• Klimabloggen

Klimahistorier fra inn og utland

oljesøl

Foto: Friends of the Earth.

Innlegg:

Miljø er livet

«Miljøet er livet vårt». Dette er et ofte brukt ordtak blant oss i Nigeria. En miljøaktivist fra Nigerdeltaet fanget essensen av ordtaket når han sa at «for å drepe et folk, alt du behøver gjøre er å ødelegge miljøet deres».

Nigerdeltaet er et unikt miljø. Det er blant annet hjem til Afrikas største mangroveskoger som spenner seg over et området på mer enn 20 000 kvadratkilometer. Beltet med mangroveskoger beskytter kystlinjen mot kysterosjon og gir mat og bygningsmaterialer til lokalbefolkningen. Beskyttelse av slike naturområder er avgjørende fordi vi lever av naturen. Dette er verdier som ikke kan beskrives med penger. Vi drikker vannet og fisker i det der det er mulig. Det er derfor vi sier at naturen er livet vårt.

Dessverre er Nigerdeltaet blitt et stort laboratorium for utnyttelse av miljøet og befolkningen i området. Nigerdeltaet har den lite misunnelsesverdige æren av å bli omtalt som et av verdens ti mest forurensende områder. 5 284 oljebrønner, mer enn 7 000 kilometer med oljerørledninger, 10 oljeterminaler, 4 oljeraffinerier og 10 gassanlegg. Deltaet er blitt et industriområde og det er vi som bor der som bærer konsekvensen.

Image

ImageNnimmo Bassey er en av grunnleggerne av den nigerianske miljøorganisasjonen, Environmental Rights Action (ERA) hvor han var direktør frem til 2013. Fra 2008-2012 var Nnimmo styreleder i Friends of the Earth International (FOEI), verdens største grasrotbasete miljønettverk. Les alle hans innlegg her.

Image