Foto: Naturvernforbundet Oslo og Akershus

Vern av naturområder

At Norge har mye vill natur er en myte. Gjennom det siste hundreåret er den inngrepsfrie naturen redusert til snaue 10 prosent av landets areal. Hva er verdien av urørt natur?

Fossefall, gammelskog, kulturlandskap, værharde fjellområder og undersjøiske tareskoger – variasjonen av naturtyper og landskap i Norge er fortsatt stor, men den er sårbar og den forsvinner i rekordfart.

Variert og uberørt natur er en forutsetning for at vi skal kunne beholde det biologiske mangfoldet vi har i dag. Men vill natur har også en verdi i seg selv.

Utbygginger i naturen er ikke alltid dramatiske hver for seg. Men det samlede presset på den urørte naturen er en stor trussel mot det rike naturmangfoldet. Naturvernforbundet kjemper for at nye utbygginger og menneskelig ferdsel i utmark og vassdrag må skje på en mest mulig skånsom måte overfor naturen. Samtidig er forurensning og klimaendringer trusler som også rammer vår urørte natur.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.06.2018

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets over 30 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene.

Myrhauk foto Steve Byland istockphoto

Dronningsetra: DNT på sidespor

11.03.2020

Mange av oss bærer på et bilde av et sted bak de bakerste blånene. Et sted hvor det fortsatt finnes områder med inngrepsfri natur og et intakt naturmangfold. Men det begynner å bli veldig langt mellom slike steder.

Sieidi og Turelva sett fra andre siden

Viktig elv reddes fra utbygging

02.03.2020

Turelva/Durejohka i Ullsfjord i Troms blir ikke utbygd. Det har olje- og energidepartementet bestemt. – Det er helt fantastisk, dette er ei viktig elv, sier Anne-Lise Mortensen, leder i Naturvernforbundet i Troms.

Skarnsundet redusert foto Jelena Safronova Istockphoto
Naturvernforbundet etterlyser fortgang i det marine vernearbeidet:

– Vern Børgin og Skarnsundet nå!

13.02.2020

– Norge er en viktig havnasjon, og norske havområder er seks ganger større enn landarealet vårt. Likevel ligger vi langt etter med det marine vernet. Nå trenger vi fortgang i arbeidet med å verne verdifulle områder i havet og langs kysten, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Vigdøla
Ny seier i vassdragskampen

Vigdøla reddet fra utbygging

18.12.2019

Regjeringen sier nei til utbygging av vannkraft i Vigdøla i Sogn og Fjordane. Saken føyer seg inn i en lang rekke seire i vassdragskampen den siste tiden. – Vi er så glade for dette vedtaket. Dette er en stor seier for naturen og friluftslivet. Nå er enda en viktig elv reddet fra utbygging, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Skarnsundet foto Jelena Safronova Istockphoto

Skarnsundet og Børgin vernes

08.10.2019

Norge skal verne minst 10 prosent av de sine viktigste kyst- og havområder innen 2020, men arbeidet har gått sent. I framlegg av Statsbudsjett sier Regjeringen at den i løpet av høsten 2019 vil verne flere verdifulle marine områder, inkludert de fantastiske områdene Skarnsundet og Børgin i Trøndelag.

XxxTurelva

– Nei til utbygging av Turrelva/Durejohka

03.09.2019

Naturvernforbundet ba i dag i Olje- og energidepartementet (OED) om å stanse utbygging av vannkraft i Turrelva/Durejohka i Troms. Hvis kraftverket bygges, vil det ramme naturmangfoldet, samiske kulturminner, reindrift og inngrepsfri natur.