Foto: Naturvernforbundet Oslo og Akershus

Vern av naturområder

At Norge har mye vill natur er en myte. Gjennom det siste hundreåret er den inngrepsfrie naturen redusert til omlag 10 prosent av landets areal. Hva er verdien av urørt natur?

Fossefall, gammelskog, kulturlandskap, værharde fjellområder og undersjøiske tareskoger – variasjonen av naturtyper og landskap i dette landet er fortsatt stor, men den er sårbar og den forsvinner i rekordfart.

Variert og uberørt natur er en forutsetning for at vi skal kunne beholde det biologiske mangfoldet vi har i dag. Men vill natur har også en verdi i seg selv.

Utbygginger i naturen er ikke alltid så dramatiske hver for seg. Men det samlede presset på den urørte naturen er en stor trussel mot det rike naturmangfoldet. Naturvernforbundet kjemper for at nye utbygginger og menneskelig ferdsel i utmark og vassdrag må skje på en mest mulig skånsom måte overfor naturen.

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.07.2011

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets 20 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene

Eidsfossen-5 Foto Ivar Øyan

Kraftutbygging ødelegger fiskeparadis

27.04.2017

Regjeringen har vedtatt det største og mest naturødeleggende utbyggingsalternativet for Tolgafallene i Glomma. Sikk i strid med alle faglige råd fra NVE, Miljødirektoratet, fylkesmannen og Tolga kommune.

Østmarka NP

Ny optimisme rundt Østmarka nasjonalpark

17.01.2017

Selv i en ulvetid for naturvernet er håpet lysegrønt for en ny nasjonalpark i Østmarka utenfor Oslo. Alle partiene minus FrP, H og SP står bak et forslag i Stortinget om at regjeringen nå må utrede prosjektet.

Oddvar Skre ved Dalelva 30

Eventyrlig elv reddet

13.12.2016

Hvis du noen gang har vært i Rullestadjuvet, glemmer du det aldri. Nå er det reddet fra kraftutbygging, etter iherdig innsats fra Naturvernforbundet og Turistforeningen.

Del av Opo mellom Skåre og Odda Foto Dag Endre Opedal utsnitt

Regjeringen vil bygge ut vernet vassdrag

15.11.2016

Krefter i regjeringspartiene har lenge prøvd å bygge kraftverk i vernede vassdrag. Nå er flomutsatte Opo i Hordaland utpekt som brekkstang. På klassisk vis er saken satt opp til hastebehandling på Stortinget etter anbefaling fra regjeringen om utbygging.

Kalvvatnan(1)
Olje- og energidepartementet sier nei til vindkraftanlegg

Kalvvatnan er reddet

11.11.2016

Det blir ikke vindkraftverk i Kalvvatnan likevel. Olje- og energidepartementet sa i dag nei til kraftplanene. – En gledens dag, sier leder i Naturvernforbundet Silje Ask Lundberg.

Kampen om fjordane blide fra plakat2

Fjordkamp på kino

08.11.2016

Den prisvinnende dokumentaren «Kampen om fjordane» vises nå på kino i en rekke norske byer. – Filmen griper direkte inn i Naturvernforbundets hjertesaker. Gå og se den! oppfordrer generalsekretær Maren Esmark.