Plukk plast og hold deg varm med Kjersti Albums plastplukkevanter. Foto: Tor Bjarne Christensen.

Plukk plast!

Oppskrift på plastplukkevanter med Naturvernforbundet-logo

Hendene er et godt sted å vise at man er naturverner, derfor har jeg tidligere designet votter med Naturvernforbundet-logo (Natur og Miljø 2/2017). Siden vottesesongen ikke varer hele året, har jeg gjort om naturvernvottene til pulsvanter, som også har med oppfordring om å plukke plast. Når man plukker plast og annen søppel kan det være greit å ha fingrene fri, men samtidig ha litt varme på resten av hånden. Husk at pulsvanter er mye raskere å strikke enn hele votter!

Jeg har brukt pinne 2 ½ til damevantene og pinne 3 til herrevantene, men hva som passer vil avhenge av type garn og hvor fast du strikker. Damevantene mine er strikket i Ask fra Hillesvåg og Rauma finull, herrevantene i Rauma Tumi. Bruk gjerne rester du har liggende, det er ikke store mengdene garn som trengs!

Her finner du strikkediagrammet til plastplukkevanter.

Vrangbord (håndledd)
Begynn med vrangbord eller mansjett slik: Legg opp 48 masker i grønt. Strikk vrangbord 2 rett og 2 vrang rundt til du synes mansjetten er passe lang. Hvis du vil kan du selvfølgelig lage en mer avansert vrangbord eller mansjett.

Selve pulsvanten (hånden opp til fingrene)
Strikk to omganger med hvit/lys grå mens du øker jevnt til 52 masker. Deretter begynner du på mønsterarket for den første vanten. Mønsteret leses fra høyre mot venstre, samme vei som du strikker. Du skal altså begynne nederst til høyre, i ruten som er markert lilla. En rute er en maske.

Når du begynner, har du 52 masker på pinnene, 26 til håndflaten og 26 til innsiden.       På andre omgang øker du 1 maske til tommelen og 1 maske til sidestolpe. Sett gjerne maskemarkører før og etter tommelmasken, så det er lettere å se hvor du skal øke til tommel. Sidestolpen fortsetter å være 1 maske, mens tommelen øker på hver side av den første masken, til den er 19 masker. Da settes disse 19 m på en tråd til seinere, og du legger opp 1 ny maske i stedet, som en sidemaske.

Husk å feste trådene i hverandre på baksiden når du strikker mer enn 4-5 masker i samme farge. De små plastbitene kan du plassere hvor du vil, eller droppe dem for et ryddigere utseende.

Når mønsteret er strikket ferdig, avslutter du med noen omganger vrangbord, for eksempel 2 rett, 2 vrang omtrent 5-6 omganger.

Tommelen
Tilslutt strikkes tommelen over disse 19 m + 3 som plukkes opp bak, til sammen 22 masker. Strikk disse i bunnfargen 1 rett 1 vrang i 4-5 omganger.

Strikk den andre pulsvanten på samme måte, men ved å følge det andre mønsterdiagrammet. Siden tommelen er på siden, kan vantene brukes om hverandre på hvilken som helst hånd.

Fest trådene. Vask, skyll og tørk flatt. Plukk plast!

Hvis du deler plastplukkevantene dine på instagram, blir jeg veldig glad om du tagger meg (@kjerstialbum) eller bruker emneknaggene #plastplukkevanter og #naturvernvotter

Bildekk
MIKROPLAST

Mest plast fra bildekk

13.04.2018

Slitasje fra bildekk er den klart største kilden til mikroplast i naturen i Norge. Natur- og miljøvernere har fått enda en god grunn til å be folk om å kjøre minst mulig bil.

Trude Myhre, skogbiolog i WWF

– Skogvern er jobb nummer én

07.12.2017

Bare tre prosent av skogene i Norge er vernet, resten ligger åpnet for hogst. – Situasjonen er veldig dramatisk. Vi må ha en milliard til skogvern hvert år om vi skal redde mangfoldet i norske skoger, sier Trude Myhre. Hun gikk 643 kilometer for truede arter og gamle trær i sommer.

Honorata 2

Kringsatt av pøbler

31.10.2017

Hvorfor går Honorata Gajda rundt i et naturreservat i Asker og rykker små edelgraner opp med rota? Og hvorfor gir staten hvert år tillatelse til å plante ut trær som skader norsk natur?

Plast i paradis

30.10.2017

Millioner av plastkuler ligger strødd på Frierstranda i Telemark. Rett på den andre siden av fjorden ligger Norges største plastfabrikk, INEOS Bamble.

Erna og Jonas
Natur & miljøs statsministerduell 2017

Hvem er grønnest - Erna eller Jonas?

27.07.2017

Hverken Jonas Gahr Støre (Ap) eller Erna Solberg (H) har planer om å gjennomføre det grønne skiftet de fire neste årene. Begge trenger hjelp av andre partier om miljøpolitikken skal møte klima- og miljøproblemene vi er stilt overfor, ifølge Naturvernforbundets miljøpanel.

Partilederne samlet uten logo 7 2

Hvor dyrt vil de selge seg?

27.07.2017

Hverken Erna Solberg eller Jonas Gahr Støre kommer til makten uten å samarbeide med ett eller flere av de andre partiene. Det kan gi små partier mye makt, men hvor dyrt vil de selge seg, og hvilke miljøkrav vil de stille for å støtte en statsminister?

Tema Grønt skifte nett

Åtte trinn til et grønt skifte

27.07.2017

En. To. Tre. Fire. Fem. Seks. Sju. Åtte. Det grønne skiftet er bare noen trinn unna. Helga Lerkelund har selv tvilt, men nå er hun overbevist. – Det grønne skiftet er mulig, og det skjer nå!