• Klimabloggen

Klimahistorier fra inn og utland

Publish what you pump

Innlegg:

Publish what you pump

Vi vet ikke hvor mye olje som produseres i Nigeria. Derfor kan vi heller ikke kontrollere om oljeinntektene forsvinner i korrupsjon. Og vi får dårligere kontroll med hvor mye olje som "forsvinner" som forurensning.

Derfor gir vi initiativet "Publish what you pay" en ny vri. Vi sier "Publish what you pump".

Dersom vi får vite hvor mye olje som utvinnes kan vi sammenlikne dette med hvor mye olje som blir solgt. Da får vi oversikt over hvor mye som forsvinner på veien. Enten at oljen stjeles, eller at den lekker ut i naturen. Vi vet i dag kun hvor mye som går gjennom ulike distribusjonssentraler.

Manglende oversikt over dette skaper forvirring. Finansministeren i Nigeria sier 400 000 fat med olje forsvinner hver dag. Oljeministeren sier 160 000 fat. Oljeselskapet Shell sier 150 000 fat. Dette er uansett enorme mengder olje som bare blir borte.

Image

ImageNnimmo Bassey er en av grunnleggerne av den nigerianske miljøorganisasjonen, Environmental Rights Action (ERA) hvor han var direktør frem til 2013. Fra 2008-2012 var Nnimmo styreleder i Friends of the Earth International (FOEI), verdens største grasrotbasete miljønettverk. Les alle hans innlegg her.

Image