• Oslo og Akershus

Bål i Grefsenkollen, januar kopi

Kartlegging av grønne undervisningsområder i bydel Nordstrand i Oslo kommune

NOA har lenge ønsket å få kartlagt nærskogsområder som benyttes av skoler og barnehager. Dette fordi vi mener disse områdene er spesielt viktige som kilder for at barn og unge skal bli kjent med natur. I tillegg er disse områdene under særlig press for utbygging, når Oslo vokser. Vi takker Vanessa Marie Ellingsen, Mariann Fredriksen, Lars Fredrik Midtbø, Lea Floyd Myklebust og Liudmila Pechinkina som har kartlagt nærskogsområder i bydel Nordstrand.

Østmarka NP

Ny optimisme rundt Østmarka nasjonalpark

Selv i en ulvetid for naturvernet er håpet lysegrønt for en ny nasjonalpark i Østmarka utenfor Oslo. Alle partiene minus FrP, H og SP står bak et forslag i Stortinget om at regjeringen nå må utrede prosjektet.

Artikkel_20161210_150930

Blir det flatehogst i Bærum?

Naturvernforbundet i Oslo og Aksershus (NOA) har i helgen funnet flere sjeldne arter i Bærum. Blant annet den sterkt truede arten flammekjuke. Dette er funn nr 6 av denne arten i Norge!

Noa julemarked FM2
Julemarkeder 3., 4., 10. og 11.12

Julemarkeder

NOA deltar på julemarked på Norsk Folkemuseum og på Gammeldags jul på Vøienvolden. Vi ønsker å gi julemarkedsgåere en eventyrlig juletid. Til dette trenger vi hjelpere. Har du tid?

Copy 1-11

Fullt hus på Litteraturhuset

Arne Nævra fylte Litteraturhusets største sal på en tirsdag kveld. Mange ville være med på skogsopplevelsene. Live kåsseri og bilder i verdensklasse er ikke hverdagskost.

Copy 1-1010678

Nordmarka Krokskogen Landskapsvernområde

Fire og år og mange diskusjoner har ført frem til et nytt type verneforslag. Vi ser for et større landskapsvernsområde nord i Nordmarka og på Krokskogen som sikrer restaurering av borealt skogøkosystem, gjennskaper store sammenhengende skogsområder med naturpreg i Marka og samtidig gir rom for produksjon av tettvokst høykvalitetstømmer, basert på fleralderskogbruk.