I Paris ble det holdt en stor aksjon i dag for en ambisiøs og rettferdig klimaavtale. (Foto: 350.org).

Paris-avtalen vedtatt

I dag ble Paris-avtalen vedtatt under klimatoppmøtet. Dette er den første klimaavtalen som omfatter hele verden. Natur & miljø har fulgt fremleggelsen og debatten frem til vedtaket klokken 19.26 lørdag kveld.

Denne saken oppdateres etter hvert som ting skjer i Paris.

20.05: Nå er det tid for jubeltaler. "Denne avtalen er et manifest for en bedre verden", sa Luxembourgs miljøminister Carole Dieschbourg på vegne av EU. Miljøkommissær Miguel Arias Canete kalte avtalen "et resultat av en utrolig kollektiv innsats".

19.33: Den reviderte teksten til Parisavtalen finner du her. Den er nå godkjent av alle verdens land, og verdens første universelle avtale for å takle klimaendringene.

19.26: Stor jubel i Paris! Paris-avtalen er godkjent av COP21!

19.25: Diskusjonen om ordet "shall" eller "should" i artikkel 4 av Parisavtalen, som har forsinket møtet lenge, ble forklart fra talerstolen som en skrivefeil. Ordet har endret seg fra "should" (ikke bindende) til "shall" (juridisk bindende), uten at dette har vært diskutert. Ny, rettet versjon av avtalen legges nå ut.

19.16: Og der er plenumsmøtet i gang! Følg det her!

19.02: ...eller mindre forpliktende for industrialiserte land. Fortsatt ingen start på møtet i Paris.

18.45: Formuleringen som skaper utsettelsen skal dreie seg om innsatsen for å minske klimagassutslipp, som enkelte land ønsker skal gjøres mer forpliktende for utviklingsland.

18.30: Plenumsmøtet har ennå ikke startet. Sveriges miljøminister Åsa Romson bekrefter på Twitter at det fortsatt pågår samtaler om en del formuleringer.

17.52: Bilde fra plenumssalen akkurat nå, med Al Gore på første benk.

Image
(Foto: Faksimile fra FNs webcast)

17.45: Plenumsmøtet starter med stor applaus. Følg møtet her!

17.41: USAs utenriksminister John Kerry er i plenumsssalen, smiler og shaker hands. Ville han ha gjort det hvis USA ville velte Parisavtalen?

17.35: Den profilerte, britiske kommentarjournalisten George Monbiot fra The Guardian beskriver Parisavtalen slik:
- Sammenlignet med hva den kunne ha blitt, er den et mirakel. Men sammenlignet med hva den skulle ha vært, er den en katastrofe.
Han mener utfallet av avtalen vil være et klimasammenbrudd som er farlig for alle, og dødelig for noen, og kritiserer ambisjonsnivået i harde ordelag.

17.30: Delegatene er på vei inn i plenumssalen, samtidig som det ryktes at plenumsmøtet er utsatt ennå mer. Rykter i Paris sier at det er USA som har problemer med den juridiske statusen på enkelte punkter i Parisavtalen, men dette er ikke bekreftet. Samtidig øker stadig listen over land som sier ja til avtalen. Blant annet er Saudi-Arabia med på listen nå.

16.58: Flere og flere land annonserer at de vil støtte Parisavtalen. Kina, India, alliansen av små øystater, EU og Norge er blant disse. Men utsettelsen tyder på at en eller annen stor aktør har innvendinger. Vil disse bli løst før plenumsmøtet skal starte 17.30?

16.06: Miljøjournalist Lisa Friedman har møtt Indias miljøminister Prakash Javadekar, som kaller avtaleteksten god, og mener folk får en rettferdig klimaavtale gjennom forslaget.

15.37: Plenumsmøtet under klimatoppmøtet er utsatt til klokken 17.30.
- Det er fortsatt reelle politiske kamper på gang, spesielt når det gjelder differensiering mellom fattige og rike land, sier Asad Rehman, klimatalsmann for Friends of the Earth.

Image
Asad Rehman, klimatalsmann for Friends of the Earth. (Foto: Kristian Skjellum Aas)

15.19: Naturvernforbundet mener inkluderingen av 1,5-gradersmålet i avtalen må få konsekvenser for norsk oljeutvinning.
- For Norge betyr dette at vi må skjerpe klimapolitikken betydelig og jobbe for å kvitte oss med utslipp fra fossil energi innen 2030. Et første skritt på denne veien er å stanse regjeringens planer om å slippe oljeindustrien inn i Arktis, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

15.14: De fleste miljøorganisasjoner er betinget fornøyd med avtaleutkastet i Paris, tatt i betraktning hva som er mulig å få vedtatt. Greenpeace sier at hjulene i klimadiplomatiet snurrer seint, men at de har snurret i Paris. May Boeve, generalsekretær i 350.org, er sterkere:
- Dette markerer enden på fossil energis tidsalder, sier hun.

13.43: Det nye avtaleforslaget i Paris er offentliggjort, og kan leses her.

13.12: Det foregår et intenst klimadiplomati i korridorene på klimatoppmøtet. Nå er det lunsjpause, og alle venter på avtaleteksten som skal komme 13.30. Men møtevirksomheten er høy. India (som nevnes som ett av landene som kan tenkes å blokkere en avtale) og Marshalløyene (som leder høyambisjonskoalisjonen der Norge er med, sammen med USA, EU og en rekke u-land) har kontorer vegg i vegg med hverandre. Representanter for andre lands delegasjoner flyr inn og ut av begge kontorene, og virker svært presset.
- Vi er på en knivsegg her nå. Nei, vi er på cirka seksten knivsegger. Samtidig, sa en representant for Marshalløyene til Natur & miljø.

Image
Innenfor disse dørene pågår det heftig klimadiplomati i lunsjpausen på klimatoppmøtet. (Foto: Kristian Skjellum Aas)

12.27: - Frankrike kaller på dere til å godta verdens første universelle avtale om klimaendringer, sier president Hollande, og øker presset mot eventuelle utbrytere. Nå er lista lagt svært høyt for å blokkere en avtale ved COP21 i Paris. Teksten blir ikke lagt fram før cirka 13.30. Møtet heves for lunsj, og begynner igjen 15.45.

12.17: Både Fabius og Ki-Moon holder taler som legger stort press på eventuelle land som ikke er klare til å akseptere avtalen (som ennå ikke er lagt frem). Nå taler president Hollande. Følg møtet her!

12.11: Fabius holdt en feiende festtale om hvor viktig avtalen er, og siterte til og med Nelson Mandela. Nå blir teksten offentliggjort, så vil timene fremover vise om alle land er klare for å godta avtalen. Nå skal Ban Ki-Moon tale.

12.01: Et mål om å begrense oppvarmingen til 1,5 grader er med i avtalen, sier Fabius. Ting tyder også på at landenes klimamål skal oppdateres hvert 5. år. Avtaleteksten er ennå ikke offentliggjort, og det er fortsatt usikkert om alle land vil godta den.

11.58: Mens plenumsmøtet på klimatoppmøtet er i gang, samles tusenvis av demonstranter ved Triumfbuen i Paris for å markere støtte til en sterk og rettferdig klimaavtale.

(Foto fra 350.org)

11.52: Plenumsmøtet er i gang. FNs generalsekretær Ban Ki-Moon, president Francois Hollande og forhandlingsleder Laurent Fabius er på podiet. Det er fortsatt ikke publisert noen ny avtaletekst.

11.35: Spenningen er stor før det avgjørende møtet under FNs klimatoppmøte i Paris. Forhandlingsleder Laurent Fabius skal legge frem det endelige forslaget til avtale. Vil det bli godtatt av alle land? Følg møtet direkte her.

09.45: Ifølge The Guardian ble forhandlerne enige om en tekst klokken 6.45 i morges. Frankrikes president Francois Hollande skal være med på presentasjonen av teksten klokken 11.30.

09.41: Teksten til den nye klimaavtalen, som forhandlerne har arbeidet med gjennom natten, vil bli presentert klokken 11.30. Samtidig åpner plenumsmøtet, der teksten skal diskuteres. Forhandlingsleder Laurent Fabius har sagt at denne teksten er en "take it or leave it": han ønsker ingen flere detaljdiskusjoner nå. Ingen land har så langt sagt at de vil forkaste teksten.
Plenumsmøtet kan følges på nett-tv fra FN her.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.