Foto: Naturvernforbundet Oslo og Akershus

Vern av naturområder

At Norge har mye vill natur er en myte. Gjennom det siste hundreåret er den inngrepsfrie naturen redusert til snaue 10 prosent av landets areal. Hva er verdien av urørt natur?

Fossefall, gammelskog, kulturlandskap, værharde fjellområder og undersjøiske tareskoger – variasjonen av naturtyper og landskap i Norge er fortsatt stor, men den er sårbar og den forsvinner i rekordfart.

Variert og uberørt natur er en forutsetning for at vi skal kunne beholde det biologiske mangfoldet vi har i dag. Men vill natur har også en verdi i seg selv.

Utbygginger i naturen er ikke alltid dramatiske hver for seg. Men det samlede presset på den urørte naturen er en stor trussel mot det rike naturmangfoldet. Naturvernforbundet kjemper for at nye utbygginger og menneskelig ferdsel i utmark og vassdrag må skje på en mest mulig skånsom måte overfor naturen. Samtidig er forurensning og klimaendringer trusler som også rammer vår urørte natur.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.06.2018

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets over 35 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene.

Skurvedalen, CIMG0086

Storslått naturopplevelse reddet

24.11.2017 | Sist oppdatert: 25.11.2017

Det blir ikke vannkraft i den vakre og verdifulle Skurvedalsåna, som ligger i nærheten av Preikestolen i Rogaland. Det ble bestemt av Olje- og energidepartementet (OED) i dag.

Finsefondet pris 2017
Finsefondet:

Viktig pris til Naturvernforbundet

03.10.2017 | Sist oppdatert: 03.10.2017

Naturvernforbundet jublet da organisasjonen sist helg kunne kvittere ut 300 000 kroner fra Finsefondet. Finsefondet er opprettet for å støtte aktører som bidrar til å styrke vern av norsk fjellnatur.

Vindturbiner Bessakerfjellet foto Lene Liebe

Regjeringens skryteliste bommer!

05.09.2017 | Sist oppdatert: 05.09.2017

Regjeringen har ført en villet politikk som gjør det enda lettere å bygge ned norsk natur. Det går det ikke an å skryte seg vekk fra.

Eidsfossen-5 Foto Ivar Øyan

Kraftutbygging ødelegger fiskeparadis

27.04.2017 | Sist oppdatert: 27.04.2017

Regjeringen har vedtatt det største og mest naturødeleggende utbyggingsalternativet for Tolgafallene i Glomma. Sikk i strid med alle faglige råd fra NVE, Miljødirektoratet, fylkesmannen og Tolga kommune.

Østmarka NP

Ny optimisme rundt Østmarka nasjonalpark

17.01.2017 | Sist oppdatert: 17.01.2017

Selv i en ulvetid for naturvernet er håpet lysegrønt for en ny nasjonalpark i Østmarka utenfor Oslo. Alle partiene minus FrP, H og SP står bak et forslag i Stortinget om at regjeringen nå må utrede prosjektet.