Du er her:

I mars tok Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg tog til Barcelona. Vi viser deg hvordan du også kan gjøre dette! (Foto: Selfie)

I mars tok Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg tog til Barcelona. vi viser deg hvordan du også kan gjøre dette! (Foto: Selfie).

Til Barcelona langs bakken

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

- Det gav absolutt mersmak, sa Eivind Trædal etter turen. Han var tidligere kommunikasjonsrådgiver i Naturvernforbundet, men er fortsatt ivrig samfunnsdebattant, bystyrerepresentant i Oslo for Miljøpartiet de Grønne og stortingskandidat fra Aust-Agder for samme parti. Sammen med kjæresten, samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG), toget han til Spanias mest populære turistby.

Oval helg
Natur & miljø har sjekket hva som er den raskeste og beste veien fra Oslo til Barcelona med tog. Vi beskriver her hvordan du skal reise raskt til den katalanske storbyen. Men hvis du planlegger å ta togturen, husk at den største fordelen fremfor fly er at det er betraktelig lettere å stoppe på veien. Å forsøke å reise så raskt som mulig med tog innbefatter korte byttetider og mulig tidsstress. Ta deg gjerne bedre tid. Legger du inn en overnatting i Hamburg eller Paris gjør det turen langt mer avslappende. Ønsker du å ta turen fra andre steder i Norge, kan det være andre reiseruter som passer bedre til Göteborg, København eller Hamburg. Her kan Natur & miljøs store reiseguide være til god hjelp!

Buss eller tog til Göteborg
Første etappe er, for mange, fra Oslo til Göteborg. Her går det både busser og tog, og alle er komfortable og tar omtrent like lang tid. NSB har tog klokken 7.01 som er framme 10.40, ofte til 249 kroner. Er miniprisbilletten utsolgt, eller du liker å sove bittelitt lenger om morgenen, har Nettbuss de fleste dager en avgang 7.50, som er framme 11.10, for ca 199 svenske kroner. Swebus kjører også på strekningen, og billetter bestilles enklest på nett.

Mange nedlagte nattog
Når du har kommet deg til Göteborg kan du dra fordel av de tyske statsbanenes «Sparpreis Europa Schweden», som du søker opp i deres reiseplanlegger. For så lite som 49 euro kan du få tog fra Göteborg 11.55, med et raskt bytte i København fra 15.28 til 15.37, videre tog til Hamburg via ferjen Rødby-Puttgarden som er framme 20.21, og deretter tog fra Hamburg 20.46 til Dortmund 23.33. Her er det lurt å ta en kort natt på et hotell eller pensjonat.

Les mer om tyske togbilletter!

Flere lange nattog har blitt nedlagt i det siste i Europa, og nattoget mellom Hamburg og Paris er dessverre blant disse. Her kan det lønne seg å legge inn en natt i Hamburg i stedet. Da er det ikke så farlig om du mister forbindelsen i København, det går nemlig et tog to timer senere. Neste dag kan du reise fra Hamburg via Paris, med nattog til Latour-de-Carol på grensen til Spania, og videre til Barcelona med lokaltog fra Rodalies de Catalunya (billetter på stasjonen). Billetter finner du på de tyske eller franske statsbanenes nettsider.

Dyrt tog, billig buss
Men vil du reise raskest mulig, bør du stå tidlig opp. Og da bør du være i Dortmund. Klokken 7.13 går det et tog fra lyntogselskapet Thalys fra Dortmund til Paris, med ankomst 12.08 på stasjonen Paris Nord. Denne turen koster fra 35 euro, og t-banebilletten for å bytte stasjon i Paris koster 1 euro. Deretter blir det dyrere. Togene fra Paris-stasjonen Gare de Lyon til Barcelona er nå høyhastighetstog uten spesielt billige billetter. Turen fra Paris til Barcelona (avgang 14.07) bestilles hos franske SNCF og koster 106 euro. Men da er du framme i Barcelona klokken 20.34 samme kveld, i perfekt tid for et katalansk festmåltid. Togbloggeren bak siden Seat61 har funnet ut at billettene innimellom blir billigere om man deler dem i Perpignan, og bestiller to separate billetter til samme tog.

De som vil gjøre det enda billigere kan ta en rolig lunsj i Paris (eller et senere tog fra Dortmund), og ta nattbuss fra Paris til Barcelona. Denne går fra busstasjonen Bercy, koster 29 euro, går klokken 17 og er framme i Barcelona klokken 7.45 neste morgen. Mellomløsningen er med nattog fra Paris. Det praktiske nattoget til Portbou ved den spansk-franske grensen ved Middelhavet er dessverre nedlagt, men det går nattog til Latour-de-Carol i Pyreneene (ved Andorra), og lokaltog videre til Barcelona. Da får du enda flere timer i den deilige franske hovedstaden. Nattoget bestilles gjennom SNCF, men Latour-de-Carol til Barcelona er regionaltog fra Rodalies de Catalunya, og billetter kjøpes på automat på stasjonen.

Legegr du inn overnatting i Paris, kan du ta dagtog til Portbou ved den spansk-franske grensen, og spansk lokaltog videre, for å gjøre det billigere enn det direkte TGV-toget. Men det tar ekstra tid.

Snarveiene
Nå finnes det måter å gjøre turen enklere på, selv om det tar noe lenger tid. Starter du turen med Color Lines ferje Oslo-Kiel kommer du til den nordtyske byen klokken 10 neste morgen. Da kan du spise en bedre frokost, og reise fra Kiel 12.38, via Köln og Paris, og nå nattoget fra den franske hovedstaden til Toulouse klokken 22.52. Med et raskt bytte er du da framme i Barcelona klokken 11.21 neste dag. Dette nattoget er også et alternativ til nattoget via Latour-de-Carol.

På hjemtur
Hjem igjen er det også toget fra Barcelona til Paris som står for de største kostnadene. Mandag 5. september går det tog 9.25, som er framme i Paris 15.53. En kjapp metrotur og en croque monsieur senere går toget mot Hamburg, med bytte i Mannheim, og kommer frem 01.30 på natta til den nordtyske storbyen. Her anbefaler vi ei kort overnatting, før tog videre 7.24 neste morgen mot København, hvor et raskt bytte tar deg til Göteborg klokken 17.05. Da går det både busser og tog mot Oslo, hvor du er framme en gang mellom ni og ti på kvelden, avhengig av hva du velger. Eller, hvis du er mer makelig anlagt, kan du sove lenger i Hamburg, ta et lokaltog til Kiel og deretter båt til Oslo klokken 14.00, som er framme klokken 10 neste formiddag.

Dyrere med tog, men enklere å stoppe
Våre beregninger viser at det koster i overkant av 4500 kroner å reise tur-retur Barcelona med tog. Da er ikke overnattingene medregnet, men hadde du tatt fly, ville du ha hatt disse i Barcelona uansett. En flytur for en person koster rundt 2500 kroner. Det er raskere, og du får mer Barcelona for pengene. Men hvis du ønsker å se og oppleve ting på turen, og kanskje få med deg en lengre stopp i Hamburg, Paris, Dortmund, København eller Göteborg på samme tur, kan toget være et godt alternativ. Men gjeninnføring av nattog, samt flere billigbilletter på togene fra Frankrike mot Spania, hadde hjulpet mye på pris og reisetid.

Togene har imidlertid ofte gode familietilbud, spesielt gjennom Tyskland. Det kan gjøre toget billigere enn fly hvis man er en familie på tur.

Et alternativ, som også gjør billettbestillingene noe enklere, er å kjøpe Interrail-billett. En billett for fem reisedager innen et tidsrom på 15 dager koster 2510 kroner (1900 kroner hvis du er under 26 år). Du må likevel kjøpe plass- og tilleggsbilletter på togene, noe som kan føre til at Interrail faktisk blir dyrere enn enkeltbilletter. For vår eksempeltur koster det 2700 kroner bare i plass- og tilleggsbilletter, forutsatt at du tar TGV fra Paris til Barcelona. Med andre alternativer på denne strekningen kan interrail-billett bli langt billigere.

Det vi også har lært, er at mye av utfordringen ligger i å komme seg til Hamburg. Når du først er der, er togtilbudet sørover av god kvalitet. Strekningen fra Oslo til Hamburg er imidlertid usammenhengende og treg, og for å gjøre utenlandsreiser med tog fra Norge mer attraktivt er det her det er mest nødvendig å satse.

Priser og tider er oppdaterte i mai 2017.

Nyheter

Istockphoto-523564455-612x612 lite foto BrianAJackson
Partiguide viser rødgrønn enighet om viktig miljøsak

– Energisparing kan bli bærebjelke i ny regjerings miljøpolitikk

15.10.2021

Storsatsing på energisparing er blant miljøsakene det er stort flertall for på det nye Stortinget. Saken støttes også av regjeringspartiene Ap og Sp, samt SV og flere andre partier, ifølge Naturvernforbundets partiguide. – De høye strømprisene viser hvor nødvendig det er å få ned strømforbruket. Her har den nye regjeringen et effektivt miljøtiltak, som også vil bedre folks økonomi og gi tusenvis av nye arbeidsplasser. Derfor foreslår vi en strømsparepakke fra Støre, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Stortinget foto  Silje R
Partiguide viser rødgrønn enighet om miljøsaker

Disse miljøsakene har flertall på Stortinget

23.09.2021

Betydelige klimakutt, satsing på tog, energisparing og vern av strandsonen er blant en lang rekke med miljøsaker som Ap, Sp og SV er enige om, ifølge Naturvernforbundets partiguide. – Ap, SV og Sp trenger ikke lete lenge etter en miljøpolitikk de kan samles om. Naturvernforbundets partiguide viser at de har et godt grunnlag for å gi landet et taktskifte i miljøpolitikken, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Partiguide_some_miljøguide totalt
Naturvernforbundets partiguide

Her er partienes miljøpolitikk

16.09.2021

SV, MDG, Rødt og Venstre får grønt lys i Naturvernforbundets guide til årets stortingsvalg. Naturvernforbundet gir rødt lys til Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, som havner på bunnen med den dårligste miljøpolitikken. Ap og KrF ligger midt på treet med gult lys.

Anne-Lise Thingnes Førsund

Folk og fest for Førdefjorden

06.09.2021

– I dag opplever jeg at naturen er tilnærmet rettsløs, sier Anne-Line Thingnes Førsund. Lederen for Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane har kjempet mot gruvedumping i Førdefjorden i over 14 år, og er ikke imponert over rettsvernet for fjordene, Norges kanskje fremste merkevare.

IMG_2848

Vei og bane gjennom vernet natur

30.08.2021

Først flyttet de den planlagte jernbanestrekningen dit alle naturvernere sa den i hvert fall ikke burde gå. Så plusset de på en firefelts motorvei. Velkommen til Ringerike.

Truls Gulowsen foto Håkon Mosvold Larsen NTB
Truls Gulowsen (47) er Naturvernforbundets leder

Speideren som ble aktivist

24.08.2021

Han har aksjonert mot oljerigger, vært sersjant i Forsvaret, demonstrert for ulv blant flere tusen ulvemotstandere og saksøkt staten for oljeboring i Arktis. Nå skal Truls Gulowsen (47) lede Naturvernforbundet, og han legger ikke skjul på at han har store ambisjoner.

Partiguide_some_klima- og oljepolitikk
Naturvernforbundets partiguide

Klima- og oljepolitikk

16.08.2021

Aldri har situasjonen vært mer alvorlig. Ifølge den ferske rapporten fra FNs klimapanel må alle land gjennomføre store og raske kutt i utslippene av klimagasser for å hindre katastrofale klimaendringer. FNs generalsekretær António Guterres har oppfordret alle land til å slutte å lete etter mer olje og gass. Hva vil norske partier gjøre?

Partiguide_some_naturmangfold
Naturvernforbundets partiguide

Stans tapet av naturmangfold

16.08.2021

Tap av arter og natur er en stor miljøtrussel, like alvorlig som klimaendringene. Men hvordan møter partiene på Stortinget denne trusselen? Naturvernforbundets partiguide viser at det bare er tre partier som får grønt lys for sin naturmangfoldpolitikk.

Partiguide_some_samferdsel
Naturvernforbundets partiguide

Miljøvennlig samferdsel

16.08.2021

Samferdsel står for en stor andel klimautslippene i Norge. Hvilke partier vil satse på tog framfor nye store motorveier, hvem vil få ned biltrafikken og satse målrettet på syklisme?

Partiguide_some_forbruk(1)
Naturvernforbundets partiguide

Miljøvennlig forbruk

16.08.2021

Norge er blant landene med høyest forbruk av ressurser i verden. Når vi kjøper nye ting, er vi med og forårsaker naturødeleggelser og utslipp av klimagasser og annen forurensning. Hvordan vil partiene på Stortinget arbeide for at det norske forbruket skal bli bærekraftig? Noen av svarene finner du her.

Partiguide_some_naturens rettssikkerhet
Naturvernforbundets partiguide

Rettssikkerhet for naturen

12.08.2021

Sårbar natur bygges ned, antall truede arter stiger og hensynet til natur om miljø kommer ofte i annen rekke. Må det gjøres noen grep for å sørge for naturens rettssikkerhet? Se hva partiene på Stortinget mener om saken her.

Viser fra 1 til 12 av totalt 399 artikler