Du er her:

I mars tok Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg tog til Barcelona. Vi viser deg hvordan du også kan gjøre dette! (Foto: Selfie)

I mars tok Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg tog til Barcelona. vi viser deg hvordan du også kan gjøre dette! (Foto: Selfie).

Til Barcelona langs bakken

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

- Det gav absolutt mersmak, sa Eivind Trædal etter turen. Han var tidligere kommunikasjonsrådgiver i Naturvernforbundet, men er fortsatt ivrig samfunnsdebattant, bystyrerepresentant i Oslo for Miljøpartiet de Grønne og stortingskandidat fra Aust-Agder for samme parti. Sammen med kjæresten, samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG), toget han til Spanias mest populære turistby.

Oval helg
Natur & miljø har sjekket hva som er den raskeste og beste veien fra Oslo til Barcelona med tog. Vi beskriver her hvordan du skal reise raskt til den katalanske storbyen. Men hvis du planlegger å ta togturen, husk at den største fordelen fremfor fly er at det er betraktelig lettere å stoppe på veien. Å forsøke å reise så raskt som mulig med tog innbefatter korte byttetider og mulig tidsstress. Ta deg gjerne bedre tid. Legger du inn en overnatting i Hamburg eller Paris gjør det turen langt mer avslappende. Ønsker du å ta turen fra andre steder i Norge, kan det være andre reiseruter som passer bedre til Göteborg, København eller Hamburg. Her kan Natur & miljøs store reiseguide være til god hjelp!

Buss eller tog til Göteborg
Første etappe er, for mange, fra Oslo til Göteborg. Her går det både busser og tog, og alle er komfortable og tar omtrent like lang tid. NSB har tog klokken 7.01 som er framme 10.40, ofte til 249 kroner. Er miniprisbilletten utsolgt, eller du liker å sove bittelitt lenger om morgenen, har Nettbuss de fleste dager en avgang 7.50, som er framme 11.10, for ca 199 svenske kroner. Swebus kjører også på strekningen, og billetter bestilles enklest på nett.

Mange nedlagte nattog
Når du har kommet deg til Göteborg kan du dra fordel av de tyske statsbanenes «Sparpreis Europa Schweden», som du søker opp i deres reiseplanlegger. For så lite som 49 euro kan du få tog fra Göteborg 11.55, med et raskt bytte i København fra 15.28 til 15.37, videre tog til Hamburg via ferjen Rødby-Puttgarden som er framme 20.21, og deretter tog fra Hamburg 20.46 til Dortmund 23.33. Her er det lurt å ta en kort natt på et hotell eller pensjonat.

Les mer om tyske togbilletter!

Flere lange nattog har blitt nedlagt i det siste i Europa, og nattoget mellom Hamburg og Paris er dessverre blant disse. Her kan det lønne seg å legge inn en natt i Hamburg i stedet. Da er det ikke så farlig om du mister forbindelsen i København, det går nemlig et tog to timer senere. Neste dag kan du reise fra Hamburg via Paris, med nattog til Latour-de-Carol på grensen til Spania, og videre til Barcelona med lokaltog fra Rodalies de Catalunya (billetter på stasjonen). Billetter finner du på de tyske eller franske statsbanenes nettsider.

Dyrt tog, billig buss
Men vil du reise raskest mulig, bør du stå tidlig opp. Og da bør du være i Dortmund. Klokken 7.13 går det et tog fra lyntogselskapet Thalys fra Dortmund til Paris, med ankomst 12.08 på stasjonen Paris Nord. Denne turen koster fra 35 euro, og t-banebilletten for å bytte stasjon i Paris koster 1 euro. Deretter blir det dyrere. Togene fra Paris-stasjonen Gare de Lyon til Barcelona er nå høyhastighetstog uten spesielt billige billetter. Turen fra Paris til Barcelona (avgang 14.07) bestilles hos franske SNCF og koster 106 euro. Men da er du framme i Barcelona klokken 20.34 samme kveld, i perfekt tid for et katalansk festmåltid. Togbloggeren bak siden Seat61 har funnet ut at billettene innimellom blir billigere om man deler dem i Perpignan, og bestiller to separate billetter til samme tog.

De som vil gjøre det enda billigere kan ta en rolig lunsj i Paris (eller et senere tog fra Dortmund), og ta nattbuss fra Paris til Barcelona. Denne går fra busstasjonen Bercy, koster 29 euro, går klokken 17 og er framme i Barcelona klokken 7.45 neste morgen. Mellomløsningen er med nattog fra Paris. Det praktiske nattoget til Portbou ved den spansk-franske grensen ved Middelhavet er dessverre nedlagt, men det går nattog til Latour-de-Carol i Pyreneene (ved Andorra), og lokaltog videre til Barcelona. Da får du enda flere timer i den deilige franske hovedstaden. Nattoget bestilles gjennom SNCF, men Latour-de-Carol til Barcelona er regionaltog fra Rodalies de Catalunya, og billetter kjøpes på automat på stasjonen.

Legegr du inn overnatting i Paris, kan du ta dagtog til Portbou ved den spansk-franske grensen, og spansk lokaltog videre, for å gjøre det billigere enn det direkte TGV-toget. Men det tar ekstra tid.

Snarveiene
Nå finnes det måter å gjøre turen enklere på, selv om det tar noe lenger tid. Starter du turen med Color Lines ferje Oslo-Kiel kommer du til den nordtyske byen klokken 10 neste morgen. Da kan du spise en bedre frokost, og reise fra Kiel 12.38, via Köln og Paris, og nå nattoget fra den franske hovedstaden til Toulouse klokken 22.52. Med et raskt bytte er du da framme i Barcelona klokken 11.21 neste dag. Dette nattoget er også et alternativ til nattoget via Latour-de-Carol.

På hjemtur
Hjem igjen er det også toget fra Barcelona til Paris som står for de største kostnadene. Mandag 5. september går det tog 9.25, som er framme i Paris 15.53. En kjapp metrotur og en croque monsieur senere går toget mot Hamburg, med bytte i Mannheim, og kommer frem 01.30 på natta til den nordtyske storbyen. Her anbefaler vi ei kort overnatting, før tog videre 7.24 neste morgen mot København, hvor et raskt bytte tar deg til Göteborg klokken 17.05. Da går det både busser og tog mot Oslo, hvor du er framme en gang mellom ni og ti på kvelden, avhengig av hva du velger. Eller, hvis du er mer makelig anlagt, kan du sove lenger i Hamburg, ta et lokaltog til Kiel og deretter båt til Oslo klokken 14.00, som er framme klokken 10 neste formiddag.

Dyrere med tog, men enklere å stoppe
Våre beregninger viser at det koster i overkant av 4500 kroner å reise tur-retur Barcelona med tog. Da er ikke overnattingene medregnet, men hadde du tatt fly, ville du ha hatt disse i Barcelona uansett. En flytur for en person koster rundt 2500 kroner. Det er raskere, og du får mer Barcelona for pengene. Men hvis du ønsker å se og oppleve ting på turen, og kanskje få med deg en lengre stopp i Hamburg, Paris, Dortmund, København eller Göteborg på samme tur, kan toget være et godt alternativ. Men gjeninnføring av nattog, samt flere billigbilletter på togene fra Frankrike mot Spania, hadde hjulpet mye på pris og reisetid.

Togene har imidlertid ofte gode familietilbud, spesielt gjennom Tyskland. Det kan gjøre toget billigere enn fly hvis man er en familie på tur.

Et alternativ, som også gjør billettbestillingene noe enklere, er å kjøpe Interrail-billett. En billett for fem reisedager innen et tidsrom på 15 dager koster 2510 kroner (1900 kroner hvis du er under 26 år). Du må likevel kjøpe plass- og tilleggsbilletter på togene, noe som kan føre til at Interrail faktisk blir dyrere enn enkeltbilletter. For vår eksempeltur koster det 2700 kroner bare i plass- og tilleggsbilletter, forutsatt at du tar TGV fra Paris til Barcelona. Med andre alternativer på denne strekningen kan interrail-billett bli langt billigere.

Det vi også har lært, er at mye av utfordringen ligger i å komme seg til Hamburg. Når du først er der, er togtilbudet sørover av god kvalitet. Strekningen fra Oslo til Hamburg er imidlertid usammenhengende og treg, og for å gjøre utenlandsreiser med tog fra Norge mer attraktivt er det her det er mest nødvendig å satse.

Priser og tider er oppdaterte i mai 2017.

Nyheter

Repparfjorden 09-06-2021_45-kopi

Før gruveavfallet ødelegger fjorden

13.06.2022

Hvordan ser det ut under vann i Repparfjorden, hvor gruveselskapet Nussir vil dumpe millioner av tonn med gruveavfall? Undervannsfotografen Erling Svensen har dykket ved det planlagte sjødeponiet og funnet en ren og levende fjord. – Hvis de dumper gruveavfall her, vil fjorden bli ødelagt, sier Svensen.

IStock-174641086 foto PaulAnthonyWilson Istockphoto(1)
KRONIKK

Hvem husker Verdens miljødag?

05.06.2022 | Sist oppdatert: 05.06.2022

I dag, den 5. juni er det Verdens miljødag. Men er det noen som husker hvorfor dette er en av årets aller viktigste dager? Det faktum at villreinen og 4956 andre arter har kommet på den norske rødlisten er en tydelig påminnelse om akkurat det.

Marin forsøpling Foto Bo Eise

Plastbomben

30.05.2022

Verden produserer nå dobbelt så mye plast som for 20 år siden. Bare 9 prosent resirkuleres, resten havner på fyllinger, i forbrenningsanlegg eller i naturen. Nå har FNs miljøforsamling vedtatt et mandat som kan lede til en avtale om å begrense plastbruk.

IStock-637554944

En verden der alt går rundt

24.05.2022

Tenk deg en verden der ingenting kastes. Alle produkter er laget slik at de er enkle å reparere, bytte deler på, gjenbruke og gjenvinne. Hvis noe kastes, blir alle materialer brukt på nytt. En verden der alt går rundt, helt enkelt!

2021
KRONIKK

Opp som en løve, ned som en skygge

19.05.2022 | Sist oppdatert: 18.05.2022

I begynnelsen av mai feiret Klima- og miljødepartementet sin femtiårsdag med festtaler og prominente gjester. Men fortalte de hvordan det egentlig står til med naturen de skulle beskytte?

IStock-467298516 Foto santiphotois Istockphoto

Bildekk – et skittent kinderegg

10.05.2022 | Sist oppdatert: 10.05.2022

Store klimagassutslipp, mengder med mikroplast, miljøgifter og en vanvittig sløsing med fossile ressurser. Bildekk står som et symbol på forurensning og utslipp – et skittent kinderegg, som ingen helt vet hva vi skal gjøre med.

Maren Esmark_foto Fartein Rudjord (1)
Maren Esmark slutter som generalsekretær etter ti år

Ønsker et forbund med større takhøyde

08.04.2022

Etter ti år slutter Maren Esmark som generalsekretær i Naturvernforbundet når åremål nummer to går ut i august. Hun etterlater seg en organisasjon i vekst, med rekordmange medlemmer og god økonomi. Mye er bra, men hun ønsker seg et forbund med større takhøyde. – Ja, det er til dels lavt under taket. Jeg håper at Naturvernforbundet snart vil bli en bred organisasjon med plass til mange flere, sier Esmark.

MAG_2510

I Synnøves fotspor

04.04.2022

Synnøve Kvamme er opptatt av å etterlate seg et minimalt fotavtrykk på kloden, men som naturverner har hun allerede satt varige spor.

IStock-504226704 foto nightman1965 Istockphoto
KOMMENTAR

Oljeland i krig og krise

01.04.2022

Hvorfor er det så vanskelig å handle før en krise treffer oss med full kraft? Krigen i Ukraina og pandemien har blitt møtt med resolutt handlekraft. Stilt overfor klimakrisen, derimot, er innsatsen heller tafatt, selv om det er selve livsgrunnlaget vårt som er truet. Hvorfor er det slik?

DJI_0230
KRONIKK

Dristige veiplaner bør stå for fall

21.03.2022

Nå har folk for alvor begynt å forstå hvilke inngrep de nye motorveiene fører med seg. Det skyldes i stor grad at flere store utbygginger av firefelts motorvei for høy fart er i gang. For det er noe annet å betrakte gravemaskinene spise seg gjennom landskapet enn å se noen traseer på et kart.

Viser fra 1 til 12 av totalt 420 artikler