Foto: Kristian S. Aas

Utslippsveksten større enn panelets verste scenarier

Veksten i utslipp av klimagasser ligger på et høyere nivå enn FNs klimapanel har utredet i sine verste scenarier. Utslippsveksten må bremses, sier forskerne.

I dag ble første del av FNs klimapanels femte hovedrapport lagt fram i Stockholm. I rapporten presenteres fire scenarier for fremtidige utslipp: RCP2.6, som innebærer store kutt i klimagasser, RCP4.5, RCP6.0 og RCP8.5. Det høyeste utslippsscenariet innebærer å fortsette utslippene slik de var da fristen for bidrag til klimapanelets rapport gikk ut. Men hovedforfatter Thomas Stocker sier at verden er på vei mot utslipp som er enda høyere enn klimapanelets mest drastiske scenario.
- Vi er på kurs mot et høyere scenario enn vi har utredet i våre rapporter, advarer Stocker.

Karbonprising
På spørsmål om hva som kan gjøres for å hindre de mest drastiske klimaeffektene, peker klimapanelets leder Rajendra Pachauri på utslippskutt og karbonprising.
- Et ekstremt effektivt virkemiddel vil være å sette en pris på karbonutslipp. Jeg tror det bare er gjennom markedssystemer vi kan få en effekt som er stor og rask nok, sa klimapanelets leder Rajendra Pachauri.

- Politikken har stått stille
- Forskningen har tatt mange steg framover de siste 20 årene, mens politikken i Norge nesten har stått stille i sammenligning. Mens Sverige og Danmark har redusert sine utslipp med 16 prosent siden 1990, har utslippene i Norge økt med 5-6 prosent. Denne mørke trenden kan Erna Solberg snu, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet i en kommentar til klimapanelets rapport.
Han fortsetter:
- FNs klimapanel påpeker at vi allerede har sluppet ut over halvparten av det vi kan slippe ut av klimagasser, og flere klimaforskere understreker at vi ikke kan hente ut med enn 4/5 av de gjenværende fossile ressursene om vi skal unngå katastrofale klimaendringer. Dette må få konsekvenser for norsk oljeutvinningstempo. I Norge har utslippene fra oljeindustrien økt med 76 prosent siden 1990. Får de fortsette som planlagt vil utslippene øke enda mer og være nesten 100 prosent høyere i 2020 enn de var i 1990, sier Haltbrekken.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.

Handyman foto Let Ideas Compete Flickr

Bli årets fikser!

11.01.2016

Er du en fikser? Har du reparert, pusset opp eller fikset noe som var ødelagt eller utgått på dato? Send oss bilder og bli med i vår fiksekonkurranse!