Foto: Naturvernforbundet Oslo og Akershus

Vern av naturområder

At Norge har mye vill natur er en myte. Gjennom det siste hundreåret er den inngrepsfrie naturen redusert til snaue 10 prosent av landets areal. Hva er verdien av urørt natur?

Fossefall, gammelskog, kulturlandskap, værharde fjellområder og undersjøiske tareskoger – variasjonen av naturtyper og landskap i Norge er fortsatt stor, men den er sårbar og den forsvinner i rekordfart.

Variert og uberørt natur er en forutsetning for at vi skal kunne beholde det biologiske mangfoldet vi har i dag. Men vill natur har også en verdi i seg selv.

Utbygginger i naturen er ikke alltid dramatiske hver for seg. Men det samlede presset på den urørte naturen er en stor trussel mot det rike naturmangfoldet. Naturvernforbundet kjemper for at nye utbygginger og menneskelig ferdsel i utmark og vassdrag må skje på en mest mulig skånsom måte overfor naturen. Samtidig er forurensning og klimaendringer trusler som også rammer vår urørte natur.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.06.2018

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets over 30 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene.

Skarnsundet foto Jelena Safronova Istockphoto

Skarnsundet og Børgin vernes

08.10.2019

Norge skal verne minst 10 prosent av de sine viktigste kyst- og havområder innen 2020, men arbeidet har gått sent. I framlegg av Statsbudsjett sier Regjeringen at den i løpet av høsten 2019 vil verne flere verdifulle marine områder, inkludert de fantastiske områdene Skarnsundet og Børgin i Trøndelag.

XxxTurelva

– Nei til utbygging av Turrelva/Durejohka

03.09.2019

Naturvernforbundet ba i dag i Olje- og energidepartementet (OED) om å stanse utbygging av vannkraft i Turrelva/Durejohka i Troms. Hvis kraftverket bygges, vil det ramme naturmangfoldet, samiske kulturminner, reindrift og inngrepsfri natur.

IMG_20190824_150636
Femti år gamle miljøsynder skal revideres:

Regjeringa må gi nytt liv til Skjoma

25.08.2019

Nesten 50 år etter at elva Skjoma ble regulert sønder og sammen var naturvernere fra hele landet i helgen samlet til vassdragstreff i Narvik og Skjomen. Statkraft tvinges nå til å se på gamle synder. Konsesjonen de fikk av Stortinget i 1969 skal revideres. Konsesjonen har ingen krav om minstevannføring i elva, og både storlaks- og storørretbestanden er nærmest utryddet.

Trillemarka traktorhogst Grunntj 02 juli 1996øe
Avdekker underrapportering av verdifull skog

Skandaløs feilregistrering i skog

26.06.2019

En fersk rapport fra det anerkjente biologiske konsulentselskapet BioFokus avdekker at skogbruket foretar svært alvorlig feilregistrering av biologisk verdifull skog.

Lillomarka
Vern av 29 nye skogområder

Gledelig med økt skogvern

24.06.2019

Naturvernforbundet ønsker vern av 29 nye skogområder velkommen – men etterlyser enda mer skogvern i tråd med forskning og Stortingets vedtatte mål.