Foto: Naturvernforbundet Oslo og Akershus

Vern av naturområder

At Norge har mye vill natur er en myte. Gjennom det siste hundreåret er den inngrepsfrie naturen redusert til snaue 10 prosent av landets areal. Hva er verdien av urørt natur?

Fossefall, gammelskog, kulturlandskap, værharde fjellområder og undersjøiske tareskoger – variasjonen av naturtyper og landskap i Norge er fortsatt stor, men den er sårbar og den forsvinner i rekordfart.

Variert og uberørt natur er en forutsetning for at vi skal kunne beholde det biologiske mangfoldet vi har i dag. Men vill natur har også en verdi i seg selv.

Utbygginger i naturen er ikke alltid dramatiske hver for seg. Men det samlede presset på den urørte naturen er en stor trussel mot det rike naturmangfoldet. Naturvernforbundet kjemper for at nye utbygginger og menneskelig ferdsel i utmark og vassdrag må skje på en mest mulig skånsom måte overfor naturen. Samtidig er forurensning og klimaendringer trusler som også rammer vår urørte natur.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.06.2018

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets 20 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene

Sitka skogbunn

– Forby «skogens brunsnegler»

06.06.2019

Pøbelgraner som sitka og lutz gjør stor skade. Likevel vil hverken Miljødirektoratet eller Landbruksdirektoratet forby utplanting. – Fremmede treslag er en alvorlig trussel mot mangfoldet i skogene våre. De er skogens brunsnegler, og må totalforbys, sier Arnodd Håpnes, fagleder i Naturvernforbundet.

Skjoma med lite vann
Vassdragstreff i Narvik 23.-25 august

Vil bringe livet tilbake til Skjoma

27.05.2019

Årets vassdragstreff finner sted fra 23. til 25. august i Skjomen ved Narvik, hvor naturvernere arbeider for å bringe mer liv tilbake i Skjoma etter femti år med vannkraft.

Foss ved briksdalsbreen foto AlexanderNikiforov Istockphoto
Ny vassdragsbrosjyre fra Naturvernforbundet

Unik og sårbar

03.04.2019

"Vår vassdragsnatur inneheld mykje levande rikdom. Mektige fossar og stilleflytande elver har forsynt menneska med gleder og føde i uminnelege tider", står det i innledningen til Naturvernforbundets nye vassdragsbrosjyre. Der pekes det på tretten vassdrag med så store naturverdier at de burde blitt vernet.

Styggegjølet langedalselva

Langedalselva på Sunnmøre er reddet

29.03.2019

Hvert år, etter at Kongen har holdt sin nyttårstale, vises Hellesyltfossen på tv. Fossen ligger i Langedalselva, ei elv som renner fra fylkesgrensa til Sogn og Fjordane og ut i verdensarvfjorden som går helt inn til Geiranger. Nå er elva reddet fra kraftutbygging.

Overblikk

Seier for mat og miljø i Vestby

20.03.2019

Delijordet i Vestby skal fortsatt brukes til matproduksjon, ikke kjøpesenter. IKEA trakk seg fra sine utbyggingsplaner i vinter, og det var knyttet spenning til hvordan området nå skulle utnyttes.

Svartisen foto Julian G Albert CC
Klar oppfordring til Meløy kommunestyre:

– Nei til isbiter fra Svartisen

13.03.2019

Naturvernforbundet ber kommunestyret i Meløy si nei til planene om uttak av flere tusen tonn is årlig fra Svartisen. I et brev til politikerne i kommunen fraråder forbundet sterkt å tillate industrivirksomhet i det sårbare fjellområdet.