Du er her:

Qatars energiminister Abdullah bin Hamad Al-Attiyah leder klimatoppmøtet i Doha.

Qatars energiminister Abdullah bin Hamad Al-Attiyah leder klimatoppmøtet i Doha. Foto: IISD

Langt på overtid i Doha:

- Reell fare for sammenbrudd

DOHA, QATAR: Det er en reell fare for sammenbrudd i klimaforhandlingene i Doha, sier Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken. Et ekstra plenumsmøte skulle ha startet klokken 21, men er utsatt.

Uenighet om formuleringer førte til at plenumsmøtet om Durbanplattformen, det nye forhandlingssporet som skal lede frem til en verdensomspennende klimaavtale, tok to og en halv time fredag kveld. Forhandlingene i Doha er fem timer på overtid når et nytt plenumsmøte som skal sondere stillingen hos partene sveives i gang i Qatars hovedstad.

- Kan bryte sammen
- Slik vi ser det kan forhandlingene bryte sammen. Alt er avhengig av alt annet i denne prosessen, og det virker det ikke som om forhandlingslederen fra Qatar, Abdullah bin Hamad Al-Attiyah, har forstått. I Durban i fjor var ministre i gang med å sammenstille de forskjellige forhandlingsgruppenes resultater til en samlet pakke. Det har ikke skjedd her, skriver Haltbrekken, som følger forhandlingene tett, i en e-post.
Han er også redd for at møtet kan bli udyktig til å fatte bindende vedtak, fordi mange delegasjoner drar hjem.
- Skal man vedta Kyoto 2, må minst 128 land være her. Mange drar hjem i kveld og i morgen, sier Haltbrekken.

Vanskelige forhandlinger
Forhandlingene om Durbanplattformen var forventet å bli de letteste, da ingenting skal vedtas her i Doha. Men spissfindigheter rundt formuleringer om fremtidige ambisjoner, og uenighet om det skulle refereres til et sluttdokument fra sommerens Rio+20-konferanse i vedtaket fra Doha, førte plenumsmøtet ut på glattisen. De to lederne for arbeidsgruppen, norske Harald Dovland og Jayant Moreshwer Mauskar fra India, klarte til slutt å få Kina og EU enige om et tekstforslag som alle kunne godta. Men det gjenstår flere plenumsmøter i Doha, og forhandlingssporet med mest uenighet, konvensjonssporet LCA, inneholder mange potensielle fallgruver for toppmøtet. Møtene fortsetter i Qatars hovedstad utover kvelden og natten.

Uavklarte nøkkelspørsmål
Fredag ettermiddag hadde miljøvernminister Bård Vegar Solhjell et møte med pressen i Doha. Han pekte der på fire nøkkelspørsmål, som ifølge ham ville bli viktige i forhandlingene utover kvelden.
- Kyoto 2 er en av sakene. Finansiering av klimatiltak er et annet. Et klart mandat for den nye Durbanplattformen er et tredje forhandlingstema, mens de faktiske handlingene for å kutte utslipp på kort sikt er det fjerde av nøkkelspørsmålene slik jeg ser det, sa Solhjell.
Han understreket at 21 av verdens 50 største utslippsland ikke hadde påtatt seg noen begrensninger i utslipp av klimagasser.

Nyheter

2021
KRONIKK

Opp som en løve, ned som en skygge

19.05.2022 | Sist oppdatert: 18.05.2022

I begynnelsen av mai feiret Klima- og miljødepartementet sin femtiårsdag med festtaler og prominente gjester. Men fortalte de hvordan det egentlig står til med naturen de skulle beskytte?

IStock-467298516 Foto santiphotois Istockphoto

Bildekk – et skittent kinderegg

10.05.2022 | Sist oppdatert: 10.05.2022

Store klimagassutslipp, mengder med mikroplast, miljøgifter og en vanvittig sløsing med fossile ressurser. Bildekk står som et symbol på forurensning og utslipp – et skittent kinderegg, som ingen helt vet hva vi skal gjøre med.

Maren Esmark_foto Fartein Rudjord (1)
Maren Esmark slutter som generalsekretær etter ti år

Ønsker et forbund med større takhøyde

08.04.2022

Etter ti år slutter Maren Esmark som generalsekretær i Naturvernforbundet når åremål nummer to går ut i august. Hun etterlater seg en organisasjon i vekst, med rekordmange medlemmer og god økonomi. Mye er bra, men hun ønsker seg et forbund med større takhøyde. – Ja, det er til dels lavt under taket. Jeg håper at Naturvernforbundet snart vil bli en bred organisasjon med plass til mange flere, sier Esmark.

MAG_2510

I Synnøves fotspor

04.04.2022

Synnøve Kvamme er opptatt av å etterlate seg et minimalt fotavtrykk på kloden, men som naturverner har hun allerede satt varige spor.

IStock-504226704 foto nightman1965 Istockphoto
KOMMENTAR

Oljeland i krig og krise

01.04.2022

Hvorfor er det så vanskelig å handle før en krise treffer oss med full kraft? Krigen i Ukraina og pandemien har blitt møtt med resolutt handlekraft. Stilt overfor klimakrisen, derimot, er innsatsen heller tafatt, selv om det er selve livsgrunnlaget vårt som er truet. Hvorfor er det slik?

DJI_0230
KRONIKK

Dristige veiplaner bør stå for fall

21.03.2022

Nå har folk for alvor begynt å forstå hvilke inngrep de nye motorveiene fører med seg. Det skyldes i stor grad at flere store utbygginger av firefelts motorvei for høy fart er i gang. For det er noe annet å betrakte gravemaskinene spise seg gjennom landskapet enn å se noen traseer på et kart.

IMG_6398

Den miljøvennlige byen

07.02.2022

Byene våre kan planlegges slik at transporten blir mer miljøvenning, og mindre skadelig. Kollektivtrafikk kan fungere, også i mindre byer. Og vi må bygge byene tettere.

2021

Rekord i veier og ødeleggelser

24.01.2022 | Sist oppdatert: 24.01.2022

Den forrige regjeringen satte rekord i investeringer i transport. Nye motorveier, bruer, tunneler, flyplasser, jernbanelinjer og godsterminaler vil, ifølge planene, dukke opp over det meste av landet de nærmeste årene. Hele 700 kilometer ny motorvei skal bygges. Men hva med naturen og miljøet? Hva med målet om nullvekst i privatbilismen? Og hvordan kan vi reise uten fly og bil?

Pernille Hansen Foto Lise Helset Eide

Optimist av natur

05.01.2022 | Sist oppdatert: 05.01.2022

Pernille Hansen lider verken av klimaangst eller miljødepresjon. Hun er overbevist om at det skyldes at hun alltid har stått på for naturen og miljøet – en oppskrift hun anbefaler på det varmeste!

Viser fra 1 til 12 av totalt 416 artikler