Du er her:

Sundsvollen og kroksund vil bli komplett endret av fire felts motorvei og jernbane. Oversiktsbilde over Kroksund. Her vil jernbanebrua komme nær dagens bru, mens motorveien vil gå på ei buet bru lenger bak i Tyrifjorden. Foto: Kristian Skjellum Aas

Sundsvollen og kroksund vil bli komplett endret av fire felts motorvei og jernbane. Oversiktsbilde over Kroksund. Her vil jernbanebrua komme nær dagens bru, mens motorveien vil gå på ei buet bru lenger bak i Tyrifjorden. Foto: Kristian Skjellum Aas.

Vei og bane gjennom vernet natur

Først flyttet de den planlagte jernbanestrekningen dit alle naturvernere sa den i hvert fall ikke burde gå. Så plusset de på en firefelts motorvei. Velkommen til Ringerike.

– Det er ikke til å tro. Dette er internasjonalt vernede våtmarksområder, gjennom Ramsar-konvensjonen. Så planlegger de vei og jernbane rett gjennom. Dette er et grelt eksempel på at vern ikke har noen betydning i dag, sier Martin Lindal. Han er leder i Naturvernforbundet i Buskerud, og har jobbet med Ringeriksbanen i en årrekke.

– Flyttet dit den ikke bør være
– Det ble jo vedtatt en trasé på begynnelsen av 2000-tallet som også Naturvernforbundet støttet. Vi vil gjerne ha raskere jernbane. Men i løpet av prosessen har traseen blitt flyttet dit den absolutt ikke bør være. Samtidig har man plusset på en firefelts hyttevei til Hallingdal, som vil kreve enda mye mer areal enn jernbanen alene, sier Lindal.

Han foreller at det sjelden er kapasitetsproblemer på veien, annet enn i helgene.

– Jeg har mistanke om at veien er en «hilsen hjem» fra politikere som sanker stemmer i Hallingdal. Hvis det er slik norsk samferdselspolitikk skal styres, blir det dårlig sammenheng i arealplanleggingen, sukker Lindal, som mener en utbedring av eksisterende vei hadde vært nok.

Planlagt i mer enn 100 år
Ringeriksbanen har vært planlagt siden slutten av 1800-tallet. Den vil kutte reisetiden med tog mellom Oslo og Bergen med rundt en time, og gjøre toget mer konkurransedyktig med bil og fly. Derfor har Naturvernforbundet vært grunnleggende positive til banen. I 1992 ble den vedtatt, som en del av Kjell Opseths pakke med tiltak for trafikken mellom Oslo og Bergen. Intensjonen var at banen skulle stå ferdig samtidig med Lærdalstunnelen, i 2000. Men innfløkte diskusjoner om trasévalg, samt større politisk press for vei enn tog, gjorde at banen ble lagt til side. I 2002 vedtok Stortinget en trasé som ville skåne våtmarksområdene ved Hønefoss, og legge banen på østsiden av Steinsfjorden inn til Hønefoss. Naturvernforbundet støttet denne traseen, men lite skjedde.

Image
Motorveien vil krysse Kroksund akkurat her, ved nå nedlagte Rørvik camping. Foto: Kristian Skjellum Aas.

Motorvei over alt
Men med dagens regjering har utbyggingen av samferdselsprosjekter, spesielt motorveier, skutt fart. Ringeriksbanen ble en del av et fellesprosjekt med ny E16 fra Sandvika til Hønefoss, og planleggingen ble samordnet. Til slutt ble det valgt en trasé over Helgelandsmoen og Storelva, som ligger helt i grensa for de internasjonalt vernede våtmarksområdene sør for Hønefoss. Nordre Tyrifjorden våtmarkssystem ble internasjonalt vernet i 1996, og er et svært viktig område for fugler. 235 ulike arter er observert her, og flere vernede arter av planter, amfibier, moser og fisk finnes også i området. Å få en motorvei og jernbane kloss innpå vil forringe verneområdene betydelig.

Bygger firefelts for lav trafikk
– Vi har sendt klager og deltatt i debatten i lokalavisene. Men det er vanskelig å endre trasévalg nå. De fleste partiene var med på denne traséen, fordi de mente fellesprosjektet var eneste mulighet for å få bygd jernbanen. Det er fremdeles Fremskrittspartiet som har styringen på samferdselspolitikken, sier Lindal.

Men Hønefossområdet er ikke det eneste stedet i Norge der motorveiutbygginger kommer i konflikt med viktige naturverdier. Nå planlegges det firefelts motorveier på strekninger med ganske lav trafikk, ned mot 5000 biler daglig. Etter det Natur & miljø kjenner til, er det ingen andre europeiske land som bygger en slik veistandard for så lave trafikktall.

Lågendeltaet under E6-press
Ved Lillehammer er det planlagt at en utvidelse av E6 skal gå tvers gjennom Lågendeltaet naturreservat, vernet i 1990. Naturvernforbundet og andre organisasjoner reagerer sterkt på planene, og en egen vernegruppe, Lågendeltaets venner, er opprettet for å kjempe mot veiplanene.

– Selv et vernet reservat er altså ikke verdt å spare for all framtid – så lenge bilistene kan spare noen minutter. Dette er ett av utallige eksempler på at vi ikke erkjenner naturens egenverdi, sa biolog Dag O. Hessen til Forskning.no om planene. Sør for dette, ved Hamar, er allerede E6 utvidet til fire felt gjennom det vernede våtmarksområdet Åkersvika.

– Miljøskadelig monsterprosjekt
Sør for Bergen vil planene for fjordkryssingsprosjektet Hordfast ødelegge viktige naturverdier på øya Reksteren, samt i Os. Naturvernforbundet Hordaland har foreslått å satse på elektriske ferjer og en moderat utbedring av dagens vei, og å verne naturen der den enorme motorveien skal gå.

– Hordfast er et miljøskadelig monsterprosjekt som ikke bare betyr nedbygging av store, verneverdige og viktige naturverdier, men også en femdobling av biltrafikken, fremholder leder Gabriel Fliflet i Naturvernforbundet Hordaland.

Motorveier i hele landet
I Trøndelag bygges nå E6 ut gjennom Gauldalen på strekningen forbi Søberg, med fylling ut i den vernede elva Gaula. Nord for Trondheim planlegges veien bygd på fylling ved utløpet av Stjørdalselva. Forbi Levanger vil det gå med store mengder matjord. På E16 mellom Kløfta og Kongsvinger ønsker Nye Veier å bygge ny motorvei der det på deler av strekningen allerede er en nybygd motorvei ved siden av. På Sørlandet er det store konflikter om utbygging av E18/E39, både øst og vest for Kristiansand. Det brygger også opp til strid om ny motorvei på riksvei 4 mellom Hadeland og Toten, samt gjennom
Nittedal. Mellom Molde og Ålesund vil Møreaksen påvirke dalfører, strandsone og øysamfunn.

Image
De stille vikene og evjene ved Storelvas utløp i Tyrifjorden får snart selskap av en firefelts motorvei og stambanen fra Oslo til Bergen, hvis politikerne får det som de vil. Bildet er tatt fra Odin camping, noe sør for der elva blir krysset av tog og vei. Foto: Kristian Skjellum Aas.

– Glemmer natur- og klimakrisa
– Regjeringen har tydeligvis glemt at vi står midt i ei naturkrise og klimakrise. Denne transportplanen kommer til å binde opp klimagassutslipp og ødelegge verdifull natur.

Transportplanen må skrotes, og regjeringen må komme tilbake med en ny plan som reduserer bil- og flytrafikk, legger til rette for bedre tog og kollektivtransport i hele landet og satser stort på bærekraftig transport i våre byer og tettsteder, sa Naturvernforbundets tidligere leder Silje Ask Lundberg da Nasjonal transportplan ble lagt frem i vår.

– Det er tydelig at naturvern stort sett brukes i festtaler. Vi trenger jo ikke disse unødvendige motorveiene, sier Martin Lindal i Naturvernforbundet i Buskerud, som fortsatt håper på at traseen for Ringeriksbanen flyttes, og at motorveien skrinlegges.

– Vi kan ikke bygge ned vernet natur for at hytteeiere i Hallingdal skal komme seg raskere på hytta på fredag ettermiddag, avslutter Lindal.

Nyheter

Stortinget foto John Lerskau Istockphoto
Naturvernforbundets partiguide 2021

Miljøpolitikken mangler bred oppslutning

16.06.2021

Naturvernforbundets partiguide viser at det er et stykke igjen før miljøsaken får bred oppslutning i Stortinget. Av de 37 miljøsakene vi tok med i undersøkelsen svarer flertallet på dagens Storting nei til 24 saker.

Partiguide_partioversikt_symboler

Slik lagde vi partiguiden

16.06.2021

Naturvernforbundets partiguide viser partienes miljøpolitikk innen en lang rekke temaer. Partiguiden er laget av Natur & miljøs redaksjon med faglig støtte fra Naturvernforbundets fagavdeling.

Arne Næss foto ukjent middels
Arne Næss (1912 - 2009)

— Godt håp for menneskene

19.04.2021

— Problemet er jo ikke mangel på kunnskap om miljøproblemene. Vi har god nok hjerne, vi er ikke onde, og ved fødselen er vi slett ikke så elendige. Så det er godt håp for menneskene. Det sa filosofen Arne Næss i et intervju med undertegnede i januar 2001. For å hedre en av våre største tenkere - og til glede for våre lesere - publiseres det på nytt.

Longline crew gaff tuna - Hong Chin (c)TMT

Avslører plyndring utenfor kysten av Afrika

29.03.2021 | Sist oppdatert: 29.03.2021

Fra et kontor i Kongens gate i Oslo avslører Duncan Copeland i TMT plyndring av havet utenfor kysten av Vest-Afrika. Han står i frontlinjen i kampen mot ulovlig fiske, eller svartfiske, som er en stor trussel mot livet i verdenshavene.

920080_506745322726523_123802493_o

Superstjerne med tungt miljørulleblad

15.03.2021

Laksen er en av Norges internasjonale superstjerner. Men det er skjær i sjøen for den planlagte veksten i lakseproduksjonen. Miljøproblemene er store, og enkelte kommuner har ytret ønsker om utslippsfrie anlegg.

Harbakfjellet vindkraft utsnitt ps foto KAA

Å leve med vindkraft

02.03.2021 | Sist oppdatert: 02.03.2021

Kan Åfjord være Europas største vindkraftkommune? I den vidstrakte men lite folkerike trønderkommunen med rundt 3200 innbyggere finnes det nå 237 vindturbiner.

_DSF4668

Siste halvår med Silje

19.02.2021

Vi kommer helt sikkert til å høre mye mer fra Silje Ask Lundberg fremover. Men i april er det slutt på perioden som leder i Naturvernforbundet, som har vart siden 2016. – Det har vært veldig, veldig stas, sier Lundberg selv.

Bloom_in_the_Barents_Sea redusert

Det ukjente problemet

29.01.2021 | Sist oppdatert: 29.01.2021

Det kalles den ukjente virkningen av våre CO2-utslipp. Når konsentasjonen av CO2 øker i lufta, øker det også i havet. Det gjør havet surere. Hva har det å si for livet i havet?

Tryllestav med stjerner
KRONIKK

Slik pyntes klimautslippene med tallmagi

18.01.2021 | Sist oppdatert: 18.01.2021

Hvis du sier at du har gått ned femten kilo fordi du kunne veid mer, har du da slanket deg? Ja, absolutt, ifølge måten Norge lager sitt klimaregnskap. På papiret ser det ut som Norge gjør en god klimainnsats, samtidig som vi fortsatt sender store mengder klimagasser opp i atmosfæren.

3BZGoDnw
KRONIKK

Folk versus fisk

15.01.2021

Flere titalls millioner leppefisk fiskes langs kysten av Sør-Norge. Det er et dyreplageri uten sidestykke og rammer økosystemet hardt. Undersøkelser gjort på Skagerrakkysten viser allerede en kraftig nedgang i flere arter leppefisk. De er i praksis borte fra holmene og bryggene, og det vil ta tiår å få dem tilbake.

HI-019196 lite

Fantastisk korallverden i havets dyp

08.01.2021

Visste du at Norge har verdens største kjente forekomst av kaldtvannskorallrev? Et nytt stort rev er oppdaget i Bømlafjorden på Vestlandet. Revet er minst to kilometer langt, og det er hjem for hundrevis av arter, trolig mange vi aldri har sett før.

IStock-1132370423 Foto Istockphoto

Ulovlig fiske ute av kontroll

16.12.2020

Det foregår et omfattende ulovlig fiske i Norge, til tross for at norske farvann er blant de best regulerte i verden. Det er anslått at mellom fem og ti prosent av alt som fanges ikke blir registrert. Det kan ramme sårbare og truede arter.

Viser fra 37 til 48 av totalt 420 artikler