• Redd gammelskogen

Bli med på artsjakt!

• Oslo og Akershus

Debatten mellom Glommen Skog og Naturvernforbundets skogutvalg og NOA

Skogbruket er kritisert for å forbigå seks av syv verdifulle biologiske områder de er pålagt å ta hensyn til ved hogst, men i stede for å svare på kritikken og forklare hvordan dette er mulig, forsøker de å dra debatten over på klima ved å angripe Naturvernforbundet for å være ensidig opptatt av biologisk mangfold. I dagens "Kort Sagt" kan du lese Leder i Naturvernforbundets Skogutvalg Gjermund Andersen sitt svar på Glommen skogs Gudmund Nordtun sitt siste innlegg, og under får du en oversikt over hele debatten. Artikkelen oppdateres.

Bynaturensmiljo3-2
Folkemøte og demonstrasjon

Vern Husebyskogen!

Husebyskogen er truet gjennom bygging av et administrasjonsbygg for ny vannforsyning til Oslo. Bygget vil innebære at et stort sammenhengende naturområde fragmenteres og at mange arters leveområder svekkes.

Av Tina C. Laurendz & Gjermund Andersen

Grønnvasking på kollisjonskurs med biologisk mangfold

Skogbruket er en viktig næring for Norge og det grønne skiftet, men så lenge næringen selv har ansvaret for å registrere naturverdiene i skogen er den ikke bærekraftig nok til å kalles en klimasuksess.

Plastfri sommer
Av Tina C. Laurendz

Seks tips til en plastfri strand-sommer

Når sommervarmen inntar Norge blir trykket på badeplassene rundt hovedstaden stort. Vi er utrolig heldige med så kort vei til både sjø og skog, og flinke til å utnytte det. Nettopp derfor må vi også hjelpe til med å ivareta de fine rekreasjonsområdene våre!

Gaupesteinåsene (6)

BioFokus med ny rapport:

"Skogbruket fanger bare opp 1/7 – altså 14 prosent – av skogsarealet uavhengige biologer avgrenser som særs viktig for bevaring av naturmangfoldet."