Tur til Gruvelihytta

Tid: 30.09.2018 kl. 13:00-15:00

Sted: Gruvelihytta, Romeriksåsen

Bli med på tur til Gruvelihytta. Dugnad og båldag (med forbehold om at totalforbudet blir opphevet) søndag 30. september, i samarbeide med Nittedal og Nannestad Naturvernforbund. Denne gangen blir tema pattedyr.

Gruvelihytta ligger i Gruvelia, ca 1 km øst for Engelstadvangen. Dette er et familiearangement tilpasset de fleste aldere. Arangementet starter kl 13.00. Vi satser på å grille, eller så er det mulig å få stekt noe i en stekepanne. Arangementet avsluttes ca kl. 1500.

Ta med mat og drikke gjerne noe som kan grilles /stekes og deles. Det blir arangert natursti. Kanskje det blir en liten orientering om pattedyr i området? Noe ved-dugnad må påregnes. Ta med kart og kompass, og godt fottøy. Vi håper at vi ser og hører dyr i området. Kanskje det blir en fellestur i den gamle eventyrskogen i Gruvelia også?

For å komme til Gruvelihytta er det tre/ fire muligheter,

1. Fra Holter / Eltonåsen kan man kjøre veien helt opp til bommen i nordenden av Storøyungen (husk å betale veiavgift). Parker ved bommen, eller langs veien. Er det fult så kan man ringe Helge Viken på tlf 41311035, så skal vi prøve å finne en løsning. Fra bommen kan man gå vider på veien et lite stykke til den første saueinngjæringen, ta til høyre og nordover. Følg stien nordover til Guriputten, så vest over, litt langs bekken, deler av stien er merket opp for anledningen. Hytta ligger  2-3 km fra bommen.
  2. Fra Nittedal / Hakadal: Jeg har snakket med Nils Thomas Fearnley, (på Aas gård) vi har fått en spesialtilatelse til denne dugnaden/ fugleturen.  Møt opp ved bommen kl. 11.00 for felles inkjøring. Husk 3x kr 20.- for å komme gjenom bommen. De som møter opp må organisere felles oppkjøring til Hakim og parkere der, ta til høyre langs med Hakimtjern, og følge kjærreveien til Engelstadvangen, der tar man til høyre og følger veien øst-over et lite stykke, gå inn på Gruveveien som går nedover mot Sjonken. Følg denne forbi noen svinger og gruveåpninger. Ta til høyre ved en jernstang. Følg stien forbi gruveåpningen og bort til hytta.
  3. Fra Nannestad kan man kjøre inn ved Rustasaga (veiavgift må betales), kjør opp Brattfossbakken og parker ved oppslagstavlene. Gå Gruveveien mot Engelsatdvangen til venstre, og hold til høyre i neste kryss. Gå litt opp i Gruvelia, ta til venstre ved en jernstang og forbi gruveåpningen fram til Gruvelihytta.

Jeg setter opp noen skilt, slik at det skal være lett å finne fram i stikryssene. Vår Face Book side heter: Gruvelia og Engelstadvangens venner .

Husk kamerat kjøring, så sparer man bomavgift, og miljøet

Arrangementet arrangeres av Gruvelia og Engelstadvangensvenner i samarbeide med naturvernforbundet i Nannestad, og i Nittedal.

Med hilsen Helge Viken

Gruvelihytta.