Du er her:

Statens Vegvesen ønsker  køprising og bomringer med priser som skifter i løpet av døgnet.

Statens Vegvesen ønsker køprising og bomringer med priser som skifter i løpet av døgnet. Foto: pkruger/Istockphoto

Varsler tøffe tak mot bilisme

Hvem har skrevet: ”Legger vi til rette for både kollektivtrafikk og biltrafikk i storbyområdene, vinner bilen”? Naturvernforbundet? Å nei.

Sitatet er hentet fra hovedrapporten om utredninger til Nasjonal Transportplan 2014-2023, og stammer fra transportetatene Statens Vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor. Disse tar til orde for at kollektivtrafikken må styrkes vesentlig, og få større statlig økonomisk støtte. I tillegg vil de begrense biltrafikken inn til de større byene.

Transportetatene peker på køprising, restriktiv parkeringspolitikk, skattlegging av fri parkering på arbeidsplassen, statlig støtte til drift av kollektivtrafikk og sammenhengende sykkelvegnett. Samtidig sier de i rapporten at det ikke er nok bare å overføre de korteste reisene til buss, bane eller sykkel. Hvis alle reiser under 3 kilometer i Norge overføres til sykkel og gange, vil dette bare kutte klimagassutslippene fra vegtransport med 3 prosent. Derfor må også mellomlange og lange reiser overføres fra bil og fly til bane og buss.

- Planene for trafikken i byene virker gode, og transportetatene skal ha ros for dette. Nå gjelder det å omsette de gode planene i reelle tiltak, sier Naturvernforbundets Holger Schlaupitz, leder for energi-, klima- og samferdselsavdelingen.

- Når det gjelder utslipp av klimagasser skal planen bidra til å nå Norges utslippsmål for 2020. Det er ikke tilstrekkelig, fordi det som bygges vil påvirke areal- og transportbruk i mange tiår fremover. Innen 2050 må klimagassutslippene reduseres med rundt 95 prosent. Da blir det umulig å utvide flyplasser og bygge motorveier, som legger grunnlag for et enda mer energikrevende samfunn, sier Schlaupitz.

Oslo kommune og Akershus fylke har sammen utviklet Oslopakke 3, en transportpakke som innebærer at rushtidsavgift skrinlegges som virkemiddel i Norges største by, mens E18 vest for Oslo skal bygges ut med en ny firefelts vei i tillegg til dagens. Det skal brukes flere titalls milliarder kroner på ny vegutbygging i Norges mest trafikkerte områder.

- Selv om vi må ta mesteparten av dette kollektivt, betyr ikke det at vi skal bråstoppe enhver veiutvikling, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen til NRK i en kommentar til planen.

- Hvis man skal styre etter de målene som presenteres, er det eneste logiske å skrinlegge byggingen av ny E18, og heller satse stort på tog og buss, sier Schlaupitz.

Nyheter

2021
KRONIKK

Opp som en løve, ned som en skygge

19.05.2022 | Sist oppdatert: 18.05.2022

I begynnelsen av mai feiret Klima- og miljødepartementet sin femtiårsdag med festtaler og prominente gjester. Men fortalte de hvordan det egentlig står til med naturen de skulle beskytte?

IStock-467298516 Foto santiphotois Istockphoto

Bildekk – et skittent kinderegg

10.05.2022 | Sist oppdatert: 10.05.2022

Store klimagassutslipp, mengder med mikroplast, miljøgifter og en vanvittig sløsing med fossile ressurser. Bildekk står som et symbol på forurensning og utslipp – et skittent kinderegg, som ingen helt vet hva vi skal gjøre med.

Maren Esmark_foto Fartein Rudjord (1)
Maren Esmark slutter som generalsekretær etter ti år

Ønsker et forbund med større takhøyde

08.04.2022

Etter ti år slutter Maren Esmark som generalsekretær i Naturvernforbundet når åremål nummer to går ut i august. Hun etterlater seg en organisasjon i vekst, med rekordmange medlemmer og god økonomi. Mye er bra, men hun ønsker seg et forbund med større takhøyde. – Ja, det er til dels lavt under taket. Jeg håper at Naturvernforbundet snart vil bli en bred organisasjon med plass til mange flere, sier Esmark.

MAG_2510

I Synnøves fotspor

04.04.2022

Synnøve Kvamme er opptatt av å etterlate seg et minimalt fotavtrykk på kloden, men som naturverner har hun allerede satt varige spor.

IStock-504226704 foto nightman1965 Istockphoto
KOMMENTAR

Oljeland i krig og krise

01.04.2022

Hvorfor er det så vanskelig å handle før en krise treffer oss med full kraft? Krigen i Ukraina og pandemien har blitt møtt med resolutt handlekraft. Stilt overfor klimakrisen, derimot, er innsatsen heller tafatt, selv om det er selve livsgrunnlaget vårt som er truet. Hvorfor er det slik?

DJI_0230
KRONIKK

Dristige veiplaner bør stå for fall

21.03.2022

Nå har folk for alvor begynt å forstå hvilke inngrep de nye motorveiene fører med seg. Det skyldes i stor grad at flere store utbygginger av firefelts motorvei for høy fart er i gang. For det er noe annet å betrakte gravemaskinene spise seg gjennom landskapet enn å se noen traseer på et kart.

IMG_6398

Den miljøvennlige byen

07.02.2022

Byene våre kan planlegges slik at transporten blir mer miljøvenning, og mindre skadelig. Kollektivtrafikk kan fungere, også i mindre byer. Og vi må bygge byene tettere.

2021

Rekord i veier og ødeleggelser

24.01.2022 | Sist oppdatert: 24.01.2022

Den forrige regjeringen satte rekord i investeringer i transport. Nye motorveier, bruer, tunneler, flyplasser, jernbanelinjer og godsterminaler vil, ifølge planene, dukke opp over det meste av landet de nærmeste årene. Hele 700 kilometer ny motorvei skal bygges. Men hva med naturen og miljøet? Hva med målet om nullvekst i privatbilismen? Og hvordan kan vi reise uten fly og bil?

Pernille Hansen Foto Lise Helset Eide

Optimist av natur

05.01.2022 | Sist oppdatert: 05.01.2022

Pernille Hansen lider verken av klimaangst eller miljødepresjon. Hun er overbevist om at det skyldes at hun alltid har stått på for naturen og miljøet – en oppskrift hun anbefaler på det varmeste!

Viser fra 1 til 12 av totalt 416 artikler