Skogvern

I Norge har vi gjennom årtier hogd ned våre blandingsskoger og erstattet dem med ensartede tette granskoger. På verdensbasis forsvinner skogområder tilsvarende 36 fotballbaner hvert minutt. Jo mer skog vi ødelegger, jo vanskeligere blir det for artene som bor der å overleve.

Skal vi bevare mangfoldet av planter, insekter og dyr må vi også verne leveområdene deres. Mange arter er avhengige av helt spesifikke vegetasjonstyper for å overleve, og skogvern er derfor en viktig del av arbeidet for det biologiske mangfoldet.

Skogbruk og menneskelig inngripen i gamle skogområder fører ofte med seg et totalt skifte av biologisk sammensetning. Områder med stor diversitet har gjennom årtier blitt hogd ned, og tette artsfattige granskoger har ofte blitt plantet isteden. Dette betyr at mangfoldet i området forsvinner, og trærne i ett område blir stort sett like store og like gamle.

At skogsområdene stykkes opp skaper også problemer for mange trearter når de skal spre seg naturlig. I tillegg mister skogsområdene de døende og råtnende trærne i skogbunnen som er en viktig del av kretsløpet i skogen. Dette forandrer igjen livsgrunnlaget for andre arter i området, med det resultat at artsmangfoldet reduseres.

Flesteparten av de truede artene i Norge bor i skogen. I årtier har vi hogd ned våre blandingsskoger, erstattet dem med ensartede tette granskoger og mistet unike - og for mange arter livsviktige - naturområder på veien.

Bare 3,1 prosent av den produktive skogen i Norge er vernet (desember 2017). Ca 1,2 prosent av den gjenværende skogen er eldre enn 120 år («gammelskog»). Skogforskere har konkludert med at 10 prosent av den mest verdifulle skogen må vernes dersom vi skal klare å hindre tap av arter i skogene våre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.06.2018

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets over 30 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene.

Ramsås_hogstfelt 2
Naturvernforbundets landsmøte krever endringer i norsk skogbruk

– Intensiv hogst truer norske skoger

25.04.2021 | Sist oppdatert: 25.04.2021

– Situasjonen for norske skoger er dramatisk. Dagens skogsdrift truer mangfoldet i skogen og er også dårlig for klimaet. Vi går nå ut og krever store endringer i norsk skogforvaltning, sier Truls Gulowsen, nyvalgt leder i Naturvernforbundet.

Ramsås_hogstfelt 1 lite
Ny rapport kan endre skogvernet

Frykter rasering av de siste naturskogene

09.04.2021 | Sist oppdatert: 09.04.2021

I en ny rapport foreslår Miljødirektoratet og Landbruksdepartementet en ordning som kan føre til at de minst økonomisk lønnsømme skogene blir vernet, ikke de biologisk mest verdifulle områdene. – Hvis regjeringen følger opp dette, får vi en fryktelig farlig utvikling hvor de siste verdifulle naturskogene kan bli hogd, sier fagleder Arnodd Håpnes i Naturvernforbundet.

Trillemarka traktorhogst Grunntj 02 juli 1996øe
Avdekker underrapportering av verdifull skog

Skandaløs feilregistrering i skog

26.06.2019 | Sist oppdatert: 26.06.2019

En fersk rapport fra det anerkjente biologiske konsulentselskapet BioFokus avdekker at skogbruket foretar svært alvorlig feilregistrering av biologisk verdifull skog.

Lillomarka
Vern av 29 nye skogområder

Gledelig med økt skogvern

24.06.2019 | Sist oppdatert: 24.06.2019

Naturvernforbundet ønsker vern av 29 nye skogområder velkommen – men etterlyser enda mer skogvern i tråd med forskning og Stortingets vedtatte mål.

Sitka skogbunn

– Forby «skogens brunsnegler»

06.06.2019 | Sist oppdatert: 07.06.2019

Pøbelgraner som sitka og lutz gjør stor skade. Likevel vil hverken Miljødirektoratet eller Landbruksdirektoratet forby utplanting. – Fremmede treslag er en alvorlig trussel mot mangfoldet i skogene våre. De er skogens brunsnegler, og må totalforbys, sier Arnodd Håpnes, fagleder i Naturvernforbundet.