Foto: Naturvernforbundet Oslo og Akershus

Vern av naturområder

At Norge har mye vill natur er en myte. Gjennom det siste hundreåret er den inngrepsfrie naturen redusert til snaue 10 prosent av landets areal. Hva er verdien av urørt natur?

Fossefall, gammelskog, kulturlandskap, værharde fjellområder og undersjøiske tareskoger – variasjonen av naturtyper og landskap i Norge er fortsatt stor, men den er sårbar og den forsvinner i rekordfart.

Variert og uberørt natur er en forutsetning for at vi skal kunne beholde det biologiske mangfoldet vi har i dag. Men vill natur har også en verdi i seg selv.

Utbygginger i naturen er ikke alltid dramatiske hver for seg. Men det samlede presset på den urørte naturen er en stor trussel mot det rike naturmangfoldet. Naturvernforbundet kjemper for at nye utbygginger og menneskelig ferdsel i utmark og vassdrag må skje på en mest mulig skånsom måte overfor naturen. Samtidig er forurensning og klimaendringer trusler som også rammer vår urørte natur.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.06.2018

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets over 30 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene.

Underskriftskampanje mot utbygging av vernede vassdrag med logoer
Underskriftskampanje

Ingen kraftutbygging i vernede elver!

14.01.2022 | Sist oppdatert: 14.01.2022

Signér underskriftskampanjen nedenfor og gi statsministeren klar beskjed: La vernede elver leve, uten demninger, rørgater, turbiner og kraftverk. Hele to tredeler av de store vassdragene våre er allerede berørt av kraftutbygging. Tørrlagte elver og mindre vann gjør at laks, ørret, fossekall og vårfluer forsvinner. Og vi minster muligheter for fiske, padling og naturopplevelser.

Vefsna foto Røed CC
11 organisasjoner med opprop til statsministeren

Ber Støre om å sikre vernede vassdrag

12.01.2022 | Sist oppdatert: 14.01.2022

I et opprop ber elleve miljø og friluftsorganisasjoner statsminister Jonas Gahr Støre om å gripe inn og hindre utbygging av vannkraft i vernede vassdrag. - Å oppheve vern av natur så snart det oppstår en krevende situasjon, er en farlig vei. Vi ber deg sikre de vernede vassdragene våre, står det oppropet.

E6 og Østfoldbanen ved Hølen i Vestby Foto Leif Harald Ruud cp
Trussel mot naturmangfoldet

Rapport avdekker store arealinngrep

05.01.2022 | Sist oppdatert: 17.01.2022

Veier, vann- og vindkraft, skogdrift og hyttefelt krever stadig mer naturareal. Men hvor mye, og til hvilken pris? Det har det ikke vært noen oversikt over – før nå.

Truls og Synnøve ved fin foss aug 21 utsnitt

Utbygging av verna vassdrag er en elendig løsning for å redde klimaet og naturen

31.12.2021 | Sist oppdatert: 31.12.2021

Elvenaturen er svært verdifull og vi trenger intakt natur og levende elver i møte med flom, tørke og klimaendringer. Høye strømpriser gir nærmest panikkartete forslag og nyttårsaften gikk energipolitikere fra regjeringspartiene ut og sier det er naturlig å diskutere vernede vassdrag når en energikommisjon skal se på hvordan Norge kan lage mer strøm. Naturvernforbundet reagerer sterkt på dette.

IMG_5613 Foto Håkon Borch

Dømt for flatehogst i naturreservat

26.11.2021 | Sist oppdatert: 26.11.2021

I januar 2020 ga Moss kommune grønt lys til flatehogst i Vardåsen naturreservat, men kommunen nektet å vedta et forelegg på 500 000 kroner fra politiet samme år. Nå er kommunen dømt til å betale en bot på 600 000 kroner, samt saksomkostninger på 50 000 kroner, i Søndre Østfold tingrett.

59301220_1576942289117419_8746268863248728064_o
Respekter høgsterettsdomen

Lytt til samane på Fosen, Marte Mjøs Persen!

16.11.2021 | Sist oppdatert: 16.11.2021

Heilt sidan planane om storskala vindkraftutbygging på Fosen vart annonserte tidleg på 2000-talet, har Naturvernforbundet protestert saman med reindriftsutøvarane i området. Me har åtvara om store naturinngrep i særeige kystkulturlandskap, og om samane sine urfolksrettar – men for døve øyre.