FNs klimasjef Christiana Figueres og koordinator Yves Mathieu la fram en stor, global spørreundersøkelse om klimaholdninger. Foto: Kristian S. Aas.

Positive til klimatiltak

Nær 70 prosent av de spurte mener tiltak for å hindre klimaendringer vil øke deres livskvalitet. Det viser en undersøkelse som ble lagt fram under klimaforhandlingene i Bonn onsdag.

Over 90 prosent ønsker at en klimaavtale skal ha et langsiktig mål om nullutslipp, og 79 prosent krever at deres eget land skal kutte sine utslipp, uavhengig av hva andre gjør. Det viser resultatene av «World Wide Views on Climate and Energy», en ambisiøs internasjonal undersøkelse som ble presentert i Bonn onsdag.

«Hva ville du ha bestemt i Paris?»
Undersøkelsen er den største noensinne om temaet, og ble gjennomført blant vanlige innbyggere i 75 land. 10 000 personer ble utvalgt for å gi et representativt utvalg, og rundt 80 prosent av disse viste seg å være svært bekymret for virkningen av klimaendringene.
- Alle respondentene ble satt i en posisjon der de ble spurt om hva de ville ha bestemt hvis de hadde hatt makten i Paris i desember, forklarte Yves Mathieu, en av koordinaturene av undersøkelsen, på en pressekonferanse i Bonn.

Ingen forskjell på Nord og Sør
De mest populære tiltakene mot klimaendringene er utdanning og skogbevaring. Det ble ikke funnet store forskjeller mellom folk i utviklingsland og folk i industriland. Norge var ikke med på undersøkelsen, men av våre naboland er både Danmark og Finland dekket.
- Folk er langt mer bekymret for klimaendringene enn for fem år siden. Lenge har politikerne sagt at folket ikke er klar for endringene som vi må gjennomføre på grunn av klimaendringene. Vel, vår undersøkelse viser at folket er klare, sa Christian Leyrit, leder i den franske organisasjonen CNDP, en av partnerorganisasjonene bak undersøkelsen.

- Har støtte i folket
- Dette er en veldig viktig øvelse. Den minner oss om at vi alle er vanlige folk. Vi blir alle påvirket av klimaendringer. Intensiteten varierer med hvor man bor, men alle blir påvirket. Det vi gjør her er ikke om paragrafer, tekser og kommaer, men handler om påvirkningen på oss vanlige folk. Undersøkelsen viser at det er en bred enighet om hva man må gjøre med klimaendringene. Det er en myte om at klimatiltak ikke har støtte i folket. Denne undersøkelsen bekrefter at det ikke er sant, sa FNs klimasjef Christiana Figueres under pressekonferansen.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.

Handyman foto Let Ideas Compete Flickr

Bli årets fikser!

11.01.2016

Er du en fikser? Har du reparert, pusset opp eller fikset noe som var ødelagt eller utgått på dato? Send oss bilder og bli med i vår fiksekonkurranse!