdomsrabatt til alle under 30 år. Noen (som Stavanger, København, Gøteborg og Århus) har relativt små soner som bare dekker byen, mens andre (som Trondheim og Stockholm) har store områder utenfor byen som dekkes av samme billettpris eller kort. I Helsinki er trikken billigere enn bussen, mens Stavanger har ulike kort og priser, avhengig av om du skal reise bare med buss og båt, eller også med tog. Det er også forskjeller på om billettene/kortene inkluderer nattrafikk.
I vår undersøkelse har vi prøvd å finne billigste enkeltbillett for en reise som dekker byområdet, samt billigste pendlerkort for faste reisende innenfor byområdet. For to år siden gjennomførte Natur & miljø en prisundersøkelse for regional kollektivtrafikk, der reiseavstander på 3-4 mil fra byene ble sjekket. Da var Bergen billigst på regional trafikk, men dyrest for reiser i byen.

Nyheter

Ekofisk ConocoPhilips

Oljeeventyret

12.12.2019

Ingen trodde at Norge kunne bli en storprodusent av olje og gass. Men det er forvaltningen av rikdommene som skiller Norge fra andre oljeland.

Alta 4 justert
Alfred Nilsen ute med bok om Altavassdraget

Norges største miljøkamp

05.12.2019

En hær av politifolk marsjerer opp mot nullpunktet i Stilla. Der sitter nærmere tusen aksjonister og sperrer veien. De vil redde det fantastiske Altavassdraget og sikre samenes rett til å bruke sine egne områder. Blant dem er Alfred Nilsen. Han skal bli arrestert, fengslet og dømt for oppvigleri etter det som ble norgeshistoriens største miljøkamp.

GP0STQ8D5_High_res2

Klimasaken til domstolene

25.11.2019

Flere steder i verden trekkes stater og selskaper for domstolene på grunn av manglende evne til å kutte klimagassutslipp. I FNs klimaforhandlinger krever mange land adgang til erstatning fra rike utslippsland for tap og skade som skyldes klimaendringer. Det kan bli dyrt for Norge, mener tidligere høyesterettsadvokat.

Wenche Skorge foto TBC
Fra Statoil til Naturvernforbundet

Oljedama som ble miljøverner

22.11.2019

– Det er nesten bare i Norge det kreves at debatten må nyanseres med at gass er klimavennlig. Gass er oljas svar på Marlboro light. Røyker du Marlboro light, spør Wenche Skorge i en facebookpost. Hun har gått fra et liv i oljebransjen til Naturvernforbundets sentralstyre. Noen ser på henne som en sviker.

Oppslag 1
Naturvernforbundet dro til Troll A-plattformen

Møtte trollet på norsk sokkel

18.11.2019

Det er enorme mengder gass der, nok til å fortsette produksjonen lenge etter at alle klimautslipp må være kuttet. Silje Ask Lundberg dro til Nordsjøen for å måle krefter med det største trollet på norsk sokkel.

Oljeplattform Foto nightman1965 Istockphoto
Det norske paradokset

Med olje på samvittigheten

15.11.2019

Hvem har skylda når massive utslipp fra norsk olje og gass bidrar til ødeleggende klimaendringer i andre land? Vi som produserer det, eller de som brenner det? I flere tiår har norske regjeringer holdt olja utenfor klimapolitikken, men nå er dette skillet i ferd med å bryte sammen.

IStock-1145163127 foto mrpluck Istockphoto

Slik kan Norge bli fossilfritt

14.11.2019

Norge kan bli fossilfritt i løpet av tjue år uten massiv utbygging av fornybar energi i norsk natur. Det viser en ny rapport fra Naturvernforbundet, som peker på at olje- og gassindustrien må legges ned innen 2040.

HVwONrVEe-4

Oljekappløp mot kanten av stupet

08.11.2019

Ved inngangen til 2020-årene går norske oljepumper for fullt, og jakten etter ny olje og gass fortsetter i rekordtempo, som om det ikke fantes noen klimakrise.

DSC_6480

Blir med på søksmål mot staten

05.11.2019

Naturvernforbundet er med som partshjelp når Folkets klimasøksmål nå kommer opp for lagmannsretten. Staten saksøkes for tildeling av oljelisenser i Barentshavet i 2016. Er oljeleting i Arktis i strid med grunnlovens miljøparagraf?

Træna tom-sigvald jenssen flickr

Om olje, torsk og koraller

28.10.2019

Midt i juli i år kom beskjeden, og 28. oktober ble ankene forkastet. Klima- og miljødepartementet har bekreftet Miljødirektoratets tillatelse til prøveboring etter olje i det som omtales som «torskens fødestue». Trænarevet er et svært levende og produktivt korallrev, yngle- og tumleplass for fisk og ligger nær Lofoten.

Garzweiler Uwe Flickr

Energiens pris

13.09.2019

Klimakampen er kampen vi ikke kan tape. Konsekvensene merkes allerede, både i Norge og mange steder i verden. Is og permafrost smelter, og været blir mindre forutsigbart. Gjennomsnittstemperaturen de siste årene har økt over hele kloden, og mest dramatisk har økningen vært i arktiske strøk. På Svalbard har temperaturen økt tre ganger mer enn klodens snitt.

IMG_2094 utsnitt(1)
Turbintette Trøndelag

Slåss mot skog av vindmøller

02.09.2019

Trøndelagskysten er et vakkert stykke Norge. Men det er også vindfullt, med en stadig trekk inn fra storhavet. Derfor får Trøndelag en svært høy tetthet av vindturbiner, hvis utbyggerne får alle sine ønsker oppfylt. Innlandet spares heller ikke for vindkraftplanene. Et opprør brer seg nå fra Frøya i sør til Namdal i nord, med aksjoner, harde fronter og splittelse som resultat. Er prisen for strømmen for høy?

Viser fra 1 til 12 av totalt 348 artikler