• Oslo og Akershus

Artsjakt_app

Bli med på artsjakt med NOA!

09.02.2017

Er du turglad og vil være med å begrense flatehogstene i Oslomarka? Mange mennesker som bor rundt i Oslomakas 19 kommuner reagerer på ødeleggelsene alle flatehogstene fører med seg. Ofte er det ens egne nærområder som blir berørt. Ta kontakt på skogsaker@noa.no for å bidra i artsjakten.

Kurs i bruk av uteklasserommet for lærere

Bli med ut i skogen sammen med Oslo kommunes skogvoktere og NOA. Kurset er ca to timer langt, i variert skog sammen med skogvokter. Det blir formidlet om kulturminner, naturlandskap, historier og tips om hvordan man kan bruke uteklasserommet i alle fag. Du blir kjent i marka og får en turløype du kan gå med elevene senere.

Bli med på "Sykle, så klart!"

Vi samarbeider med arbeidsplasser om å gjøre det enklere å begynne å sykle. De ansatte får låne elsykler i opp til ei uke fra sykkelforhandlere. Ved å se hvor lett det er å sykle til jobb på en elsykkel, er det lettere å endre reisevaner.

Bilde tatt av Jørn Erik Bjørndalen mottatt 2017

Hjelp oss å gjøre 2017 til et år hvor NOA satser mer på naturvern og opplevelser ved fjorden?

Vi trenger deg som brenner for fjorden og friluftslivet langs og i fjorden. De siste årene har vi hatt stadig diskusjoner om bevaring av biologisk mnagfold i Oslofjorden, samt bruk av offentlige arealer i og rundt Oslo fjhorden. Naturglede, avkobling fra byens stressende liv, finnes ikke bare i marka, men i alle naturområder som er fritatt for menneskelige inngrep. Fjorden er en transportåre, men den er også et rekreasjonssted. Hjelp oss å ta vare på dette.

Bål i Grefsenkollen, januar kopi

Kartlegging av grønne undervisningsområder i bydel Nordstrand i Oslo kommune

NOA har lenge ønsket å få kartlagt nærskogsområder som benyttes av skoler og barnehager. Dette fordi vi mener disse områdene er spesielt viktige som kilder for at barn og unge skal bli kjent med natur. I tillegg er disse områdene under særlig press for utbygging, når Oslo vokser. Vi takker Vanessa Marie Ellingsen, Mariann Fredriksen, Lars Fredrik Midtbø, Lea Floyd Myklebust og Liudmila Pechinkina som har kartlagt nærskogsområder i bydel Nordstrand.

Østmarka NP

Ny optimisme rundt Østmarka nasjonalpark

Selv i en ulvetid for naturvernet er håpet lysegrønt for en ny nasjonalpark i Østmarka utenfor Oslo. Alle partiene minus FrP, H og SP står bak et forslag i Stortinget om at regjeringen nå må utrede prosjektet.