Godfarfoss er vedatt utbygd i dag.

Godfarfoss er vedatt utbygd i dag. Foto: Øystein Engen

Godfarfoss bygges ut

- Et hardt slag mot naturen

Regjeringens tillatelse til utbygging av Godfarfoss, betyr enda et trist tap av verdifull vassdragsnatur, sier Lars Haltbrekken leder i Naturvernforbundet.

Godfarfoss er på Naturvernforbundets liste over de tolv mest verdifulle vassdraga i landet. Men nå har Olje- og energidepartementet godkjent utbygging av Godfarfoss kraftverk, som vil ta kreftene fra elva.

-    Dette er en unødvendig  og naturødeleggende utbygging. Vi mister enda en bit uberørt natur som er hjem til sårbare og truede arter, sier Haltbrekken.

Godfarfoss skulle vært med i vernet  av Dagalifallene i 1981 i forbindelse med nasjonsparken på Hardangervidda. Men nå går den nederste del av vassdraget med flotte fossefall og stryk tapt.

-    Denne elva har gitt oss flotte fiskemuligheter og gode turområder, og er ikke minst et majestetisk syn. Nå skal disse evige verdiene veksles inn i kilowattimer. Det er en dårlig byttehandel, særlig når vi vet at naturen kunne vært spart hvis vi bare satset på energieffektivisering, sier Haltbrekken.

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.02.2015