• Oslo og Akershus

Justering av Markagrensa

Som varslet skal Markagrensa nå justeres og tilpasses, slik at den ikke lager unaturlige skiller av tomter og lignende. I det store er denne justeringen ikke særlig problemattisk, sett fra NOA sitt synspunkt. Allikevel er det enkelte tilfeller som ikke ligner på justeringer. Ett av disse er Lahaugmoen skytebane i Skedsmo kommune.

Bevar Marka_20150923_bilde

5.605 underskrifter mot aktivitetssoner i marka

5.605 underskrifter mot forslaget om å anlegge aktivitetssoner i marka ble i dag overrakt til Pia Farstad von Hall i samferdsels- og miljøkomitéen. Dette er sterkt uttrykk for ønsket om å bevare marka som et allsidig natur- og friluftslivsområde der naturopplevelsene står i fokus.

Familietur til Lutvann

Familietur til Lutvann. Natur, kultur og opplevelser.

Lurer du på hva du skal gjøre på søndag? NOA inviterer på tradisjonell og utradisjonell søndagstur til Lutvann. Det blir tur, men det blir også mulighet for å fiske, for å lære mer om skogen vår. Kanskje får vi også mulighet til å padle på Lutvann, der vannet er glassklart og du kan se bunnen selv der vannet er dypt. Vi brenner bål. Og de som har lyst på en lenger tur kan bli med på utforsking av omliggende åser.

20150609_Lillomarka_m_idrett

Takk for avklaring om Ravnkollen

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) har i 50 år hatt sikring av Marka og friluftslivet i Marka som hovedoppgave. Frustrasjonene har vært mange, men de siste tiårene har vi ant en lysning. Kommuneskogene har gått over til mer menneskevennlige hogstmetoder, verneandelen er gått fra null til 8 % og vi har fått markaloven som sikrer markagrensa. Trodde vi.

TROLLVANN5

BEVAR MARKA! SI NEI TIL AKTIVITETSSONENE!

Marka er allerede en gedigen aktivitetssone. 86 % av befolkningen over 16 år bruker Marka. De bruker den slik den er og med den tilretteleggingen som finnes. Og de er fornøyd. Veldig fornøyd. Den ekstra tilretteleggingen som trengs for denne gruppa kan fint gjennomføres etter Markaloven, det trengs ingen aktivitetssoner.

Treklatring
Nei til aktivitetssoner i marka

IKKE TA MARKA!

86 % av Oslos befolkning bruker Marka. Bruken er i all hovedsak uorganisert, initiert av den enkelte bruker. De bruker Marka slik den er. Med den tilretteleggingen som finnes. Og er fornøyde.

CP junjul 11 021v2
Aktivitetssoner i marka skrevet av Kristin Lund

MARKA MÅ OPPRETTHOLDES SOM ET FELLESSKAPSGODE – OGSÅ FOR BEFOLKNINGEN PÅ ØSTKANTEN

Tilnærmet hele randsonen av Østmarka langs Østensjø bydel er i forslaget til ny kommuneplan foreslått som ”aktivitetssone”. Allerede i dag åpner Markaloven for adgang til å legge til rette for relevant idrettsaktivitet, som utvidelse av skianlegget på Skullerudstua. Det nye forslaget innebærer at terskelen for å foreta inngrep til fordel for tilrettelagt aktivitet senkes.