• Klimabloggen

Klimahistorier fra inn og utland

Stemmeurner i Nigeria

Stemmeurner i Nigeria.

Innlegg:

Illusjoner og realiteter om valg

Som mange andre ord og begreper som har mistet sin betydning og blitt uklare er demokrati ikke mer en myte. Definisjonen om folkets styre gjennom folket for folket er ikke mer enn ønsketenkning. Et folkestyre ville ikke godtatt at folket ble behandlet som brikker i et politisk spill. La oss ta Nigeria som eksempel.

For å stille til valg trengs store sekker med penger. Prislappen på å bli nominert er så høy at den skaper barrierer for eventuelle kandidater med et oppriktig ønske om å arbeide for folket. Kandidater som søker en bit av nasjonens kake eller titler som ærede, høyhet eller hva det måtte være har derimot mindre problemer med å stille til valg. Demokrati altså.

Med valget i Nigeria rett rundt hjørnet, ser vi da tilbud fra partiene om å få til endring av systemet? Hvor mange tør i det hele tatt stille spørsmålet? Forfatter og aktivist Blossom Nnodim skrev nylig på Twitter at hun gledet seg til valget var over slik at vi kunne begynne å tenke igjen. Jeg er helt enig. Massemedia og sosiale medier er fulle av selvfølgeligheter og gladiatorer som er ute etter blod til jubelrop fra deres tilhengere.

De politiske partiene er ikke noe bedre. Dette er egentlig ikke overraskende da deres trosbekjennelse er neoliberalisme og at partienes hovedpersoner søker rollen som mellommenn på en måte som minner om kolonitiden. Hovedstrategien for å styrke økonomien er mer utvinning av naturressurser. Dette er en attraktiv strategi fordi de ikke gidder vurdere de negative konsekvensene som forurensning og sosial nød. Konsekvensene må først og fremst bæres av de fattigste. Det minste en bør forlange er at de negative konsekvensene inkluderes i prisen til produktet. Når et selskap for eksempel får tillatelse til å utvinne de gaver vi har fått fra naturen burde selskapet betale et depositum som går til opprydning av eventuell skade.

Valgkamper er teater med kostymer, dans og drama. Folkets rolle i å skape nasjonens fremtid starter når valgkamptoget forlater stasjonen og ender ved stemmeurnen. La oss håpe dette endrer seg.

Nigerias fremtid bør bygges av folk, ikke politikere med ambisjoner på egne vegne. Dette er en av grunnene til at lokale myndigheter bør være finansiert av staten med mål om lokalt tilpasset utvikling. Da får vi muligheten til å la folket sitte i førersete for å bedre samfunnet der de bor.

Hva så med politikere med en forkjærlighet for turneer til utlandet med mål om å tiltrekke utenlandske investeringer? Innebærer ikke dette liten tillitt til lokale entreprenører og offentlige institusjoner som drivere for nasjonens utvikling? Turneene er arenaer for innrømmelser overfor transnasjonale selskaper som ser nasjonen vår som lagerhus av råmaterialer som kan utnyttes. Noen ganger sees vi også som lagerhus klare til å ta imot gammelt utstyr og diverse søppel.

Overgang fra ett parti til et annet er blitt en dyd for Nigerianske politikere. Folkevalgte politikere hopper over til nye partier i åpne show. De viser forakt for innbyggerne som stemte på dem og plattformen de gikk til valg på.

Heldigvis har endringen av valgdagen fra 14. februar til 28. mars hjulpet med å roe spenningen som har preget landet. Innbyggerne kan nå se forbi datoene og stemmeurnene. Vi har fått nok av de alltid tilstedeværende valgplakatene og flaggene som hindrer oss i å se klart. Nå må vi alle tilbake til tegnebrettet for å bygge fremtiden.

Image

ImageNnimmo Bassey er en av grunnleggerne av den nigerianske miljøorganisasjonen, Environmental Rights Action (ERA) hvor han var direktør frem til 2013. Fra 2008-2012 var Nnimmo styreleder i Friends of the Earth International (FOEI), verdens største grasrotbasete miljønettverk. Les alle hans innlegg her.

Image