Silje Lundberg (23), leder i Natur og Ungdom. Foto: Kristian Skjellum Aas

Silje Lundberg (23), leder i Natur og Ungdom. Foto: Kristian Skjellum Aas.

Virvelvinden som ble leder

Hun var møteplager, virvelvind og «gæren» lokallagsperson. Nå er det hun som skal holde orden i rekkene hos vår ungdomsorganisasjon. Silje Lundberg har klatret hele NU-stigen.

Et intervju med Natur & miljø er bare ett av mange stopp i løpet av en dag, når du er leder i Norges mest dynamiske politiske ungdomsorganisasjon. Fem minutter etter at intervjuet var ferdig, var Facebookprofilen oppdatert. Senere samme kveld var hun på tv. Silje er yngste blad i Natur og Ungdom-familien Lundberg. Nå styrer hun sjappa, etter å ha blitt valgt til leder i januar.

Statoil-foreldre
– Jeg var med og startet opp Harstad NU i 2001. Vi var en liten gjeng, og alle foreldrene til de som var med jobba i Statoil. Det var ikke bare lett, smiler Silje. Hun ble vervet i Natur og Ungdom av sin søster Aase Kristine, som i likhet med bror Håvard også har vært innom de slitte kontorene til Natur og Ungdom i Torggata i Oslo. Hun beskriver seg selv som «gæren lokallagsperson» de første årene i NU. I opposisjon til lederne i Oslo, og med stadige innlegg som førte henne nær den beryktede møteplagertoppen.

– Hvis du hadde spurt andre som var med i NU de første fem årene, hadde de aldri trodd at jeg skulle bli leder. Men det er veldig morsomt, jeg kjenner meg selv veldig igjen i de som er med på NU-arrangementer nå.

Økende aktivitet
Hun overtar en organisasjon i medvind. NU har hatt rundt 7000 medlemmer i et par år, og økende aktivitet på lokalplan. Samtidig har de en sterk posisjon blant alle som arbeider med klima og energi, som i mange år har vært organisasjonens hovedfokus. Prioriteringen av klima har vært så sterk at flere har murret.

– Når NU jobber med fornybar energi, er det både klima og naturvern samtidig. Vi vil endre vindparker slik at de blir mindre ille for naturen, vi arbeider mot veiutbygginger som ødelegger natur, og mot nedbygging av matjord. Vi må se klimasaken og arbeidet for naturmangfold i sammenheng, hvis ikke taper vi begge sakene, sier Silje overbevisende.

– Må bli mer impulsive
Hun ønsker å utvide samarbeidet med Naturvernforbundet.

– Vi er en organisasjon i konstant utvikling med høy turnover, fordi folk blir «pensjonerte» når de er 25. Fornyingen sitter vel litt lenger inne i Naturvernforbundet. Jeg tror Naturvernforbundet må tørre å være mer impulsive, sier hun, før hun fortsetter:

– Vi samarbeider bedre enn på lenge sentralt, men fortsatt er det steder lokalt der vi ikke snakker sammen. Der trengs det innsats fra begge organisasjoner for å tilpasse seg.

Må være plass for alle
I år skal NU arbeide hardt for at regjeringen leverer en skikkelig klimamelding, og at de får passet sitt påskrevet dersom den ikke legger opp til nok kutt. Så skal norske fjorder berges mot utslipp fra gruveindustri, med rutilutvinning i Førdefjorden som den store prøvesteinen.

– Miljøvern handler om hvordan du vil at samfunnsutviklingen skal være. Vi må være bevisste på at vi får med alle som vil bidra. En av fordommene mot oss er at vi er byungdom som aldri har vært i skogen. Det er tull, mange har bakgrunn fra speideren, og er gode på naturbruk. Men hvis vi krever at alle som skal jobbe med miljøvern skal på skogtur minst en gang i uka, distanserer vi oss fra folk. Det må være plass for alle som vil gjøre en innsats, sier den nyvalgte NU-lederen.

Midtsidefisk

Arven etter lakseeventyret

15.06.2016

Norges største eksportartikkel etter oljen. Men også en næring som mange mener har fått vokse fritt, uten å rydde opp etter seg. I boka «Under overflaten» beskriver fiskerijournalist Kjersti Sandvik en arv etter lakseeventyret som kanskje aldri kan ryddes opp.

Selger forbudte arter
SE LISTA HER:

Selger forbudte fremmede planter

Sju forbudte fremmede planter er fortsatt til salgs i Norge. Dette er svartelista arter av verste sort, som sprer seg og gjør stor skade i norsk natur. Det viser en undersøkelse Natur & miljø har gjort.

Strandnellik foto bathyporeia Crative Commons-lisens

Snille planter til hagen din

Planlegger du hagearbeid i sommer? Da vil du kanskje oppdage at noen ganske vanlige planter ikke lenger er å få kjøpt. Det er innført forbud mot tretti planter som står på Artsdatabankens svarteliste. Her er et knippe «snille» planter du kan bruke!

Laget skogsbunn’

Skogsbunn i egen hage

15.06.2016

Hva med blåveis, marianøkleblom eller blåbær i hagen? Skogsbunn eller kanskje ei tyttebærtue? Det er fullt mulig å få norske planter til å trives i bed, potter og balkongkasser.

Eivind lan tog

Til Barcelona langs bakken

10.06.2016

Eivind Trædal og Lan Marie Nguyen Berg reiste fra Oslo til Barcelona med tog i påska i fjor. Naturvernforbundets magasin Natur & miljø gir deg guiden til hvordan du kan gjøre det samme, og hva som er fordelene fremfor fly.

Restartparty

12.04.2016

Miksmastere, hårfønere, blendere, lamper og CDspillere. For å nevne noe. Alt er ødelagt, men det meste kan restartes. Men hva gjør de fleste? De kaster det og kjøper nytt. Derfor begynte et lokallag av Friends of the Earth i London å arrangere restart parties.

Oslo, Tøyen 2014

Sofaens reise

12.04.2016

En sofa er ikke bare til å sitte i. Den er også en reise gjennom en families liv.

Oppslagsbilde

ALT for Førdefjorden

18.03.2016

De lenket seg fast for å stanse dumping av gruveslam i Førdefjorden. Det har kostet dem dyrt; arrestasjoner, bøter, opphold på glattcelle og snart venter rettssaker og soning av straff. Natur & miljø har viet denne plassen til dem.

Hiuttak%20jerv[1]

Skyter jervevalper med nakkeskudd

13.01.2016

Aldri før er flere jervefamilier drept i norske jervehi. Statens naturoppsyn (SNO) jakter med helikopter, graver opp hi og skyter nyfødte jervevalper med nakkeskudd. Når ungene er døde, dreper de mora. Jaktformen skaper sterke reaksjoner.