Grønn by

Hva slags by vil du ha? Hva er en fornuftig forvaltning av arealene vi har, og hva er bærekraftige svar på utfordringene innenfor klima- og miljøtrusselen?

I anledning av Oslos kandidatur som Europas miljøhovedstad i 2019 ønsker Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) å rette oppmerksomheten mot viktigheten av økt vern av natur og biologisk mangfold i urbane områder. Oslo regionen er et av områdene i landet med størst biologisk mangfold. Samtidig setter befolkningsvekst, økt byggingsvirksomhet, forvaltning og bruk av grøntområder press på bynaturen. Dette er tema som engasjerer mange innbyggere i Oslo og Akershus, og som NOA tar tak i.

Oslo er en av Europas raskest voksende byer. Oslo kommune har tatt FNs bærekraftsmål seriøst og planlegger å kutte byens samlede CO2 utslipp med 50 % innen 2020, med et langsiktig mål om å bli en ‘nullutslippsby’ innen 2050. I lys av kommunens klimastrategi, har det blitt åpnet opp for økt boligbygging og fortetting i sentrum og bynære områder. Presset på parker, privathager og ‘ville’ naturområder i både urbane områder og villastrøk blir stadig større når Oslo kommunes fortettingspolitikk forenes med opportunistiske eiendomsutviklere. Konsekvensene av byfortetting på naturmangfold, på innbyggernes tilgang til rekreasjonsområder, utemiljøer i umiddelbar nærhet til boområdene, innbyggernes mentale helse og trivsel har i stor grad blitt neglisjert i byutviklingen.

Osloregionen har landets rikeste biologiske mangfold. Samtidig er Osloregionen landets tettest befolkede område og området hvor det bygges mest på landsbasis. Oslo har derfor et spesielt ansvar til å ivareta grøntområder og naturmangfold i byutviklingen. I de senere årene har biologisk mangfold, bevaring av grøntområder og innbyggerens medvirkning fått mer oppmerksomhet i offentlig debatt, og på en del områder har teori blitt omgjort til handling. Likevel fortsetter utbygging og fortetting av urbane områder og villastrøk i en så stor grad og i et såpass raskt tempo at den totale effekten av Oslos byutvikling ikke nødvendigvis kan ansees for å være økologisk og sosialt bærekraftig. Oslo bør derfor sette mye større fokus på byøkologi og innbyggernes medvirkning i målet om å tilrettelegge for en bærekraftig byutvikling og i å innfri FNs bærekraftsmål.

Byøkologi omhandler samspillet mellom menneskelige aktiviteter, de sosiale og naturlige prosesser i urbane områder. NOAs Byøkologiske arbeidsgruppe vil rette fokus på hvordan vi kan tilrettelegge for en bærekraftig byutvikling som i større grad ivaretar samspillet og sammenhengene mellom innbyggerne, sosiale praksiser og naturen i byen. Gjennom igangsetting av prosjekter, holdningskampanjer og formidling ønsker NOA å bidra til å tilrettelegge for økt lokal medvirkning i byutviklingen som ivaretar byens artsmangfold, innbyggernes trivsel, bruk og tilgang til grøntområder.

Vil du bidra?
Les mer om vår byøkologiske arbeidsgruppe her, eller i menyen til høyre.

Bynaturensmiljo4-2
Av Luka Neuman

Vern Mærradalen og Husebyskogen!

Husebyskogen er truet gjennom bygging av et administrasjonsbygg for ny vannforsyning til Oslo. Bygget er planlagt å ligge i hjertet av skogen. Administrasjonsbygget med sine 500m2 grunnflate, 8,5 m høyde, tekniske installasjoner på taket, samt uteområde og sikkerhetssone vil representere en barriere og kutter en viktig grønn streng mellom Mærradalen og Husebyskogen. Bygget vil innebære at et stort sammenhengende naturområde fragmenteres og at mange arters leveområder svekkes.

Verdens Miljødag

Miljødag på Oslo Pix filmfestival

I forbindelse med Verdens Miljødag og Oslo som Europeisk miljøhovedstad 2019 inviterer NOA og Oslo Pix filmfestival til feiring i festivalgata 8. juni

59295067_2262930140647602_7361734542761132032_n
Av Tina C. Laurendz

Trifolium

Da jeg var liten lå vi i gresset og tygde på de søte kløverblomstene mens vi dro øynene frem og tilbake over plenen foran oss, i håp om å finne en firkløver å legge i press som ville bringe oss lykke for resten av livet.