• Klimabloggen

Klimahistorier fra inn og utland

Nnimmo Bassey (Nigeria)

Nnimmo Bassey er en av grunnleggerne av den nigerianske miljøorganisasjonen, Environmental Rights Action (ERA) hvor han var direktør frem til 2013. Fra 2008-2012 var Nnimmo styreleder i Friends of the Earth International (FOEI), verdens største grasrotbasete miljønettverk. Han er i dag direktør i Health of Mother Earth Foundation.

Nnimmo, og ERAs, arbeid knytter seg i hovedsak til miljøskadene fra oljeindustrien i Afrika. Under kampanjetittelen «Keep the oil in the soil» samarbeider ERA med lokalsamfunn berørt av oljeutvinning og for å påvirke nasjonale og internasjonale myndigheter.

I 1998 vant Environmental Rights Action Sofieprisen og i 2009 ble Nnimmo nevnt som en av TIME magazines «Hero of the Environment«. I 2012 ble Nnimmo tildelt Raftoprisen.

Innlegg

Et økologisk forsvar

28.02.2014

Flere av de største krisene vi står overfor i dag er tett knyttet til vår oppfatning av naturen.

Nnimmo-blogg-upinsmoke-gasflare

Opp i røyk

28.01.2014

Jeg tilbrakte nylig en rolig lørdagskveld sammen med noen unge, fremadstormende nigerianere på stranden ved Ibeno i Akwa Ibom.

Mandela i bekken

02.01.2014

Mens verden var oppslukt av Madibas begravelse i Sør-Afrika, er det kanskje ikke alle som fikk med seg at han stadig lever i de gjørmete bekkefarene i Niger-deltaet.

Ken-Saro-Wiwa-in-1993-001

Taushet er svik

15.11.2013

Mørke skyer la seg over Nigeria den tiende november for 18 år siden.

Blir vi jordens bøddel?

10.06.2013

Med mindre vi klarer å vende oss av avhengigheten av fossile energikilder gjør vi oss til jordens bøddel. Vi tør påstå dette fordi bevisene om menneskeskapte klimaendringer blir stadig tydeligere.