Du er her:

Sundsvollen og kroksund vil bli komplett endret av fire felts motorvei og jernbane. Oversiktsbilde over Kroksund. Her vil jernbanebrua komme nær dagens bru, mens motorveien vil gå på ei buet bru lenger bak i Tyrifjorden. Foto: Kristian Skjellum Aas

Sundsvollen og kroksund vil bli komplett endret av fire felts motorvei og jernbane. Oversiktsbilde over Kroksund. Her vil jernbanebrua komme nær dagens bru, mens motorveien vil gå på ei buet bru lenger bak i Tyrifjorden. Foto: Kristian Skjellum Aas.

Vei og bane gjennom vernet natur

Først flyttet de den planlagte jernbanestrekningen dit alle naturvernere sa den i hvert fall ikke burde gå. Så plusset de på en firefelts motorvei. Velkommen til Ringerike.

– Det er ikke til å tro. Dette er internasjonalt vernede våtmarksområder, gjennom Ramsar-konvensjonen. Så planlegger de vei og jernbane rett gjennom. Dette er et grelt eksempel på at vern ikke har noen betydning i dag, sier Martin Lindal. Han er leder i Naturvernforbundet i Buskerud, og har jobbet med Ringeriksbanen i en årrekke.

– Flyttet dit den ikke bør være
– Det ble jo vedtatt en trasé på begynnelsen av 2000-tallet som også Naturvernforbundet støttet. Vi vil gjerne ha raskere jernbane. Men i løpet av prosessen har traseen blitt flyttet dit den absolutt ikke bør være. Samtidig har man plusset på en firefelts hyttevei til Hallingdal, som vil kreve enda mye mer areal enn jernbanen alene, sier Lindal.

Han foreller at det sjelden er kapasitetsproblemer på veien, annet enn i helgene.

– Jeg har mistanke om at veien er en «hilsen hjem» fra politikere som sanker stemmer i Hallingdal. Hvis det er slik norsk samferdselspolitikk skal styres, blir det dårlig sammenheng i arealplanleggingen, sukker Lindal, som mener en utbedring av eksisterende vei hadde vært nok.

Planlagt i mer enn 100 år
Ringeriksbanen har vært planlagt siden slutten av 1800-tallet. Den vil kutte reisetiden med tog mellom Oslo og Bergen med rundt en time, og gjøre toget mer konkurransedyktig med bil og fly. Derfor har Naturvernforbundet vært grunnleggende positive til banen. I 1992 ble den vedtatt, som en del av Kjell Opseths pakke med tiltak for trafikken mellom Oslo og Bergen. Intensjonen var at banen skulle stå ferdig samtidig med Lærdalstunnelen, i 2000. Men innfløkte diskusjoner om trasévalg, samt større politisk press for vei enn tog, gjorde at banen ble lagt til side. I 2002 vedtok Stortinget en trasé som ville skåne våtmarksområdene ved Hønefoss, og legge banen på østsiden av Steinsfjorden inn til Hønefoss. Naturvernforbundet støttet denne traseen, men lite skjedde.

Image
Motorveien vil krysse Kroksund akkurat her, ved nå nedlagte Rørvik camping. Foto: Kristian Skjellum Aas.

Motorvei over alt
Men med dagens regjering har utbyggingen av samferdselsprosjekter, spesielt motorveier, skutt fart. Ringeriksbanen ble en del av et fellesprosjekt med ny E16 fra Sandvika til Hønefoss, og planleggingen ble samordnet. Til slutt ble det valgt en trasé over Helgelandsmoen og Storelva, som ligger helt i grensa for de internasjonalt vernede våtmarksområdene sør for Hønefoss. Nordre Tyrifjorden våtmarkssystem ble internasjonalt vernet i 1996, og er et svært viktig område for fugler. 235 ulike arter er observert her, og flere vernede arter av planter, amfibier, moser og fisk finnes også i området. Å få en motorvei og jernbane kloss innpå vil forringe verneområdene betydelig.

Bygger firefelts for lav trafikk
– Vi har sendt klager og deltatt i debatten i lokalavisene. Men det er vanskelig å endre trasévalg nå. De fleste partiene var med på denne traséen, fordi de mente fellesprosjektet var eneste mulighet for å få bygd jernbanen. Det er fremdeles Fremskrittspartiet som har styringen på samferdselspolitikken, sier Lindal.

Men Hønefossområdet er ikke det eneste stedet i Norge der motorveiutbygginger kommer i konflikt med viktige naturverdier. Nå planlegges det firefelts motorveier på strekninger med ganske lav trafikk, ned mot 5000 biler daglig. Etter det Natur & miljø kjenner til, er det ingen andre europeiske land som bygger en slik veistandard for så lave trafikktall.

Lågendeltaet under E6-press
Ved Lillehammer er det planlagt at en utvidelse av E6 skal gå tvers gjennom Lågendeltaet naturreservat, vernet i 1990. Naturvernforbundet og andre organisasjoner reagerer sterkt på planene, og en egen vernegruppe, Lågendeltaets venner, er opprettet for å kjempe mot veiplanene.

– Selv et vernet reservat er altså ikke verdt å spare for all framtid – så lenge bilistene kan spare noen minutter. Dette er ett av utallige eksempler på at vi ikke erkjenner naturens egenverdi, sa biolog Dag O. Hessen til Forskning.no om planene. Sør for dette, ved Hamar, er allerede E6 utvidet til fire felt gjennom det vernede våtmarksområdet Åkersvika.

– Miljøskadelig monsterprosjekt
Sør for Bergen vil planene for fjordkryssingsprosjektet Hordfast ødelegge viktige naturverdier på øya Reksteren, samt i Os. Naturvernforbundet Hordaland har foreslått å satse på elektriske ferjer og en moderat utbedring av dagens vei, og å verne naturen der den enorme motorveien skal gå.

– Hordfast er et miljøskadelig monsterprosjekt som ikke bare betyr nedbygging av store, verneverdige og viktige naturverdier, men også en femdobling av biltrafikken, fremholder leder Gabriel Fliflet i Naturvernforbundet Hordaland.

Motorveier i hele landet
I Trøndelag bygges nå E6 ut gjennom Gauldalen på strekningen forbi Søberg, med fylling ut i den vernede elva Gaula. Nord for Trondheim planlegges veien bygd på fylling ved utløpet av Stjørdalselva. Forbi Levanger vil det gå med store mengder matjord. På E16 mellom Kløfta og Kongsvinger ønsker Nye Veier å bygge ny motorvei der det på deler av strekningen allerede er en nybygd motorvei ved siden av. På Sørlandet er det store konflikter om utbygging av E18/E39, både øst og vest for Kristiansand. Det brygger også opp til strid om ny motorvei på riksvei 4 mellom Hadeland og Toten, samt gjennom
Nittedal. Mellom Molde og Ålesund vil Møreaksen påvirke dalfører, strandsone og øysamfunn.

Image
De stille vikene og evjene ved Storelvas utløp i Tyrifjorden får snart selskap av en firefelts motorvei og stambanen fra Oslo til Bergen, hvis politikerne får det som de vil. Bildet er tatt fra Odin camping, noe sør for der elva blir krysset av tog og vei. Foto: Kristian Skjellum Aas.

– Glemmer natur- og klimakrisa
– Regjeringen har tydeligvis glemt at vi står midt i ei naturkrise og klimakrise. Denne transportplanen kommer til å binde opp klimagassutslipp og ødelegge verdifull natur.

Transportplanen må skrotes, og regjeringen må komme tilbake med en ny plan som reduserer bil- og flytrafikk, legger til rette for bedre tog og kollektivtransport i hele landet og satser stort på bærekraftig transport i våre byer og tettsteder, sa Naturvernforbundets tidligere leder Silje Ask Lundberg da Nasjonal transportplan ble lagt frem i vår.

– Det er tydelig at naturvern stort sett brukes i festtaler. Vi trenger jo ikke disse unødvendige motorveiene, sier Martin Lindal i Naturvernforbundet i Buskerud, som fortsatt håper på at traseen for Ringeriksbanen flyttes, og at motorveien skrinlegges.

– Vi kan ikke bygge ned vernet natur for at hytteeiere i Hallingdal skal komme seg raskere på hytta på fredag ettermiddag, avslutter Lindal.

Nyheter

Tema Grønt skifte nett

Åtte trinn til et grønt skifte

27.07.2017

En. To. Tre. Fire. Fem. Seks. Sju. Åtte. Det grønne skiftet er bare noen trinn unna. Helga Lerkelund har selv tvilt, men nå er hun overbevist. – Det grønne skiftet er mulig, og det skjer nå!

Puddiken
KUTT BILREISER

Vår store dårlige samvittighet

27.07.2017

Bilen er vår største, dårlige miljøsamvittighet. Alle vet at bilkjøring fører med seg miljøproblemer. Men hva kan vi gjøre med det?

Maria
KUTT BILREISER

Jeg sykler, så klart!

27.07.2017

Maria Andersen smiler der hun sitter med kaffekoppen i hendene. Det er en helt vanlig dag på jobb i midten av januar, og på Sagene i Oslo er gatene dekket av snø og is. Det er skikkelig holkeføre, og folk går i pingvingange bortover fortauene. Men Maria sykler.

Ulvestad
ENERGISMART BOLIG

Tre ulike familier, tre ulike energiløsninger

27.07.2017

Familien Thorsheim har fått boret et 120 meter dypt hull utenfor huset sitt. Siden har strømforbruket sunket så kraftig at strømleverandøren BKK mistenker dem for å jukse med strømmåleren.

Sokk til nettside
TA VARE PÅ DET DU HAR

Stopp den ullsokken!

27.07.2017

Det gjorde nemlig alltid bestemor. Hun strikket jo for så vidt sokkene selv også, og fikk nok et litt nærmere forhold til dem enn hva mange av dagens forbrukere gjør. Og kanskje det er der problemet ligger. Mangel på nærhet; å sette pris på det man har og ta vare på det.

Slagbor, TommL Istockphoto m logo
LEIE HELLER ENN Å EIE

Et slagbor til overs

27.07.2017

Har du tenkt på alle de tingene du eier som du egentlig bare har bruk for en gang i blant? Gir det for eksempel mening at alle familiene i et borettslag eier en gressklipper hver, en trillebår hver, hver sin verktøykasse og hver sin rake? Hva med bil? Trenger man egentlig det hvis man ikke bruker den så ofte?

Gammelhatt davidd flickr

En gammel hatt – en forlatt skatt

27.07.2017

Er boden din stappfull av ting du aldri bruker? Er klesskapet ditt sprengferdig og hyllene overlesset med klær? Er det litt sånn at du aldri finner noe, fordi det ikke er mulig å komme til i alt kaoset?

Gulrot med logo
BRUK MATVETT

Ikke kast den slappe gulrota!

27.07.2017

Den kan du i stedet putte i buljonggryta. Med sin friske sødmefylte smak spiller den en viktig birolle i så mang en rett – på bunn av søppelspannet derimot, går den til grunne.

Dyrkeprosjektet på Vaterland ble etablert av Helene Gallis i Nabolagshager, på oppdrag fra Bymiljøetaten Foto Monica Løvdahl
BRUK MATVETT

Gallis i eventyrland

27.07.2017

Helene (39) var oppgitt og frustrert over hvor lite som ble gjort for miljøet. Men så oppdaget hun en skjult inngang som viste henne veien til et grønt byliv.

Viser fra 121 til 132 av totalt 420 artikler