Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft er på plass i Warszawa til klimatoppmøte. Tirsdag starter møtets høynivådel. Foto: Kristian S. Aas

Bekrefter bevilgning til kortlivede klimagass-kutt:

Sundtoft på plass i Polen

Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft er på plass i Warszawa. I morgen åpner klimaforhandlingenes høynivådel, med ministre fra mer enn 100 land til stede.

Allerede før hun hadde sjekket inn på sitt hotell var statsråd Sundtoft på plass på et seminar om kortlivede klimadrivere. Hennes forgjenger Bård Vegar Solhjell kalte kutting av disse kortlivede klimagassene «førstehjelp for klimaet», og Sundtoft fulgte opp på seminaret med å bekrefte en bevilgning på 110 millioner kroner til å kutte disse utslippene, som Solhjell annonserte i september.

- Vil ha stor effekt
- Å kutte disse gassene vil ha stor effekt, både for klimaet og for folks helse. Vi støtter FNs klimaforhandlinger sterkt, sammen med alle gode initiativ som tas utenfor disse. Norge er klar til å oppskalere vår innsats for å kutte kortlivede klimagasser både hjemme og i utlandet. Den norske regjeringen vil sette av 110 millioner kroner til å kutte kortlivede klimagasser i 2013 og 2014. Vi vil også utarbeide en handlingsplan som viser muligheter for å kutte slike utslipp frem mot 2030, sa Sundtoft på seminaret.

Lettere å kutte
Metan, bakkenær ozon, hydrofluorkarboner og sot er de mest sentrale gassene og partiklene som har innvirkning på klimaet i større eller mindre grad over kort tid. Felles for alle er at det er lettere å kutte utslippene av disse enn av «storebror» CO2. Norge ønsker å kutte utslippene av disse gassene for å raskt kunne redusere den globale oppvarmingen, og tok initiativet til et seminar om saken under klimatoppmøtet i Warszawa. Utslipp av slike gasser står for opp mot 40-45 prosent av den globale oppvarmingseffekten, ifølge en rapport fra Institute for Governance and Sustainable Development. I tillegg øker utslippene av disse stoffene, særlig av hydrofluorkarboner.

- Vil føre en offensiv klimapolitikk hjemme og ute
Natur & miljø spurte Sundtoft i forkant av klimatoppmøtet i Warszawa om hun hadde mindre penger til å bekjempe klimaendringene enn sine forgjengere. Hun svarte på e-post:
- Jeg har med meg en regjeringsplattform som er konkret og ambisiøs, både hva gjelder mål og midler. Regjeringen vil føre en offensiv klimapolitikk hjemme og ute. Vi viderefører et høyt nivå på norsk offentlig støtte til klimatiltak ute. Den store utfordringen vi står ovenfor er å legge om til en global lavutslippsøkonomi, der det er dyrt å forurense og der vi isteden stimulerer til innovasjon, forskning og  ny teknologi. Skal vi lykkes med dette, må vi sette en internasjonal pris på CO2, vi må ha fungerende effektive karbonmarkeder og vi må utforske nye og innovative kilder til å mobilisere klimafinansiering. Jeg vil særlig være opptatt av hvordan vi kan bruke offentlige midler strategisk for å mobilisere privat klimafinansiering i større skala.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.