Naturvernforbundets partiguide

Rettssikkerhet for naturen

Sårbar natur bygges ned, antall truede arter stiger og hensynet til natur om miljø kommer ofte i annen rekke. Må det gjøres noen grep for å sørge for naturens rettssikkerhet? Se hva partiene på Stortinget mener om saken her.

For å hjelpe velgerne ved årets valg har vi laget en guide til partienes miljøpolitikk. Vi har bedt partiene på Stortinget om å ta stilling til 37 forskjellige miljøtiltak innen temaene naturens rettssikkerhet, samferdsel, naturmangfold, klima/olje og internasjonal miljøpolitikk.

Naturens rettssikkerhet
Vi ba partiene som å si JA eller NEI til fire spørsmål om naturens rettssikkerhet. Her er partienes samlede skåre på dette temaet:
Grønt lys: SV, MDG og Rødt
Gult lys: Venstre og Ap
Rødt lys: KrF, Sp, Høyre og Frp

Spørsmålene

1. Planavdelingen flyttes tilbake til klima- og miljødepartementet for å styrke hensynet til natur og miljø i utbyggingssaker.

Bakgrunn for spørsmålet
Da Erna Solberg (H) overtok som statsminister i 2013 ble planavdelingen flyttet fra Klima- og miljødepartementet til Kommunal- og arbeidsdepartementet. Kritikere i miljøbevegelsen mener at dette svekket hensynet til natur og miljø i plansaker.

2. Vern av strandsonen sikres gjennom styrking av plan- og bygningsloven.

Bakgrunn for spørsmålet
Undersøkelser fra Natur & miljø, Riksrevisjonen og Sivilombudsmannen de siste årene viser at nesten alle som søker om dispensasjon får bygge i strandsonen. En styrking av plan- og bygningsloven kan hindre nedbygging av sårbar natur.

3. Det opprettes en egen miljødomstol for behandling av saker som vedrører miljø-, naturressurs- og klimaspørsmål.

Bakgrunn for spørsmålet
Selv om det fattes tusenvis av forvaltningsvedtak med konsekvenser for miljøet hvert eneste år, er domstolskontrollen på miljøets vegne nesten fraværende, mener Naturvernforbundet. En egen miljødomstol vil styrket hensynet til natur og miljø i forvaltningen.

4. Full stans i utbygging i vernede vassdrag og naturreservater slik at vernet natur får en reell og varig beskyttelse.

Bakgrunn for spørsmålet
Det er mange eksempler på nedbygging av vernet natur de siste årene. Flere partier ønsker å bygge kraftverk i vernede vassdrag, og det bygges motorvei i verneområder som Lågendeltaet og Åkersvika i Innlandet. Arealinngrep er den største trusselen mot naturmangfold i Norge. Utbygging i den mest verdifulle naturen vil ramme sårbar natur og truede arter.

Gå tilbake til artikkelen: Her er partienes miljøpolitikk

Om partiguiden
Partiguiden er laget av Natur & miljøs redaksjon med faglig støtte fra Naturvernforbundets fagavdeling. Undersøkelsen består av 37 spørsmål innen temaene naturens rettssikkerhet, samferdsel, naturmangfold, klima og olje, forbruk og internasjonal miljøpolitikk. Partiene besvarte undersøkelsen i perioden fra 8. mai – 2. juni.

Les også: Slik lagde vi partiguiden

Les også: Her er partienes miljøpolitikk

Les også: Hvem skal få din stemme

Last ned Naturvernforbundets partiguide 2021, partioversikt (pdf)

Last ned Naturvernforbundets partiguide 2021, svarene  (pdf)

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.