Godfarfoss

Godfarfoss. Foto: Øystein Engen

Vassdrag

Etter hundre år med kraftutbygging har to tredeler av de store norske vassdragene blitt regulert. Sju av de ti høyeste fossene er bygd ut. Ved årtusenskiftet sa politikerne stopp. Tiden for store vannkraftutbygginger var forbi.

Tenk deg et Norge helt uten brusende elver og  fossefall. Hvor mye er det greit å bygge ut? Hva slags natur ønsker vi?

Kombinasjonen av mye nedbør og et terreng med store høydeforskjeller, har gjort den norske elvenaturen rik og variert.  Den har også gitt oss et enormt potensiale for kraftproduksjon, noe vi benyttet oss av på 1900-tallet og bygde ut hele to tredjedeler av dette potensialet. Det var ikke uten konsekvenser.

Den mest åpenbare konsekvensen av å legger fosser og vassdrag i rør er den rent estetiske - en viktig del av naturen forsvinner, og området skifter helt karakter.Konsekvensene for det biologiske mangfoldet er kanskje mindre synlig, men tilgangen til vann er helt avgjørende for økosystemene i tilknytning til fossene og elvene.

De store utbyggingene i forrige århundre førte ofte til at arter helt eller delvis forsvant, noe som igjen påvirket andre arter i store områder rundt. Minst 26 norske elver har mistet laksebestanden på grunn av vassdragsregulering. I flere tilfeller har utbyggingene også påvirket det lokale klimaet.

Kampen for å verne vassdragene startet så tidlig som på 20-tallet. I 1973 ble den første verneplanen for vassdrag vedtatt i Stortinget, men det var først i 2001 daværende statsminister Jens Stoltenberg i sin nyttårstale kunne proklamere at  "Vi er nå kommet dit at tiden for nye store vannkraftutbygginger i Norge er over."

I 2009 kom den sjette og foreløpig siste utvidelsen av verneplanen for norske vassdrag. Planen består nå av 393 objekter, og omfatter ulike vassdrag som til sammen skal utgjøre et representativt utsnitt av Norges vassdragsnatur. Verneplanen er vedtatt i Stortinget, og er en bindende instruks overfor Regjeringen. Det kan imidlertid søkes om konsesjon for bygging av mikro-og minikraftverk i vernede vassdrag.

Artikkelen ble sist oppdatert: 29.10.2014

Hva gjør vi - til nett

Hva gjør vi?

Naturvernforbundet jobber over hele landet for å ta vare på naturen. Våre fylkes- og lokallag kjemper for å ta vare på de lokale naturperlene, der du bor.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Det er naturen som gjør at det går an å leve på jorda. Den gir oss ren luft, rent vann, medisiner, mat og unike opplevelser.

Hva kan du gjøre

Hva kan du gjøre?

Naturvernforbundets 20 000 medlemmer gjør en forskjell. Men vi trenger flere. Dette gir oss mer gjennomslag for de gode løsningene

Oystesevassdraget-reddet

Vil verne Hardangers smykke

13.12.2017

- Det er gledelig at Arbeiderpartiet, SV og MDG vil verne Øystesevassdraget, som er svært viktig for naturmangfold og landskap i Hardanger. Det sier leder Silje Ask Lundberg i Naturvernforbundet, som helhjertet støtter verneforslaget fra de tre partiene.

Teinefoss foto Richard CC
NVE sier nei til kraftverk i Tovdalsvassdraget:

Vernet elv reddet fra utbygging

05.12.2017

Det blir ingen kraftutbygging i det vernede Tovdalsvassdraget, det har Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) bestemt. – En seier for enestående elvenatur, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Demning  i vassdrag
Ber om grundig vurdering av effektkjøring i vassdrag

Frykter store skader av Skottlandskabelen

26.11.2017

Seks natur- og miljøorganisasjoner ber om grundig vurdering av miljøkonsekvensene før søknaden om bygging av strømkabel til Skottland behandles. Organisasjonene frykter store skader av effektkjøring i norske vassdrag.

Skurvedalen, CIMG0086

Storslått naturopplevelse reddet

24.11.2017

Det blir ikke vannkraft i den vakre og verdifulle Skurvedalsåna, som ligger i nærheten av Preikestolen i Rogaland. Det ble bestemt av Olje- og energidepartementet (OED) i dag.

Eidsfossen-5 Foto Ivar Øyan

Kraftutbygging ødelegger fiskeparadis

27.04.2017

Regjeringen har vedtatt det største og mest naturødeleggende utbyggingsalternativet for Tolgafallene i Glomma. Sikk i strid med alle faglige råd fra NVE, Miljødirektoratet, fylkesmannen og Tolga kommune.

Oddvar Skre ved Dalelva 30

Eventyrlig elv reddet

13.12.2016

Hvis du noen gang har vært i Rullestadjuvet, glemmer du det aldri. Nå er det reddet fra kraftutbygging, etter iherdig innsats fra Naturvernforbundet og Turistforeningen.