Du er her:

Statens Vegvesen ønsker  køprising og bomringer med priser som skifter i løpet av døgnet.

Statens Vegvesen ønsker køprising og bomringer med priser som skifter i løpet av døgnet. Foto: pkruger/Istockphoto

Varsler tøffe tak mot bilisme

Hvem har skrevet: ”Legger vi til rette for både kollektivtrafikk og biltrafikk i storbyområdene, vinner bilen”? Naturvernforbundet? Å nei.

Sitatet er hentet fra hovedrapporten om utredninger til Nasjonal Transportplan 2014-2023, og stammer fra transportetatene Statens Vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor. Disse tar til orde for at kollektivtrafikken må styrkes vesentlig, og få større statlig økonomisk støtte. I tillegg vil de begrense biltrafikken inn til de større byene.

Transportetatene peker på køprising, restriktiv parkeringspolitikk, skattlegging av fri parkering på arbeidsplassen, statlig støtte til drift av kollektivtrafikk og sammenhengende sykkelvegnett. Samtidig sier de i rapporten at det ikke er nok bare å overføre de korteste reisene til buss, bane eller sykkel. Hvis alle reiser under 3 kilometer i Norge overføres til sykkel og gange, vil dette bare kutte klimagassutslippene fra vegtransport med 3 prosent. Derfor må også mellomlange og lange reiser overføres fra bil og fly til bane og buss.

- Planene for trafikken i byene virker gode, og transportetatene skal ha ros for dette. Nå gjelder det å omsette de gode planene i reelle tiltak, sier Naturvernforbundets Holger Schlaupitz, leder for energi-, klima- og samferdselsavdelingen.

- Når det gjelder utslipp av klimagasser skal planen bidra til å nå Norges utslippsmål for 2020. Det er ikke tilstrekkelig, fordi det som bygges vil påvirke areal- og transportbruk i mange tiår fremover. Innen 2050 må klimagassutslippene reduseres med rundt 95 prosent. Da blir det umulig å utvide flyplasser og bygge motorveier, som legger grunnlag for et enda mer energikrevende samfunn, sier Schlaupitz.

Oslo kommune og Akershus fylke har sammen utviklet Oslopakke 3, en transportpakke som innebærer at rushtidsavgift skrinlegges som virkemiddel i Norges største by, mens E18 vest for Oslo skal bygges ut med en ny firefelts vei i tillegg til dagens. Det skal brukes flere titalls milliarder kroner på ny vegutbygging i Norges mest trafikkerte områder.

- Selv om vi må ta mesteparten av dette kollektivt, betyr ikke det at vi skal bråstoppe enhver veiutvikling, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen til NRK i en kommentar til planen.

- Hvis man skal styre etter de målene som presenteres, er det eneste logiske å skrinlegge byggingen av ny E18, og heller satse stort på tog og buss, sier Schlaupitz.

Nyheter

Erna og Jonas
Natur & miljøs statsministerduell 2017

Hvem er grønnest - Erna eller Jonas?

27.07.2017

Hverken Jonas Gahr Støre (Ap) eller Erna Solberg (H) har planer om å gjennomføre det grønne skiftet de fire neste årene. Begge trenger hjelp av andre partier om miljøpolitikken skal møte klima- og miljøproblemene vi er stilt overfor, ifølge Naturvernforbundets miljøpanel.

Partilederne samlet uten logo 7 2

Hvor dyrt vil de selge seg?

27.07.2017

Hverken Erna Solberg eller Jonas Gahr Støre kommer til makten uten å samarbeide med ett eller flere av de andre partiene. Det kan gi små partier mye makt, men hvor dyrt vil de selge seg, og hvilke miljøkrav vil de stille for å støtte en statsminister?

Jonas Gahr Støre
Natur & miljøs statsministerduell 2017

Jonas Gahr Støre, Arbeiderpartiet

27.07.2017

Vil Jonas Gahr Støre lede Norge inn i det grønne skiftet om han blir statsminister? I Natur & miljøs statsministerduell svarer han selv. – Jonas Gahr Støre forsøker å fremstå som en grønn politiker, men overbeviser oss ikke, skriver Naturvernforbundets miljøpanel i sin bedømmelse av Støres svar.

Erna Solberg
Natur & miljøs statsministerduell 2017

Erna Solberg, Høyre

27.07.2017

Hva kommer Erna Solberg til å gjøre med miljøet, hvis hun fortsetter som statsminister etter valget? Natur & miljø har utfordret henne til å svare på akkurat det. – Erna Solberg bruker mange fine ord, men kommer med få konkrete tiltak og lite forpliktende politikk, sier Naturvernforbundets miljøpanel i sin bedømmelse av Solbergs svar.

Rasmus Hansson
Natur & miljøs partilederutspørring

Rasmus Hansson, Miljøpartiet De Grønne

27.07.2017

Vil Miljøpartiet De Grønne støtte Erna Solberg eller Jonas Gahr Støre som statsminister, hvis de får sjansen etter valget 2017? Og hvilke miljøsaker vil de kreve gjennomslag for? Vi har spurt Rasmus Hansson.

Trine Skei Grande
Natur & miljøs partilederutspørring

Trine Skei Grande, Venstre

27.07.2017

Her er miljøkravene Trine Skei Grande og Venstre vil stille for å støtte Erna Solberg som statsminister etter valget 2017.

Knut Arild Hareide
Natur & miljøs partilederutspørring

Knut Arild Hareide, Kristelig Folkeparti

27.07.2017

Hvilken regjering vil egentlig Knut Arild Hareide fra KrF støtte etter valget 2017, og hvilke miljøsaker vil han kreve gjennomslag for? Svarene finner du her.

Bjørnar Moxnes
Natur & miljøs partilederutspørring

Bjørnar Moxnes, Rødt

27.07.2017

Hva vil Bjørnar Moxnes fra Rødt kreve for å støtte en regjering, og vil han støtte Jonas Gahr Støre som statsminister om partiet kommer på Stortinget etter valget 2017? Vi har bedt Moxnes svare.

Trygve Slagsvold Vedum
Natur & miljøs partilederutspørring

Trygve Slagsvold Vedum, Senterpartiet

27.07.2017

Les Trygve Slagsvold Vedums og Senterpartiets viktigste miljøkrav for å støtte Jonas Gahr Støre som statsminister etter valget 2017.

Siv Jensen
Natur & miljøs partilederutspørring

Siv Jensen, Fremskrittspartiet

27.07.2017

Hvilken miljøpolitikk står Siv Jensen og Fremskrittspartiet for, og vil hun stille miljøkrav for å støtte Erna Solberg som statsminister etter valget 2017? Her finner du Jensens svar.

Viser fra 109 til 120 av totalt 420 artikler