Naturvernforbundets partiguide

Stans tapet av naturmangfold

Tap av arter og natur er en stor miljøtrussel, like alvorlig som klimaendringene. Men hvordan møter partiene på Stortinget denne trusselen? Naturvernforbundets partiguide viser at det bare er tre partier som får grønt lys for sin naturmangfoldpolitikk.

Måten vi mennesker bruker landet vårt på har fått store konsekvenser for natur og arter. Av de 20 915 artene som er vurdert, står 4438 på rødlisten og hele 2355 er utrydningstruede. Når det gjelder naturtyper, står 123 av 258 på rødlisten, 74 av dem er truet. Arealinngrep er den viktigste årsaken til at arter og natur er truet i Norge.

For å hjelpe velgerne ved årets valg har vi laget en guide til partienes miljøpolitikk. Vi har bedt partiene på Stortinget om å ta stilling til 37 forskjellige miljøtiltak innen temaene naturens rettssikkerhet, samferdsel, naturmangfold, klima/olje og internasjonal miljøpolitikk.

Naturmangfold
Vi ba partiene som å si JA eller NEI til tolv spørsmål om naturmangfold. Her er partienes samlede skåre på dette temaet:
Grønt lys: SV, MDG og Rødt
Gult lys: Venstre og KrF
Rødt lys: Ap, Sp, Høyre og Frp

Image
Det er nå bare Norge og Papua Ny-Guinea som tillater nyer gruvedeponier i sjøen. Venstre, KrF, MDG, SV og Rødt mener at gruvedumpingen i Førdefjorden (bildet) og Repparfjorden må stanses. Foto: Wim Lassche

Spørsmålene

11. All naturødeleggende vindindustri må stanses. Utbygging av vindkraft på land må begrenses til mindre anlegg i industrialiserte områder.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG    KrF     Venstre     Høyre     Frp

12. Alle gitte vindkraftkonsesjoner som har konsekvensutredninger eldre enn 5 år må gjennomgå ny konsesjonsbehandling. Konsesjonshavere som søker om utsatt oppstart av drift må få avslag.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

13. Ingen havvindutbygging før lovverk og forvaltning har ufravikelige krav om hensyn til natur og økosystem.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

14. Utvide naturmangfoldloven slik at hele loven gjelder i alle norske havområder.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

15. Minst 30 prosent av havområdene i Norge vernet innen 2030.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

16. Stanse tildeling av nye konsesjoner til fiskeoppdrett, med mindre det skjer i lukkede og rømningssikre anlegg.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

17. Stanse naturskadelige hytteprosjekter og lage regionale planer for skånsom og begrenset hyttebygging i egnede arealer.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

18. Dumping av gruveavfall i sjø forbys i Norge, og gruveprosjektene med sjødeponi i Repparfjorden og Førdefjorden stanses.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

19. Minst 10 prosent av den produktive skogen vernet innen 2025.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

20. Vedta minst 20 nye prioriterte arter og 10 utvalgte naturtyper i neste stortingsperiode.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

21. Reversere frislippet av vannskuter og fornøyelseskjøring med snøskuter gjennom strengere dispensasjonsordninger.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

22. Innføre langvarig moratorium mot mineralutvinning på norsk kontinentalsokkel inntil et biologisk solid kunnskapsgrunnlag er etablert.

Rødt     SV     Ap     Sp     MDG     KrF     Venstre     Høyre     Frp

Gå tilbake til artikkelen: Her er partienes miljøpolitikk

Veier, hyttefelt, kraftgater, vindkraftanlegg og vannkraftverk spiser seg stadig inn i norske naturområder. Bare 11,5 prosent av Norges areal er nå villmarkspreget. De siste tretti årene er villmarka redusert med 2350 kvadratkilometer, og det er inngrep i alle naturtyper. Hele 70 prosent av de store vassdragene våre er berørt av kraftutbygging. Det bygges mer enn seks tusen nye hytter i året, mange av dem i sårbare områder. Vindkraftverkene som er bygget og planlagt vil legge beslag på 630 kvadratkilometer inngrepsfri natur. Byggeaktiviteten i strandsonen er stor. Nå er 32,5 prosent av det tilgjengelige strandsonearealet utbygd. I tillegg er det gitt hundrevis av konsesjoner til oppdrettsanlegg, som påvirker og skader økosystemer langs kysten.

Om partiguiden
Partiguiden er laget av Natur & miljøs redaksjon med faglig støtte fra Naturvernforbundets fagavdeling. Undersøkelsen består av 37 spørsmål innen temaene naturens rettssikkerhet, samferdsel, naturmangfold, klima og olje, forbruk og internasjonal miljøpolitikk. Partiene besvarte undersøkelsen i perioden fra 8. mai – 2. juni.

Les også: Slik lagde vi partiguiden

Les også: Her er partienes miljøpolitikk

Les også: Hvem skal få din stemme

Last ned Naturvernforbundets partiguide 2021, partioversikt (pdf)

Last ned Naturvernforbundets partiguide 2021, svarene  (pdf)

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.