Trine Skei Grande, leder i Venstre. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Trine Skei Grande, leder i Venstre. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen.

Natur & miljøs partilederutspørring

Trine Skei Grande, Venstre

Her er miljøkravene Trine Skei Grande og Venstre vil stille for å støtte Erna Solberg som statsminister etter valget 2017.

Naturvernforbundets miljøpanel har vurdert Trine Skei Grandes svar og gitt henne terningkast 5. Les panelets vurdering her.

1. Hva er de tre viktigste miljøkravene for å støtte Erna/Jonas som statsminister?

Trine Skei Grande
Varig vern av Lofoten, Vesterålen og Senja og økt innsats for å holde havet rent, videreføre elbilsatsning, sykkelsatsning, kollektivsatsning og andre virkemidler for å redusere utslipp fra transport, et grønt skatteskifte der det lønner seg å ta miljøvennlige valg.

2. Vil du stille ultimatum i noen saker?

Trine Skei Grande
Å stille ultimatumer er en svært dårlig strategi for å få gjennomslag, så det gjør vi aldri.

3. Hvorfor skal miljøinteresserte stemme på ditt parti?

Trine Skei Grande
Fordi Venstre vil gjøre det enkelt å ta de valgene som er best for natur, miljø og klima. Vi vil satse på fornybar energi, miljøvennlig transport og klassisk miljøvern, slik at vi kutter utslippene våre, holder havet og naturen fri for søppel og forurensing, og sørge for at det alltid lønner seg for folk og bedrifter å være miljøvennlige.

4. Hvilken statsministerkandidat er den beste for miljøet?

Trine Skei Grande
Venstre vil ha en regjering bestående av Høyre, Venstre og KrF. Det er det beste valget for å sikre at Norge når våre klimaforpliktelser gjennom samarbeid med EU, aktiv bruk av skatte- og avgiftssystemet for å fremme grønne valg, og en næringspolitikk som bidrar til å skape nye, grønne arbeidsplasser over hele landet.

Les også: Hvem er grønnest - Erna eller Jonas?

Hva mener de andre partilederne og hvilket terningkast får de? Les mer her.

Naturvernforbundets miljøpanel
Trine Skei Grande trekker frem en rekke ulike saker, og viser hvor bredt Imagemiljøengasjementet til Venstre er. Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja er med, og Venstre viser god vilje til å kjempe for både naturvern- og klimasaker. Det som likevel mangler er klarere formuleringer og tallfestede mål om reduksjon av utslipp i Norge. At partiet framhever fornybar energi, er ikke galt, men dette kan fort skje med negative naturkonsekvenser, og vi savner litt mer fokus på naturvernsaker.

Naturvernforbundets miljøpanel: Silje Ask Lundberg (leder), Øyvind Johnsen (nestleder), Maren Esmark (generalsekretær), Holger Schlaupitz (fagsjef) og Arnodd Håpnes (fagleder). Panelet har vurdert og bedømt partiledernes svar på spørsmål fra bladet Natur & miljø i forbindelse med Stortingsvalget 2017.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.

Handyman foto Let Ideas Compete Flickr

Bli årets fikser!

11.01.2016

Er du en fikser? Har du reparert, pusset opp eller fikset noe som var ødelagt eller utgått på dato? Send oss bilder og bli med i vår fiksekonkurranse!