Geitmyra idyll 17 medium

Naturformidling til barn

11.04.2013 | Sist oppdatert: 15.05.2018

Laget arbeider med å øke naturinteressen og naturkunnskap for barn og ungdom med tilbud til barnehager og skoler.

Tursti

Turveier og grønne lunger

11.04.2013 | Sist oppdatert: 26.02.2018

Historien bak turveinettet i Oslo går tilbake til 1930- og 1940-årene, da forutseende personer begynte å streke opp traseer på kartet - grønne forbindelseslinjer mellom boligområdene og Marka, og på tvers av boligområdene. Oslo kommune grep ideen og samarbeidet seg frem til det som i dag er Oslos overordnede turveinett - ordnet alfabetisk og numerisk - noe som letter administrasjonen. Derfor de kryptiske betegnelsene fra A1 langs Lysakerelva i bydelene Ullern og Vestre Aker til turvei E22 i bydel Søndre Nordstrand. Turveinettet skal gjøre Marka og fjorden lett tilgjengelig fra boligområder slik at byens befolkning i størst mulig grad skal slippe å gå via trafikkerte gater.

Maridalen

Maridalen for alle

11.04.2013 | Sist oppdatert: 15.05.2018

I et overspent øyeblikk seint på 80-tallet unnfanget Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) en grensesprengende visjon: Kunne vi se for oss en vernet, grønn akse tvers gjennom Oslo, fra fjord til fjell? Nærmere bestemt: En historisk, vernet korridor fra middelalderruinene på Hovedøya i sør, via Akerselva med kulturhistoriske industrimiljøer, gjennom Maridalens unike kulturlandskap og videre inn i gammelskogen opp mot Mellomkollen i nord?