Du er her:

I mars tok Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg tog til Barcelona. Vi viser deg hvordan du også kan gjøre dette! (Foto: Selfie)

I mars tok Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg tog til Barcelona. vi viser deg hvordan du også kan gjøre dette! (Foto: Selfie).

Til Barcelona langs bakken

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

- Det gav absolutt mersmak, sa Eivind Trædal etter turen. Han var tidligere kommunikasjonsrådgiver i Naturvernforbundet, men er fortsatt ivrig samfunnsdebattant, bystyrerepresentant i Oslo for Miljøpartiet de Grønne og stortingskandidat fra Aust-Agder for samme parti. Sammen med kjæresten, samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG), toget han til Spanias mest populære turistby.

Oval helg
Natur & miljø har sjekket hva som er den raskeste og beste veien fra Oslo til Barcelona med tog. Vi beskriver her hvordan du skal reise raskt til den katalanske storbyen. Men hvis du planlegger å ta togturen, husk at den største fordelen fremfor fly er at det er betraktelig lettere å stoppe på veien. Å forsøke å reise så raskt som mulig med tog innbefatter korte byttetider og mulig tidsstress. Ta deg gjerne bedre tid. Legger du inn en overnatting i Hamburg eller Paris gjør det turen langt mer avslappende. Ønsker du å ta turen fra andre steder i Norge, kan det være andre reiseruter som passer bedre til Göteborg, København eller Hamburg.

Buss eller tog til Göteborg
Første etappe er, for mange, fra Oslo til Göteborg. Her går det både busser og tog, og alle er komfortable og tar omtrent like lang tid. NSB har tog klokken 7.01 som er framme 10.40, ofte til 249 kroner. Er miniprisbilletten utsolgt, eller du liker å sove bittelitt lenger om morgenen, har Nettbuss de fleste dager en avgang 7.50, som er framme 11.10, for ca 199 svenske kroner. Swebus kjører også på strekningen, og billetter bestilles enklest på nett.

Mange nedlagte nattog
Når du har kommet deg til Göteborg kan du dra fordel av de tyske statsbanenes «Sparpreis Europa Schweden», som du søker opp i deres reiseplanlegger. For så lite som 49 euro kan du få tog fra Göteborg 11.55, med et raskt bytte i København fra 15.28 til 15.37, videre tog til Hamburg via ferjen Rødby-Puttgarden som er framme 20.21, og deretter tog fra Hamburg 20.46 til Dortmund 23.33. Her er det lurt å ta en kort natt på et hotell eller pensjonat.

Les mer om tyske togbilletter!

Flere lange nattog har blitt nedlagt i det siste i Europa, og nattoget mellom Hamburg og Paris er dessverre blant disse. Her kan det lønne seg å legge inn en natt i Hamburg i stedet. Da er det ikke så farlig om du mister forbindelsen i København, det går nemlig et tog to timer senere. Neste dag kan du reise fra Hamburg via Paris, med nattog til Latour-de-Carol på grensen til Spania, og videre til Barcelona med lokaltog fra Rodalies de Catalunya (billetter på stasjonen). Billetter finner du på de tyske eller franske statsbanenes nettsider.

Dyrt tog, billig buss
Men vil du reise raskest mulig, bør du stå tidlig opp. Og da bør du være i Dortmund. Klokken 7.13 går det et tog fra lyntogselskapet Thalys fra Dortmund til Paris, med ankomst 12.08 på stasjonen Paris Nord. Denne turen koster fra 35 euro, og t-banebilletten for å bytte stasjon i Paris koster 1 euro. Deretter blir det dyrere. Togene fra Paris-stasjonen Gare de Lyon til Barcelona er nå høyhastighetstog uten spesielt billige billetter. Turen fra Paris til Barcelona (avgang 14.07) bestilles hos franske SNCF og koster 106 euro. Men da er du framme i Barcelona klokken 20.34 samme kveld, i perfekt tid for et katalansk festmåltid. Togbloggeren bak siden Seat61 har funnet ut at billettene innimellom blir billigere om man deler dem i Perpignan, og bestiller to separate billetter til samme tog.

De som vil gjøre det enda billigere kan ta en rolig lunsj i Paris (eller et senere tog fra Dortmund), og ta nattbuss fra Paris til Barcelona. Denne går fra busstasjonen Bercy, koster 29 euro, går klokken 17 og er framme i Barcelona klokken 7.45 neste morgen. Mellomløsningen er med nattog fra Paris. Det praktiske nattoget til Portbou ved den spansk-franske grensen ved Middelhavet er dessverre nedlagt, men det går nattog til Latour-de-Carol i Pyreneene (ved Andorra), og lokaltog videre til Barcelona. Da får du enda flere timer i den deilige franske hovedstaden. Nattoget bestilles gjennom SNCF, men Latour-de-Carol til Barcelona er regionaltog fra Rodalies de Catalunya, og billetter kjøpes på automat på stasjonen.

Legegr du inn overnatting i Paris, kan du ta dagtog til Portbou ved den spansk-franske grensen, og spansk lokaltog videre, for å gjøre det billigere enn det direkte TGV-toget. Men det tar ekstra tid.

Snarveiene
Nå finnes det måter å gjøre turen enklere på, selv om det tar noe lenger tid. Starter du turen med Color Lines ferje Oslo-Kiel kommer du til den nordtyske byen klokken 10 neste morgen. Da kan du spise en bedre frokost, og reise fra Kiel 12.38, via Köln og Paris, og nå nattoget fra den franske hovedstaden til Toulouse klokken 22.52. Med et raskt bytte er du da framme i Barcelona klokken 11.21 neste dag. Dette nattoget er også et alternativ til nattoget via Latour-de-Carol.

På hjemtur
Hjem igjen er det også toget fra Barcelona til Paris som står for de største kostnadene. Mandag 5. september går det tog 9.25, som er framme i Paris 15.53. En kjapp metrotur og en croque monsieur senere går toget mot Hamburg, med bytte i Mannheim, og kommer frem 01.30 på natta til den nordtyske storbyen. Her anbefaler vi ei kort overnatting, før tog videre 7.24 neste morgen mot København, hvor et raskt bytte tar deg til Göteborg klokken 17.05. Da går det både busser og tog mot Oslo, hvor du er framme en gang mellom ni og ti på kvelden, avhengig av hva du velger. Eller, hvis du er mer makelig anlagt, kan du sove lenger i Hamburg, ta et lokaltog til Kiel og deretter båt til Oslo klokken 14.00, som er framme klokken 10 neste formiddag.

Dyrere med tog, men enklere å stoppe
Våre beregninger viser at det koster i overkant av 4500 kroner å reise tur-retur Barcelona med tog. Da er ikke overnattingene medregnet, men hadde du tatt fly, ville du ha hatt disse i Barcelona uansett. En flytur for en person koster rundt 2500 kroner. Det er raskere, og du får mer Barcelona for pengene. Men hvis du ønsker å se og oppleve ting på turen, og kanskje få med deg en lengre stopp i Hamburg, Paris, Dortmund, København eller Göteborg på samme tur, kan toget være et godt alternativ. Men gjeninnføring av nattog, samt flere billigbilletter på togene fra Frankrike mot Spania, hadde hjulpet mye på pris og reisetid.

Togene har imidlertid ofte gode familietilbud, spesielt gjennom Tyskland. Det kan gjøre toget billigere enn fly hvis man er en familie på tur.

Et alternativ, som også gjør billettbestillingene noe enklere, er å kjøpe Interrail-billett. En billett for fem reisedager innen et tidsrom på 15 dager koster 2510 kroner (1900 kroner hvis du er under 26 år). Du må likevel kjøpe plass- og tilleggsbilletter på togene, noe som kan føre til at Interrail faktisk blir dyrere enn enkeltbilletter. For vår eksempeltur koster det 2700 kroner bare i plass- og tilleggsbilletter, forutsatt at du tar TGV fra Paris til Barcelona. Med andre alternativer på denne strekningen kan interrail-billett bli langt billigere.

Det vi også har lært, er at mye av utfordringen ligger i å komme seg til Hamburg. Når du først er der, er togtilbudet sørover av god kvalitet. Strekningen fra Oslo til Hamburg er imidlertid usammenhengende og treg, og for å gjøre utenlandsreiser med tog fra Norge mer attraktivt er det her det er mest nødvendig å satse.

Priser og tider er oppdaterte i mai 2017.

Nyheter

Alta 4 justert
Alfred Nilsen ute med bok om Altavassdraget

Norges største miljøkamp

05.12.2019

En hær av politifolk marsjerer opp mot nullpunktet i Stilla. Der sitter nærmere tusen aksjonister og sperrer veien. De vil redde den fantastiske Altavassdraget og sikre samenes rett til å bruke sine egne områder. Blant dem er Alfred Nilsen. Han skal bli arrestert, fengslet og dømt for oppvigleri etter det som ble norgeshistoriens største miljøkamp.

GP0STQ8D5_High_res2

Klimasaken til domstolene

25.11.2019

Flere steder i verden trekkes stater og selskaper for domstolene på grunn av manglende evne til å kutte klimagassutslipp. I FNs klimaforhandlinger krever mange land adgang til erstatning fra rike utslippsland for tap og skade som skyldes klimaendringer. Det kan bli dyrt for Norge, mener tidligere høyesterettsadvokat.

Wenche Skorge foto TBC
Fra Statoil til Naturvernforbundet

Oljedama som ble miljøverner

22.11.2019

– Det er nesten bare i Norge det kreves at debatten må nyanseres med at gass er klimavennlig. Gass er oljas svar på Marlboro light. Røyker du Marlboro light, spør Wenche Skorge i en facebookpost. Hun har gått fra et liv i oljebransjen til Naturvernforbundets sentralstyre. Noen ser på henne som en sviker.

Oppslag 1
Naturvernforbundet dro til Troll A-plattformen

Møtte trollet på norsk sokkel

18.11.2019

Det er enorme mengder gass der, nok til å fortsette produksjonen lenge etter at alle klimautslipp må være kuttet. Silje Ask Lundberg dro til Nordsjøen for å måle krefter med det største trollet på norsk sokkel.

Oljeplattform Foto nightman1965 Istockphoto
Det norske paradokset

Med olje på samvittigheten

15.11.2019

Hvem har skylda når massive utslipp fra norsk olje og gass bidrar til ødeleggende klimaendringer i andre land? Vi som produserer det, eller de som brenner det? I flere tiår har norske regjeringer holdt olja utenfor klimapolitikken, men nå er dette skillet i ferd med å bryte sammen.

IStock-1145163127 foto mrpluck Istockphoto

Slik kan Norge bli fossilfritt

14.11.2019

Norge kan bli fossilfritt i løpet av tjue år uten massiv utbygging av fornybar energi i norsk natur. Det viser en ny rapport fra Naturvernforbundet, som peker på at olje- og gassindustrien må legges ned innen 2040.

HVwONrVEe-4

Oljekappløp mot kanten av stupet

08.11.2019

Ved inngangen til 2020-årene går norske oljepumper for fullt, og jakten etter ny olje og gass fortsetter i rekordtempo, som om det ikke fantes noen klimakrise.

DSC_6480

Blir med på søksmål mot staten

05.11.2019

Naturvernforbundet er med som partshjelp når Folkets klimasøksmål nå kommer opp for lagmannsretten. Staten saksøkes for tildeling av oljelisenser i Barentshavet i 2016. Er oljeleting i Arktis i strid med grunnlovens miljøparagraf?

Træna tom-sigvald jenssen flickr

Om olje, torsk og koraller

28.10.2019

Midt i juli i år kom beskjeden, og 28. oktober ble ankene forkastet. Klima- og miljødepartementet har bekreftet Miljødirektoratets tillatelse til prøveboring etter olje i det som omtales som «torskens fødestue». Trænarevet er et svært levende og produktivt korallrev, yngle- og tumleplass for fisk og ligger nær Lofoten.

Garzweiler Uwe Flickr

Energiens pris

13.09.2019

Klimakampen er kampen vi ikke kan tape. Konsekvensene merkes allerede, både i Norge og mange steder i verden. Is og permafrost smelter, og været blir mindre forutsigbart. Gjennomsnittstemperaturen de siste årene har økt over hele kloden, og mest dramatisk har økningen vært i arktiske strøk. På Svalbard har temperaturen økt tre ganger mer enn klodens snitt.

IMG_2094 utsnitt(1)
Turbintette Trøndelag

Slåss mot skog av vindmøller

02.09.2019

Trøndelagskysten er et vakkert stykke Norge. Men det er også vindfullt, med en stadig trekk inn fra storhavet. Derfor får Trøndelag en svært høy tetthet av vindturbiner, hvis utbyggerne får alle sine ønsker oppfylt. Innlandet spares heller ikke for vindkraftplanene. Et opprør brer seg nå fra Frøya i sør til Namdal i nord, med aksjoner, harde fronter og splittelse som resultat. Er prisen for strømmen for høy?

Lista vindkraftverk foto Veidekke

Vindkraftopprør i Agder

28.08.2019

Omfattende planer for bygging av vindkraft i villmarksområder har skapt opprør i Agder. Den siste tiden har flere kommuner gjort vedtak mot bygging av vindkraftanlegg i sine områder. – Motstanden er stor på alle steder hvor det er planer om vindkraft, sier Peder Johan Pedersen, fylkesleder i Naturvernforbundet i Agder.

Viser fra 1 til 12 av totalt 347 artikler