• Redd gammelskogen

• Oslo og Akershus

Dame med sykkel

Bli "Sykle, så klart!"-arbeidsplass

Vi samarbeider med arbeidsplasser om å gjøre det enklere å begynne å sykle. De ansatte får låne elsykler i opp til en uke fra sykkelforhandlere. Ved å få et lite dytt er det lettere å komme seg opp på sykkelen, og selv erfare hvor morsomt det er å være elsyklist.

Bilde tatt av Jørn Erik Bjørndalen mottatt 2017

Hjelp oss å gjøre 2017 til et år hvor NOA satser mer på naturvern og opplevelser ved fjorden?

Vi trenger deg som brenner for fjorden og friluftslivet langs og i fjorden. De siste årene har vi hatt stadig diskusjoner om bevaring av biologisk mnagfold i Oslofjorden, samt bruk av offentlige arealer i og rundt Oslo fjhorden. Naturglede, avkobling fra byens stressende liv, finnes ikke bare i marka, men i alle naturområder som er fritatt for menneskelige inngrep. Fjorden er en transportåre, men den er også et rekreasjonssted. Hjelp oss å ta vare på dette.

Bål i Grefsenkollen, januar kopi

Kartlegging av grønne undervisningsområder i bydel Nordstrand i Oslo kommune

NOA har lenge ønsket å få kartlagt nærskogsområder som benyttes av skoler og barnehager. Dette fordi vi mener disse områdene er spesielt viktige som kilder for at barn og unge skal bli kjent med natur. I tillegg er disse områdene under særlig press for utbygging, når Oslo vokser. Vi takker Vanessa Marie Ellingsen, Mariann Fredriksen, Lars Fredrik Midtbø, Lea Floyd Myklebust og Liudmila Pechinkina som har kartlagt nærskogsområder i bydel Nordstrand.

Østmarka NP

Ny optimisme rundt Østmarka nasjonalpark

Selv i en ulvetid for naturvernet er håpet lysegrønt for en ny nasjonalpark i Østmarka utenfor Oslo. Alle partiene minus FrP, H og SP står bak et forslag i Stortinget om at regjeringen nå må utrede prosjektet.

Artikkel_20161210_150930

Blir det flatehogst i Bærum?

Naturvernforbundet i Oslo og Aksershus (NOA) har i helgen funnet flere sjeldne arter i Bærum. Blant annet den sterkt truede arten flammekjuke. Dette er funn nr 6 av denne arten i Norge!

Noa julemarked FM2
Julemarkeder 3., 4., 10. og 11.12

Julemarkeder

NOA deltar på julemarked på Norsk Folkemuseum og på Gammeldags jul på Vøienvolden. Vi ønsker å gi julemarkedsgåere en eventyrlig juletid. Til dette trenger vi hjelpere. Har du tid?