Du er her:

Statens Vegvesen ønsker  køprising og bomringer med priser som skifter i løpet av døgnet.

Statens Vegvesen ønsker køprising og bomringer med priser som skifter i løpet av døgnet. Foto: pkruger/Istockphoto

Varsler tøffe tak mot bilisme

Hvem har skrevet: ”Legger vi til rette for både kollektivtrafikk og biltrafikk i storbyområdene, vinner bilen”? Naturvernforbundet? Å nei.

Sitatet er hentet fra hovedrapporten om utredninger til Nasjonal Transportplan 2014-2023, og stammer fra transportetatene Statens Vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor. Disse tar til orde for at kollektivtrafikken må styrkes vesentlig, og få større statlig økonomisk støtte. I tillegg vil de begrense biltrafikken inn til de større byene.

Transportetatene peker på køprising, restriktiv parkeringspolitikk, skattlegging av fri parkering på arbeidsplassen, statlig støtte til drift av kollektivtrafikk og sammenhengende sykkelvegnett. Samtidig sier de i rapporten at det ikke er nok bare å overføre de korteste reisene til buss, bane eller sykkel. Hvis alle reiser under 3 kilometer i Norge overføres til sykkel og gange, vil dette bare kutte klimagassutslippene fra vegtransport med 3 prosent. Derfor må også mellomlange og lange reiser overføres fra bil og fly til bane og buss.

- Planene for trafikken i byene virker gode, og transportetatene skal ha ros for dette. Nå gjelder det å omsette de gode planene i reelle tiltak, sier Naturvernforbundets Holger Schlaupitz, leder for energi-, klima- og samferdselsavdelingen.

- Når det gjelder utslipp av klimagasser skal planen bidra til å nå Norges utslippsmål for 2020. Det er ikke tilstrekkelig, fordi det som bygges vil påvirke areal- og transportbruk i mange tiår fremover. Innen 2050 må klimagassutslippene reduseres med rundt 95 prosent. Da blir det umulig å utvide flyplasser og bygge motorveier, som legger grunnlag for et enda mer energikrevende samfunn, sier Schlaupitz.

Oslo kommune og Akershus fylke har sammen utviklet Oslopakke 3, en transportpakke som innebærer at rushtidsavgift skrinlegges som virkemiddel i Norges største by, mens E18 vest for Oslo skal bygges ut med en ny firefelts vei i tillegg til dagens. Det skal brukes flere titalls milliarder kroner på ny vegutbygging i Norges mest trafikkerte områder.

- Selv om vi må ta mesteparten av dette kollektivt, betyr ikke det at vi skal bråstoppe enhver veiutvikling, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen til NRK i en kommentar til planen.

- Hvis man skal styre etter de målene som presenteres, er det eneste logiske å skrinlegge byggingen av ny E18, og heller satse stort på tog og buss, sier Schlaupitz.

Nyheter

Istockphoto-523564455-612x612 lite foto BrianAJackson
Partiguide viser rødgrønn enighet om viktig miljøsak

– Energisparing kan bli bærebjelke i ny regjerings miljøpolitikk

15.10.2021

Storsatsing på energisparing er blant miljøsakene det er stort flertall for på det nye Stortinget. Saken støttes også av regjeringspartiene Ap og Sp, samt SV og flere andre partier, ifølge Naturvernforbundets partiguide. – De høye strømprisene viser hvor nødvendig det er å få ned strømforbruket. Her har den nye regjeringen et effektivt miljøtiltak, som også vil bedre folks økonomi og gi tusenvis av nye arbeidsplasser. Derfor foreslår vi en strømsparepakke fra Støre, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Stortinget foto  Silje R
Partiguide viser rødgrønn enighet om miljøsaker

Disse miljøsakene har flertall på Stortinget

23.09.2021

Betydelige klimakutt, satsing på tog, energisparing og vern av strandsonen er blant en lang rekke med miljøsaker som Ap, Sp og SV er enige om, ifølge Naturvernforbundets partiguide. – Ap, SV og Sp trenger ikke lete lenge etter en miljøpolitikk de kan samles om. Naturvernforbundets partiguide viser at de har et godt grunnlag for å gi landet et taktskifte i miljøpolitikken, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Partiguide_some_miljøguide totalt
Naturvernforbundets partiguide

Her er partienes miljøpolitikk

16.09.2021

SV, MDG, Rødt og Venstre får grønt lys i Naturvernforbundets guide til årets stortingsvalg. Naturvernforbundet gir rødt lys til Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, som havner på bunnen med den dårligste miljøpolitikken. Ap og KrF ligger midt på treet med gult lys.

Anne-Lise Thingnes Førsund

Folk og fest for Førdefjorden

06.09.2021

– I dag opplever jeg at naturen er tilnærmet rettsløs, sier Anne-Line Thingnes Førsund. Lederen for Naturvernforbundet i Sogn og Fjordane har kjempet mot gruvedumping i Førdefjorden i over 14 år, og er ikke imponert over rettsvernet for fjordene, Norges kanskje fremste merkevare.

IMG_2848

Vei og bane gjennom vernet natur

30.08.2021

Først flyttet de den planlagte jernbanestrekningen dit alle naturvernere sa den i hvert fall ikke burde gå. Så plusset de på en firefelts motorvei. Velkommen til Ringerike.

Truls Gulowsen foto Håkon Mosvold Larsen NTB
Truls Gulowsen (47) er Naturvernforbundets leder

Speideren som ble aktivist

24.08.2021

Han har aksjonert mot oljerigger, vært sersjant i Forsvaret, demonstrert for ulv blant flere tusen ulvemotstandere og saksøkt staten for oljeboring i Arktis. Nå skal Truls Gulowsen (47) lede Naturvernforbundet, og han legger ikke skjul på at han har store ambisjoner.

Partiguide_some_klima- og oljepolitikk
Naturvernforbundets partiguide

Klima- og oljepolitikk

16.08.2021

Aldri har situasjonen vært mer alvorlig. Ifølge den ferske rapporten fra FNs klimapanel må alle land gjennomføre store og raske kutt i utslippene av klimagasser for å hindre katastrofale klimaendringer. FNs generalsekretær António Guterres har oppfordret alle land til å slutte å lete etter mer olje og gass. Hva vil norske partier gjøre?

Partiguide_some_naturmangfold
Naturvernforbundets partiguide

Stans tapet av naturmangfold

16.08.2021

Tap av arter og natur er en stor miljøtrussel, like alvorlig som klimaendringene. Men hvordan møter partiene på Stortinget denne trusselen? Naturvernforbundets partiguide viser at det bare er tre partier som får grønt lys for sin naturmangfoldpolitikk.

Partiguide_some_samferdsel
Naturvernforbundets partiguide

Miljøvennlig samferdsel

16.08.2021

Samferdsel står for en stor andel klimautslippene i Norge. Hvilke partier vil satse på tog framfor nye store motorveier, hvem vil få ned biltrafikken og satse målrettet på syklisme?

Partiguide_some_forbruk(1)
Naturvernforbundets partiguide

Miljøvennlig forbruk

16.08.2021

Norge er blant landene med høyest forbruk av ressurser i verden. Når vi kjøper nye ting, er vi med og forårsaker naturødeleggelser og utslipp av klimagasser og annen forurensning. Hvordan vil partiene på Stortinget arbeide for at det norske forbruket skal bli bærekraftig? Noen av svarene finner du her.

Partiguide_some_naturens rettssikkerhet
Naturvernforbundets partiguide

Rettssikkerhet for naturen

12.08.2021

Sårbar natur bygges ned, antall truede arter stiger og hensynet til natur om miljø kommer ofte i annen rekke. Må det gjøres noen grep for å sørge for naturens rettssikkerhet? Se hva partiene på Stortinget mener om saken her.

Viser fra 1 til 12 av totalt 399 artikler