Plant strandnellik i stedet for den svartelistetde og forbudte filtarven. Foto: bathyporeia/CC BY.

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

– For å forhindre at fremmede arter fortrenger norsk natur, har Regjeringen i år innført forbud mot import, salg og utsetting av 30 hageplanter. Dette er planter som truer norsk natur og ansees å være noen av de mest skadelige fremmede artene som har blitt innført til Norge, forklarer Honorata Gajda, generalsekretær i Botanisk forening.

Rykerose, lupin, gravbergknapp og gullregn er blant artene på forbudslista. Det er ikke forbudt å ha dem i hagene, men du har ikke lov til å gi dem til andre hageeiere. Det er heller ikke tillatt å kaste hageavfall fra slike planter i naturen, fordi de lett sprer seg og presser ut stedegne arter. Noen kommuner har egne mottak for fremmede arter. Det går også fint å kaste dem i restavfallet. Vi har satt sammen et knippe planter du kan plante istedenfor de fremmede verstingene.

Salvie
Salvia officinalisImage
Sterkt forgreinet urt som kan bli 50-60 cm høy. Urten krever en tørr, næringsrik og kalkholdig jord, og liker et solrikt og lunt voksested.

Hagelupin (Lupinus polyphyllus)

Bitter bergknapp
Sedum acreImage

Flerårig plante med en tett, puteaktig vekstform, 5-10 cm høy. Trives i ethvert jordsmonn. Kan også plantes i lav krukke.

Gravbergknapp
Fremmed art, svært høy risiko,omsetningsforbud

Andre alternativer
Hvit bergknapp (Sedum album)

Dvergmispel
Cotoneaster integerrimusImage

Dvergmispel er en løvfellende busk som blir ca. 1 meter høy. Viltvoksende i Norge, ganske vanlig nord til Nordland. Egner seg godt som hekkplante.

Blomstermispel (Cotoneaster multiflorus)

Rosa Ritausma
Hardfør rose som tåler skygge. Blomstene har en lys kirsebærrød farge og dufter godt. Blir ca. 2 meter høy og blomstrer i perioden fra mai til september.Image

Rynkerose (Rosa rugosa)

Gulrose (rosa foetida)

Rogn
Sorbus aucupariaImage

Løvtre som hører til asalslekten. Blir vanligvis et tre eller en stor busk på 3-10 meter.

Gullregn (Laburnum anagyroides/alpinum)

Hegg (Prunus padus)

Berberis
Berberis vulgarisImage

Buskplante som kan bli opptil 4 meter høy. Bladene er klargrønne og blanke. Egnet som prydplante og til hekk.

Høstberberis (Berberis thunbergii)

Strandnellik (fjørekoll)
Armeria maritimaImage

Flerårig plante som blir 10-25 cm høy med en rosett av små rosarøde blomster. Viltvoksende i Norge.

Filtarve/sølvarve (Cerastiumtomentosum/biebersteinii)

Krypvier (Salix repens)

Firkantperikum
Hypericum maculatumImage

Flerårig urt som blir 40-75 cm høy. Vokser vilt i store deler Sør-Norge nord til Bodø, samt i Lofoten og spredt i Finnmark. Brukes i naturmedisin.

Kanadagullris (Solidago canadensis)

Rød jonsokblom
Silene dioicaImage

Flerårig plante 25 til 70 cm høy. Planten er lett kjennelig på de sterkt rød-rosa blomstene. Blomstene kan også være hvite.

Kjempespringfrø (Impatiens glandulifera)

Kilder: Wikipedia, Bakker planteskole, Urtekildens planteleksikon

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.

Handyman foto Let Ideas Compete Flickr

Bli årets fikser!

11.01.2016

Er du en fikser? Har du reparert, pusset opp eller fikset noe som var ødelagt eller utgått på dato? Send oss bilder og bli med i vår fiksekonkurranse!