På Lofotfiske mot oljeboring

Trine Skei Grande (V), Audun Lysbakken (SV) og Knut Arild Hareide (KrF) er blant partitoppene som ble med Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Folkeaksjonen på Lofotfiske.

– Vi gjør dette for å gi dem inspirasjon til å stå på i kampen mot oljeboring i Lofoten. Året som kommer vil bli kjempeviktig for denne saken. Derfor vil vi gjerne vise dem de unike verdiene her oppe, slik at de skal få lyst til å stå på og hindre oljeboring, sier Lars Haltbrekkken, leder i Naturvernforbundet.

Fem partitopper
Partilederne som er med er Trine Skei Grande fra Venstre, Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti, Audun Lysbakken fra Sosialistisk Venstreparti, Hanna Marcussen fra Miljøpartiet de grønne og Bjørnar Moxnes fra Rødt. Partitoppene ble med på fisketur i Nussfjorden i Lofoten.

Partilederne tror oljeutvinning i Lofoten, Vesterålen og Senja blir en av de store sakene i valgkampen, og de tror det er mulig å vinne denne saken.

– Venstre og KrF fikk hindret oljeboring i Lofoten da vi satt i regjering i 2003, og SV og SP har stoppet det i den rødgrønne regjeringen, så det har vært hindret til nå. Jeg tror det er mulig å vinne denne saken, sier Skei Grande.

Bred allianse
Hareide og Lysbakken er enig.

-- Det er veldig hyggelig å få komme hit på lofotfiske sammen med de andre partiene. Det viser at det er en bred allianse som er mot oljeboring i Lofoten, sier Hareide.

-- Det er viktig å kunne komme sammen på tvers av partiskillene, sier Lysbakken.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.

Handyman foto Let Ideas Compete Flickr

Bli årets fikser!

11.01.2016

Er du en fikser? Har du reparert, pusset opp eller fikset noe som var ødelagt eller utgått på dato? Send oss bilder og bli med i vår fiksekonkurranse!

Kronikker og innlegg