Du er her:

Statens Vegvesen ønsker  køprising og bomringer med priser som skifter i løpet av døgnet.

Statens Vegvesen ønsker køprising og bomringer med priser som skifter i løpet av døgnet. Foto: pkruger/Istockphoto

Varsler tøffe tak mot bilisme

Hvem har skrevet: ”Legger vi til rette for både kollektivtrafikk og biltrafikk i storbyområdene, vinner bilen”? Naturvernforbundet? Å nei.

Sitatet er hentet fra hovedrapporten om utredninger til Nasjonal Transportplan 2014-2023, og stammer fra transportetatene Statens Vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor. Disse tar til orde for at kollektivtrafikken må styrkes vesentlig, og få større statlig økonomisk støtte. I tillegg vil de begrense biltrafikken inn til de større byene.

Transportetatene peker på køprising, restriktiv parkeringspolitikk, skattlegging av fri parkering på arbeidsplassen, statlig støtte til drift av kollektivtrafikk og sammenhengende sykkelvegnett. Samtidig sier de i rapporten at det ikke er nok bare å overføre de korteste reisene til buss, bane eller sykkel. Hvis alle reiser under 3 kilometer i Norge overføres til sykkel og gange, vil dette bare kutte klimagassutslippene fra vegtransport med 3 prosent. Derfor må også mellomlange og lange reiser overføres fra bil og fly til bane og buss.

- Planene for trafikken i byene virker gode, og transportetatene skal ha ros for dette. Nå gjelder det å omsette de gode planene i reelle tiltak, sier Naturvernforbundets Holger Schlaupitz, leder for energi-, klima- og samferdselsavdelingen.

- Når det gjelder utslipp av klimagasser skal planen bidra til å nå Norges utslippsmål for 2020. Det er ikke tilstrekkelig, fordi det som bygges vil påvirke areal- og transportbruk i mange tiår fremover. Innen 2050 må klimagassutslippene reduseres med rundt 95 prosent. Da blir det umulig å utvide flyplasser og bygge motorveier, som legger grunnlag for et enda mer energikrevende samfunn, sier Schlaupitz.

Oslo kommune og Akershus fylke har sammen utviklet Oslopakke 3, en transportpakke som innebærer at rushtidsavgift skrinlegges som virkemiddel i Norges største by, mens E18 vest for Oslo skal bygges ut med en ny firefelts vei i tillegg til dagens. Det skal brukes flere titalls milliarder kroner på ny vegutbygging i Norges mest trafikkerte områder.

- Selv om vi må ta mesteparten av dette kollektivt, betyr ikke det at vi skal bråstoppe enhver veiutvikling, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen til NRK i en kommentar til planen.

- Hvis man skal styre etter de målene som presenteres, er det eneste logiske å skrinlegge byggingen av ny E18, og heller satse stort på tog og buss, sier Schlaupitz.

Nyheter

IMG_1839h utsnitt
Nært møte med gaupa (Lynx lynx), Nordens eneste ville kattedyr

Gaupa - skogens lydløse jeger

31.01.2019 | Sist oppdatert: 31.01.2019

– Hva skjer hvis vi begynner å løpe nå. Vil gaupene sette etter oss og gjøre kort prosess? André Soma trekker på skuldrene. – Vi kan prøve, sier han. Så setter han av gårde i full fart.

Flomrammet mann foto Ørn Borgen NTB scanpix
2018 -

Når det ekstreme blir vanlig

28.01.2019 | Sist oppdatert: 28.01.2019

2018 bød på ekstrem tørke, store skogbranner, voldsomme flommer og heftige regnskyll. Er det dette været vi må belage oss på i årene som kommer?

IStock-148421596

Nøkkelen til å lykkes

06.12.2018

Klimautfordringene kan virke overveldende. Å få den globale oppvarmingen under kontroll vil kreve en omstilling som er større enn mennesket noen gang har gjennomført. Men FNs klimapanel fastholder at det er mulig å lykkes. Hva kan vi, i Naturvernforbundet i Norge, gjøre for å bidra til den globale klimadugnaden?

Flom i Flåm utsnitt Foto Helge Mikalsen, VG

Dagen klimaendringene kom til Flåm

30.11.2018 | Sist oppdatert: 30.11.2018

Folk i den vesle bygda skjønte raskt at livet aldri kom til å bli helt det samme igjen. Vannet flommet ned fra fjellet, som en flodbølge. Hus ble smadret, broer ble revet over ende, matjord skylt på sjøen. 28. oktober 2014 blir ikke så lett glemt i Flåmsdalen i Sogn. Nå forbereder bygda seg på et liv der voldsomme flommer, ras og ekstreme regnskyll blir mer vanlig.

Styrtregn Foto fotojog Istockphoto
Norge på kollisjonskurs med Parisavtalen

Styrer mot voldsomme klimaendringer

16.11.2018 | Sist oppdatert: 03.01.2020

Norsk klimapolitikk følger ikke Parisavtalens mål om å begrense den globale oppvarmingen til mellom 1,5 og 2 grader. For øyeblikket styrer Regjeringen mot voldsomme og ødeleggende klimaendringer.

Ola Elvestuen Bjørn H
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V)

Vil styre mot 1,5 grader

16.11.2018 | Sist oppdatert: 16.11.2018

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen tilbakeviser at Norge er på kollisjonskurs med Parisavtalen. Nå vil han legge klimapanelets 1,5-gradersrapport til grunn for Regjeringens klimainnsats i årene som kommer.

Øystein Dahle formisket Foto TBC
Øystein Dahle

Gleden i å klare seg med mindre

09.11.2018 | Sist oppdatert: 02.12.2019

– Vi har dummet oss ut, men det er ennå ikke for sent. Vi kan fortsatt ta vare på denne planeten, sier Øystein Dahle, som både har ledet Esso Norge og Turistforeningen. Han har laget en doktrine for radikal endring, tre punkter som kan forandre alt.

DSC_6090 ps
Kristin Halvorsen, direktør i CICERO

– Vi kan ikke fortsette som før

01.11.2018 | Sist oppdatert: 01.11.2018

Vi står foran store endringer i måten vi lever på. Klimadirektør Kristin Halvorsen i CICERO Senter for klimaforskning tror et klimaskifte er nært forestående.

Bo Eide rydder strand i Troms Foto Bo Eide - lite(1)

Plastverstingene blant oss

25.06.2018

Korker, flasker, Q-tips ... Tolv typer forbruksplast går igjen på norske strender. Hver eneste dag forsøpler de områder og skader dyr. Hadde flere brukt søppelkassa, ville naturen vært spart for enorme mengder plast.

Garn

SUPERWASH – Ikke lenger naturlig ull

19.06.2018

– Hvorfor lure folk? spør Federica Mudu. Lidenskapen for å strikke kombinert med en doktorgrad i kjemi gjorde henne oppmerksom på hva superwashbehandling gjør med garnet.

Fotballbaner red

Fotballbaner forurenser

12.06.2018

Gummikulene som sørger for demping på kunstgressbaner, er en av Norges største kilder til plastforurensning. Det jobbes med alternativer, men foreløpig er ingen funnet gode nok. I mellomtiden forsvinner tonnevis av oppmalte bildekk ut i naturen.

Plastklær

Plast overalt

26.05.2018

Tekstiler er så mangt. Fra tapet til møbelstoffer, tepper, klær, kosedyr, stopping, garn, isolasjon, sekker, presenninger og fiskegarn. Nær 70 prosent av alle tekstiler som brukes i verden er kunststoffer. Altså plast. Men plast finnes også i andre tekstiler, der du minst venter å finne den.

Viser fra 85 til 96 av totalt 420 artikler