• Klimabloggen

Klimahistorier fra inn og utland

Nnimmo Bassey (Nigeria)

Nnimmo Bassey er en av grunnleggerne av den nigerianske miljøorganisasjonen, Environmental Rights Action (ERA) hvor han var direktør frem til 2013. Fra 2008-2012 var Nnimmo styreleder i Friends of the Earth International (FOEI), verdens største grasrotbasete miljønettverk. Han er i dag direktør i Health of Mother Earth Foundation.

Nnimmo, og ERAs, arbeid knytter seg i hovedsak til miljøskadene fra oljeindustrien i Afrika. Under kampanjetittelen «Keep the oil in the soil» samarbeider ERA med lokalsamfunn berørt av oljeutvinning og for å påvirke nasjonale og internasjonale myndigheter.

I 1998 vant Environmental Rights Action Sofieprisen og i 2009 ble Nnimmo nevnt som en av TIME magazines «Hero of the Environment«. I 2012 ble Nnimmo tildelt Raftoprisen.

Innlegg

Nigeria_ballot_box
Innlegg:

Illusjoner og realiteter om valg

27.03.2015

Som mange andre ord og begreper som har mistet sin betydning og blitt uklare er demokrati ikke mer en myte. Definisjonen om folkets styre gjennom folket for folket er ikke mer enn ønsketenkning. Et folkestyre ville ikke godtatt at folket ble behandlet som brikker i et politisk spill. La oss ta Nigeria som eksempel.

800px-Oxfam_East_Africa_-_SomalilandDrought011

Klima og sult i Afrika

19.03.2015

Når Afrika portretteres som sultende og sårbart er det vanskelig å argumentere mot usunn mat. Vi blir i stede møtt med argumentet om at en tigger ikke har noe valg.

Publishwhatyoupump

Publish what you pump

16.12.2014

Vi vet ikke hvor mye olje som produseres i Nigeria. Derfor kan vi heller ikke kontrollere om oljeinntektene forsvinner i korrupsjon. Og vi får dårligere kontroll med hvor mye olje som "forsvinner" som forurensning.

FOEI-IKOT

Miljø er livet

18.03.2014

«Miljøet er livet vårt». Dette er et ofte brukt ordtak blant oss i Nigeria. En miljøaktivist fra Nigerdeltaet fanget essensen av ordtaket når han sa at «for å drepe et folk, alt du behøver gjøre er å ødelegge miljøet deres».

Jeg vil bli politiker!

10.03.2014

Å gå inn i politikken anses ofte for å være en vei ut av hverdagens sosioøkonomiske utfordringer.