Heidi Neilson leder Miljøagentene, en organisasjon som engasjerer og aktiviserer barn i hele Norge. Foto: Kristian Skjellum Aas

- Ta barna på alvor

— Det viktigste for meg er at ungene skal få lov til å si fra, og at de blir tatt på alvor, sier sjefsmiljøagent Heidi Neilson. – Alle miljøagenter har rett til å si fra, og det er Hovedkvarterets ansvar å sørge for at de blir hørt!

Hun leder en organisasjon som går foran i å engasjere barn. Delegatene til Miljøagentenes landsmøte er barn. Det er barna som gir innspill til hva organisasjonen skal jobbe med, og enkelte lokallag har barn i styret.

— Vår filosofi er å bidra til å fokusere på de tingene barna selv kan gjøre noe med. Gjennom at de handler på en måte som er bra for miljøet, tar vi vare på optimismen og rettferdighetssansen som ethvert barn har. Barna vil gjerne bidra til å gjøre noe, og da er det viktig at voksne støtter opp om det. Begynn gjerne med de små tingene hjemme, som søppelsortering, sparepærer og kollektivreiser, oppfordrer Neilson.

Spennende samarbeid
Hun har tidligere arbeidet for Utviklingsfondet i Etiopia, og er utdannet naturforvalter og miljø- og utviklingsgeograf. Etter å ha ledet arbeidet med å flytte en hel rekke miljøorganisasjoner inn i Miljøhuset G9 i Oslo, ble hun spurt om å være styreleder i daværende Blekkulfs miljødetektiver. Da maskoten falt bort i 2006, ble også stillingen som daglig leder ledig.

— Jeg syntes det virket veldig spennende å være med og bygge en ny miljøorganisasjon for barn. Blekkulf kommuniserte svært godt med de minste, men ble litt barnslig for de større barna. I Miljøagentene ville vi bygge noe som engasjerte barna selv, som kunne ha større appell også til de større barna. Nå er vi godt etablert, og arbeider med å få flere lokallag rundt om i Norge, sier hun.

Organisasjonen har et godt samarbeid med moderorganisasjon Naturvernforbundet og storesøster Natur og Ungdom. Naturvernforbundets familiemedlemskap inkluderer én miljøagent.

— Våre arrangementer blir mye bedre når vi samarbeider med Natur og Ungdom. De er flinke til å gjøre budskapet relevant og interessant, og miljøagentene ser opp til ungdommene, forteller Neilson.

Tomgangsoppdraget
Aktive miljøagenter rundt om i Norge sendes ofte på ”hemmelig oppdrag”. Oppdragene kan leses både i Miljøagentenes eget blad og i Natur & miljø. I vinter er det tomgangskjøring som skal slås ned på. 4. mars arrangerer organisasjonen en egen tomgangsaksjon.

— Om vinteren er tomgangskjøring en sak som engasjerer barn. De ser hvor dumt det er å la motoren være på mens bilen står stille. Andre saker som engasjerer barn mye er søppel i naturen, utrydningstruede dyr og økologisk mat, samt å bytte ting istedenfor å kjøpe nytt hele tiden. Klimaendringer engasjerer også, men det går litt opp og ned i takt med mediedekningen, forteller Neilson.

Viktig med informasjon
Det kan være krevende å kommunisere innfløkte budskap til barn. Men barn plukker uansett opp det vi voksne bryr oss om, og det som sies på nyhetene eller står i avisen. Vi vil fokusere på hva barna selv kan gjøre. Derfor er det viktig at de får tilrettelagt informasjon om natur- og miljøvern, mener Neilson.

— God informasjon til barn kan omgjøres til kunnskap. Barna synes det er urettferdig at vi forbruker klodens ressurser i et tempo som er skadelig for jorda, mens de som har minst må leve med konsekvensene. Vi voksne burde ikke la det være sånn, mener de. Det er barna som får merke konsekvensen av miljøskadene når de blir store. Derfor er det viktig at vi voksne lytter og handler. Ingenting er mer destruktivt enn når barn vil gjøre tiltak hjemme, og blir møtt med ”slutt og mas” eller lignende utrop. La barnas optimisme spre seg og la deg inspirere av å ha en miljøagent hjemme som ikke blir sint, bare veldig, veldig skuffet, sier Neilson.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.

Handyman foto Let Ideas Compete Flickr

Bli årets fikser!

11.01.2016

Er du en fikser? Har du reparert, pusset opp eller fikset noe som var ødelagt eller utgått på dato? Send oss bilder og bli med i vår fiksekonkurranse!