Du er her:

I mars tok Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg tog til Barcelona. Vi viser deg hvordan du også kan gjøre dette! (Foto: Selfie)

I mars tok Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg tog til Barcelona. vi viser deg hvordan du også kan gjøre dette! (Foto: Selfie).

Til Barcelona langs bakken

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

- Det gav absolutt mersmak, sa Eivind Trædal etter turen. Han var tidligere kommunikasjonsrådgiver i Naturvernforbundet, men er fortsatt ivrig samfunnsdebattant, bystyrerepresentant i Oslo for Miljøpartiet de Grønne og stortingskandidat fra Aust-Agder for samme parti. Sammen med kjæresten, samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG), toget han til Spanias mest populære turistby.

Oval helg
Natur & miljø har sjekket hva som er den raskeste og beste veien fra Oslo til Barcelona med tog. Vi beskriver her hvordan du skal reise raskt til den katalanske storbyen. Men hvis du planlegger å ta togturen, husk at den største fordelen fremfor fly er at det er betraktelig lettere å stoppe på veien. Å forsøke å reise så raskt som mulig med tog innbefatter korte byttetider og mulig tidsstress. Ta deg gjerne bedre tid. Legger du inn en overnatting i Hamburg eller Paris gjør det turen langt mer avslappende. Ønsker du å ta turen fra andre steder i Norge, kan det være andre reiseruter som passer bedre til Göteborg, København eller Hamburg. Her kan Natur & miljøs store reiseguide være til god hjelp!

Buss eller tog til Göteborg
Første etappe er, for mange, fra Oslo til Göteborg. Her går det både busser og tog, og alle er komfortable og tar omtrent like lang tid. NSB har tog klokken 7.01 som er framme 10.40, ofte til 249 kroner. Er miniprisbilletten utsolgt, eller du liker å sove bittelitt lenger om morgenen, har Nettbuss de fleste dager en avgang 7.50, som er framme 11.10, for ca 199 svenske kroner. Swebus kjører også på strekningen, og billetter bestilles enklest på nett.

Mange nedlagte nattog
Når du har kommet deg til Göteborg kan du dra fordel av de tyske statsbanenes «Sparpreis Europa Schweden», som du søker opp i deres reiseplanlegger. For så lite som 49 euro kan du få tog fra Göteborg 11.55, med et raskt bytte i København fra 15.28 til 15.37, videre tog til Hamburg via ferjen Rødby-Puttgarden som er framme 20.21, og deretter tog fra Hamburg 20.46 til Dortmund 23.33. Her er det lurt å ta en kort natt på et hotell eller pensjonat.

Les mer om tyske togbilletter!

Flere lange nattog har blitt nedlagt i det siste i Europa, og nattoget mellom Hamburg og Paris er dessverre blant disse. Her kan det lønne seg å legge inn en natt i Hamburg i stedet. Da er det ikke så farlig om du mister forbindelsen i København, det går nemlig et tog to timer senere. Neste dag kan du reise fra Hamburg via Paris, med nattog til Latour-de-Carol på grensen til Spania, og videre til Barcelona med lokaltog fra Rodalies de Catalunya (billetter på stasjonen). Billetter finner du på de tyske eller franske statsbanenes nettsider.

Dyrt tog, billig buss
Men vil du reise raskest mulig, bør du stå tidlig opp. Og da bør du være i Dortmund. Klokken 7.13 går det et tog fra lyntogselskapet Thalys fra Dortmund til Paris, med ankomst 12.08 på stasjonen Paris Nord. Denne turen koster fra 35 euro, og t-banebilletten for å bytte stasjon i Paris koster 1 euro. Deretter blir det dyrere. Togene fra Paris-stasjonen Gare de Lyon til Barcelona er nå høyhastighetstog uten spesielt billige billetter. Turen fra Paris til Barcelona (avgang 14.07) bestilles hos franske SNCF og koster 106 euro. Men da er du framme i Barcelona klokken 20.34 samme kveld, i perfekt tid for et katalansk festmåltid. Togbloggeren bak siden Seat61 har funnet ut at billettene innimellom blir billigere om man deler dem i Perpignan, og bestiller to separate billetter til samme tog.

De som vil gjøre det enda billigere kan ta en rolig lunsj i Paris (eller et senere tog fra Dortmund), og ta nattbuss fra Paris til Barcelona. Denne går fra busstasjonen Bercy, koster 29 euro, går klokken 17 og er framme i Barcelona klokken 7.45 neste morgen. Mellomløsningen er med nattog fra Paris. Det praktiske nattoget til Portbou ved den spansk-franske grensen ved Middelhavet er dessverre nedlagt, men det går nattog til Latour-de-Carol i Pyreneene (ved Andorra), og lokaltog videre til Barcelona. Da får du enda flere timer i den deilige franske hovedstaden. Nattoget bestilles gjennom SNCF, men Latour-de-Carol til Barcelona er regionaltog fra Rodalies de Catalunya, og billetter kjøpes på automat på stasjonen.

Legegr du inn overnatting i Paris, kan du ta dagtog til Portbou ved den spansk-franske grensen, og spansk lokaltog videre, for å gjøre det billigere enn det direkte TGV-toget. Men det tar ekstra tid.

Snarveiene
Nå finnes det måter å gjøre turen enklere på, selv om det tar noe lenger tid. Starter du turen med Color Lines ferje Oslo-Kiel kommer du til den nordtyske byen klokken 10 neste morgen. Da kan du spise en bedre frokost, og reise fra Kiel 12.38, via Köln og Paris, og nå nattoget fra den franske hovedstaden til Toulouse klokken 22.52. Med et raskt bytte er du da framme i Barcelona klokken 11.21 neste dag. Dette nattoget er også et alternativ til nattoget via Latour-de-Carol.

På hjemtur
Hjem igjen er det også toget fra Barcelona til Paris som står for de største kostnadene. Mandag 5. september går det tog 9.25, som er framme i Paris 15.53. En kjapp metrotur og en croque monsieur senere går toget mot Hamburg, med bytte i Mannheim, og kommer frem 01.30 på natta til den nordtyske storbyen. Her anbefaler vi ei kort overnatting, før tog videre 7.24 neste morgen mot København, hvor et raskt bytte tar deg til Göteborg klokken 17.05. Da går det både busser og tog mot Oslo, hvor du er framme en gang mellom ni og ti på kvelden, avhengig av hva du velger. Eller, hvis du er mer makelig anlagt, kan du sove lenger i Hamburg, ta et lokaltog til Kiel og deretter båt til Oslo klokken 14.00, som er framme klokken 10 neste formiddag.

Dyrere med tog, men enklere å stoppe
Våre beregninger viser at det koster i overkant av 4500 kroner å reise tur-retur Barcelona med tog. Da er ikke overnattingene medregnet, men hadde du tatt fly, ville du ha hatt disse i Barcelona uansett. En flytur for en person koster rundt 2500 kroner. Det er raskere, og du får mer Barcelona for pengene. Men hvis du ønsker å se og oppleve ting på turen, og kanskje få med deg en lengre stopp i Hamburg, Paris, Dortmund, København eller Göteborg på samme tur, kan toget være et godt alternativ. Men gjeninnføring av nattog, samt flere billigbilletter på togene fra Frankrike mot Spania, hadde hjulpet mye på pris og reisetid.

Togene har imidlertid ofte gode familietilbud, spesielt gjennom Tyskland. Det kan gjøre toget billigere enn fly hvis man er en familie på tur.

Et alternativ, som også gjør billettbestillingene noe enklere, er å kjøpe Interrail-billett. En billett for fem reisedager innen et tidsrom på 15 dager koster 2510 kroner (1900 kroner hvis du er under 26 år). Du må likevel kjøpe plass- og tilleggsbilletter på togene, noe som kan føre til at Interrail faktisk blir dyrere enn enkeltbilletter. For vår eksempeltur koster det 2700 kroner bare i plass- og tilleggsbilletter, forutsatt at du tar TGV fra Paris til Barcelona. Med andre alternativer på denne strekningen kan interrail-billett bli langt billigere.

Det vi også har lært, er at mye av utfordringen ligger i å komme seg til Hamburg. Når du først er der, er togtilbudet sørover av god kvalitet. Strekningen fra Oslo til Hamburg er imidlertid usammenhengende og treg, og for å gjøre utenlandsreiser med tog fra Norge mer attraktivt er det her det er mest nødvendig å satse.

Priser og tider er oppdaterte i mai 2017.

Nyheter

Jordpyramide utsnitt

Naturtyper under press

11.08.2020

Rødlista for truede arter er godt kjent. Men visste du at vi har en rødliste for truede naturtyper også?

Møbler foto Radiokukka Istockphoto
Forbrukerspalten

Verdensmestre i oppussing

07.08.2020

Vi nordmenn er verdensmestere i å pusse opp og oppgradere hjemmene våre. Hvert år bruker vi nærmere 90 milliarder på oppussing, og over 20 milliarder av disse er kun til møbler og innredning.

2799723230_189beebe59_o
KRONIKK

Hvorfor skal vi stoppe tapet av natur?

29.07.2020

Når jeg er ute i skogen, er det åpenbart for meg at vi må ta vare på naturen. Bjørkebladene rasler i vinden, skjegglaven henger i raggete strimer, løvsangeren synger. Å erstatte dette med parkeringsplasser virker utenkelig. Likevel blir naturen borte i et skremmende tempo. Beslutningstagere veier opp økonomiske fordeler mot naturens verdi, og naturen taper, gang på gang.

Ørredalsfossen, Øystese 3
Atten elver reddet fra utbygging

- Ganske fantastisk hva vi har klart å redde

20.07.2020 | Sist oppdatert: 29.07.2020

Det er mye å si om regjeringen Solbergs innsats for naturvernet. Men når det gjelder vern av vassdrag har naturvernere fått medhold i svært mye. – Ganske fantastisk, egentlig, sier elvevernnestor Per Flatberg.

Dokkadeltaet foto Thor Østbye
Dokkadeltaet

Fuglenes veikro gir levebrød for mange

13.07.2020

Med utsiktsstoler, seterdrift, iskunst og konsulentvirksomhet viser våtmarkssenteret for Dokkadeltaet, ett av Norges mest velbevarte elvedeltaer, hvordan naturvern kan gi utvikling og arbeidsplasser.

IStock-495693066 lite

En oppvekst i plast

26.06.2020

Der det tidligere var gress, grus og jord er det nå lagt gummi og plast på tusenvis av lekeområder og fotballbaner. Plasten inneholder miljøgifter som kan skade miljø og helse. En undersøkelse Naturvernforbundet står bak viser at plastdekke i barnehager inneholder like mye miljøgifter som farlig avfall.

Ramsås_gammelskog2 lite
Unik gammelskog hogges ved Follsjå i Notodden

Før de siste skogene faller

02.06.2020

Det er nesten som «Jurassic Park». Ved Follsjå i Telemark er det oppdaget et skoglandskap med eventyrlige gammelskoger, store mengder truede arter og en ubrutt linje tilbake til skogene som vokste opp etter forrige istid. Det finnes trolig ikke maken. Men nå har hogstmaskinene nådd fram, også hit. Store felt er snauhogd, og nyplantet gran vokser i restene etter et biologisk skattkammer.

LEDER

Ingen drøm

29.05.2020

«Dette må da være miljøvernernes drømmesamfunn?» Påstanden sitter løst i kommentarfelt og sosiale medier. Flytrafikken er på det nærmeste innstilt, biltrafikken har gått kraftig ned. Forurensning og klimagassutslipp er betydelig redusert. Flere steder ser vi at dyr og natur inntar områder som de før har skydd, fordi det er færre mennesker, mindre støy og mindre forurensning der. Dette må da være det disse miljøvernerne ønsker?

Bolocera tueidae - Førdefjorden 21-04-2016_5 lite

Levende eller nedslammet fjord

Unike undervannsbilder fra Jøssingfjorden gir oss en antydning om hva som står på spill når gruveavfall skal deponeres på fjordbunnen i Førdefjorden.

Løken Nordstrand 1_Foto Laila Borge NNV liten

Hjalp Norge å bli oljefri

27.05.2020

Nå er det forbudt for privatpersoner å fyre med olje og parafin. Det skyldes blant annet kampanjen oljefri.no, som Naturvernforbundet står bak. Dette er historien om hvordan Norge sluttet å fyre med olje.

Sigurd Hverven forminsket Foto Tor Bjarne Christensen

Naturen kommer først

18.05.2020

Hvorfor fortsetter vi mennesker å ødelegge naturen og endre klimaet, når vi vet at det vil ramme jordkloden hardt? Naturfilosofen Sigurd Hverven mener at det er på høy tid at mennesket forstår at naturen er grunnlaget for alt. – Økonomien er kun en del av naturen, ikke omvendt. Hvis vi ødelegger naturen, ødelegger vi økonomien. Vi har snudd det hele på hodet, sier Hverven.

1979_demokrati_detsika
Bokomtale og kampskrift:

Hva kan vi lære av "Stormen oppi Stilla"?

13.05.2020

Det har gått 40 år. Her deler Kjell M. Derås, Altaaktivist og varamedlem i Naturvernforbundets sentralstyre, sine betraktninger om Altakampen, folkebevegelsebygging og boka "Altakampen" av Alfred Nilsen.

Viser fra 1 til 12 av totalt 360 artikler